Jump to content

VP IPS 500, feilkode på begge motorene samtidig

ThePelican

Recommended Posts

Hei.

Jeg har to stk volvo penta ips 500, og får en feilkode på begge motorene samtidig hvor det står: varning, kolla motorn. 

når jeg henter opp feilkoden i displayet, viser den: mid 164 psid 67 fmi 10

Når jeg søker i manualen klarer jeg bare å finne med mid 164, psid 67, fmi 9.  

Er det noen her som vet hva det kan være, eller har en manual som har koden beskrevet?

takker for all hjelp.

Vet ikke om du blir noe klokere av dette men .............

FMI 9:Abnormal update rate.

FMIFault code explanation

9There is some fault on the EVC control pa-nel. The EVC control panel is not respon-ding on the AUX bus or the EVC control pa-nel has stopped sending data.

Fault indication

Warning is displayed in the tachometer/display.Orange lamp flashes in alarmpanel.

Symptom

No button on the EVC control panel will function.

Circuit description

The EVC control panel gets its power supply from theSHCU. The EVC control panel communicates overthe auxiliary bus with the SHCU

FMI 9

Conditions for fault code

Communication fault with the EVC control panel.

Possible reason

Open circuit in J1708 data bus wire from theSHCU, connector X3, pin 2 or 5 or both.

Open circuit in the power supply on the auxiliarybus.

Short circuit between J1708A and J1708B.

Short circuit between J1708A, pin 5, and batterynegative wire on pin 3 or pin 4.

Short circuit between any or both of the J1708 wi-res to battery positive wire on pin 1 or pin 6.

Fault in EVC control panel.

Suitable action1

Check the power supply on the auxiliary bus.

2

Check data bus wiring between the EVC control paneland the SHCU. See “Manual fault tracing in bus ca-bles”.

3

Change the EVC control panel

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei, og tusen takk for all hjelp.

Jeg fant også dette med feil på joystick, men som sagt også bare med feilkode fmi 9. feilen som vises hos meg er fmi 10, så jeg lurer veldig på hva dette kan være. 

feilmeldingen er ikke konstant, så om jeg starter om så er den borte. da kan den komme tilbake om 5 minutter eller en time. joystick fungerer da før meldingen kommer. når feilmeldingen kommer får jeg ikke skrudd på joystick, men motorene går som normalt ellers. lampen som lyser er ikke som beskrevet i den manualen da lampen hos meg er konstant orange, og ikke blinkende orange/rødt. 

Jeg lurer på om det kanskje bare kan være at poddene står ute av synk, og at ips må kalibreres på nytt. jeg synes hekkbølgen er litt rar og "usynkron" så håper det kan være dette. 

takker uansett for all hjelp så langt :) :)

Ja det kan jeg undersøke hvordan gjøres og starte med å gjøre.

Feilkoden dukker opp når jeg kjører uten joysticken innkoblet, det er det som er rart. Og det er ikke ved en fast fart, turtall eller x antall minutter, men gjerne når jeg ligger og kjører på et parogtyve knop.

Kobler inn joysticken bare når jeg skal legge til, og har aldri fått opp feilen mens jeg bruker den. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...