Jump to content

Koblingsskjema for å installere forbruk + startbatteri?


malo28

Recommended Posts

Det høres lurt ut! Jeg har akkurat det systemet du etterspør (som de fleste andre). Hva du trenger af batterivelger/laderelé er vel litt etter temperement. Det enkleste ville vel være en hovedbryter og et laderelé. Da lader den automatisk startbatteriet op før forbruksbatteriet.

 

ligger ved den greieste optegning af et slikt anlegg, som jeg har set.

16D6A123-9993-40C2-A62B-A1B757C5E6FB.jpeg

Link to post
ne.andersson skrev for 14 timer siden:

La selv nytt opplegg forrige sommer, ut med alle gamle kabler og inn med nytt, hadde det velkjente spagetti-problemet hvor jeg ikke hadde en anelse om hvor noen kabler gikk i hele båten.

 

Veldig enkelt forklart ser det slik ut nå.

 

vhrfI3I.png

 

Si fra hvis du trenger noe bistand.

Takk for svar. Skal si ifra hvis det dukker opp noe når jeg skal begynne med det:)

Link to post

Hovedbrytere på minus, interessant.....det er fullt mulig, men ikke std kotyme vel? Sørger for at + på batteri ikke kan kortslutte mot noe ved uhell.

 

Sjekk om generatoren din har 2 x B+ utganger, så slipper du rele. Det å trekke egen kabel fra gen til batteri kan unngås v å koble til skruen der den tykke motorkabelen sitter v startmotor.

 

Om batteriene er identiske og type som kan brukes til både start og forbruk (feks sønnak es950 gel el.l)  , kunne de i prinsippet parallellkobles (cross over)-  men en god regel er å sørge for at et startbatteri alltid er toppladet (lades først). Man kan godt bruke skilledioder, men da må ladespenning kompensere for dette.

 

Legg merke til cross over bryteren på Askeladden skjema, som i prinsippet gjør at forbruksbatteri kan brukes som startbatteri. 

Link to post
Ebel skrev for 17 timer siden:

Hovedbrytere på minus, interessant.....det er fullt mulig, men ikke std kotyme vel? Sørger for at + på batteri ikke kan kortslutte mot noe ved uhell.

 

Sjekk om generatoren din har 2 x B+ utganger, så slipper du rele. Det å trekke egen kabel fra gen til batteri kan unngås v å koble til skruen der den tykke motorkabelen sitter v startmotor.

 

Om batteriene er identiske og type som kan brukes til både start og forbruk (feks sønnak es950 gel el.l)  , kunne de i prinsippet parallellkobles (cross over)-  men en god regel er å sørge for at et startbatteri alltid er toppladet (lades først). Man kan godt bruke skilledioder, men da må ladespenning kompensere for dette.

 

Legg merke til cross over bryteren på Askeladden skjema, som i prinsippet gjør at forbruksbatteri kan brukes som startbatteri. 

Det er vel vanlig med +kabel på hovedbryter ja. Jeg tenkte å sette en en hovedbryter der jeg kan velge hvilket batteri som det skal forbrukes fra, f.eks start på nr 1, og forbruk på nr.2, og nød der hvor man kan kjøre begge to ilag. 

Link to post

Unngå alt du via bryterene kan koble de i lag direkte! Hvis et er nesten utladet, vil det andre som har høyere spenning sørge for stor gnist i bryter og gi sin strøm til det utladede! Da må du bruke skillediode eller helst rele. Eller passe på at bryterarrangement er koblet slik at du kan unngå det. Det er ingenting i veien m å sammenkoble to like batterier permanent for å øke den totale ytelsen, gjøre ting mindre komplisert. Bare du sørger for å alltid ha nok igjen til å starte motor (hvis den ikke kan dras/ sveives igang). Søk gjerne etter ES950 på Finn.

Link to post
Ebel skrev for 17 timer siden:

Om batteriene er identiske og type som kan brukes til både start og forbruk (feks sønnak es950 gel el.l)  , kunne de i prinsippet parallellkobles (cross over)-  men en god regel er å sørge for at et startbatteri alltid er toppladet (lades først). Man kan godt bruke skilledioder, men da må ladespenning kompensere for dette

 

Jeg har et sånt blått skillediodesak fra victron, men det er nesten ikke spenningsfall over det. Noen få mV kanskje men så lite at det er vanskelig å måle

Link to post

Tenkte ikke jeg skulle måtte ut med en forklaring vedr. min plassering av hovedbrytere på minussiden men nå føler jeg at jeg må uttale meg likevel siden flere er mot det.

 

Nesten alle tror at "flyten" av strøm går fra pluss til minus på et batteri, elektroner i en krets flyter fra negativt til positiv side i batteriet. Tror du meg ikke? Google it og se filmen her Link til enkel forklaring. (det vi tenker på som standard med pluss til minus kalles for conventional-flow og stammer fra 1700/1800-talet men electron-flow som faktisk skjer er fra minus til pluss)

 

Farligere å ha det på minussiden da pluss ikke er beskyttet? Nei, kretsen er brutt uansett og som tidligere forklart, flyten går ikke den veien.

 

Hvordan skal pluss på batteriet kortslutte mot noe som helst når kretsen er brutt på minussiden? (Skulle da være om kabel fra batteriet sin minusside på hovedbryteren løsner og flyr over til pluss-polen på batteriet, men det kan vel likevel skje om man har bryteren på pluss-siden?)

 

Kutyme går for meg ikke før det man ble lært på skolen eller det som var standard i båten når det ble bygget.

 

Nå setter jeg inn en smiley sånn at ingen missforstår og tror at jeg er sur men bare ville forklare meg og "bakke opp" mitt skjema :wink:

 

PS. Jeg vil tillegge at om man har en båt med ground i skroget (noe jeg ikke har) så er det kutyme å ha brytere på pluss-siden eller begge sider.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Jeg var enig i at bryter på minus kan være lurt, det vil da, som jeg forsøkte å skrive, sørge for at det ikke går å kortslutte plusspolen mot et annet jordingspunkt ved uhell ( når minus er frakoblet). Så skjemaet er ok. Men så lenge man har bryter på en av polene er man i mål. :thumbsup:. Og ja, elektroner ( strøm ) går fra minus til pluss, det er elementær kunnskap. Hvis du kobler startkabler mellom to biler, er det "tryggest" å koble sammen plusspolene først. Før man kobler minus/jordpunkter. Litt av samme sak.

 

Dioder har alltid et fall mellom 0,7-0,8 v. Skal man unngå det må man bruke en skiller som har transistorer a la Quick, som har mindre fall. Victron er bra saker. Å måle maks fall over en diode krever alt det er høyere (lade) spenning på anodesiden enn katodesiden (batteriet)

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...