Jump to content

Volvo Penta KAD44 - treig kaldstart


Tyriel

Recommended Posts

Henger meg på denne, håper det er greit. Jeg har det samme på den ene motoren min. Der drar jeg ca 5 sek lenger på starter ved kald motor på styrbord motor. Første oppstart i år luftet jeg diesel systemet før oppstart på begge og da startet de ganske likt mener jeg. Kan det være indre lekkasje i håndpumpe? 

Link to post

Det er svært viktig at diesel system er 100% tett ellers så renner diesel tilbake til tanken og luft inn i systemet. Sett på en gjennomsiktig slange på retur. Kommer det bobler vil du slite med starten. Det som er mystisk er at begge motorene er like? 

 

Kommer det luft inn i utette dyser har du samme problem. Dette kan være vanskelig å oppdage. Motoren vil få feil mengde og tenning så den vil som regel gå litt ruskete første minuttene. Gjerne røyke litt også.

Link to post
On 5/1/2018 at 5:41 PM, 37GM said:

Henger meg på denne, håper det er greit. Jeg har det samme på den ene motoren min. Der drar jeg ca 5 sek lenger på starter ved kald motor på styrbord motor. Første oppstart i år luftet jeg diesel systemet før oppstart på begge og da startet de ganske likt mener jeg. Kan det være indre lekkasje i håndpumpe? 

 

Bare Heng deg på.

Mororene starter greit når temperaturen er over 5 grader.

De starter med en gang over 10 grader.

Som ulyden nevner er det rart at begge motorene er like treige.

Skal lufte systemet. Takk for tipset.

Link to post
On 5/1/2018 at 8:37 PM, ulyden said:

Det er svært viktig at diesel system er 100% tett ellers så renner diesel tilbake til tanken og luft inn i systemet. Sett på en gjennomsiktig slange på retur. Kommer det bobler vil du slite med starten. Det som er mystisk er at begge motorene er like? 

 

Kommer det luft inn i utette dyser har du samme problem. Dette kan være vanskelig å oppdage. Motoren vil få feil mengde og tenning så den vil som regel gå litt ruskete første minuttene. Gjerne røyke litt også.

 

Takk for tipset.

Vil luft i systemet gjøre at de starter treigere når det er kaldt?

Når det er minus grader tar det 20-30 omdreininger før de starter.

Når de først starter går de helt jevnt og fint med litt grå og fin røyk.

Det er som du sier; mystisk at begge motorene er helt like.

 

Link to post

Høres ut som gløding blir for kort så lenge du sier de er ok på 10 grader men tregere på 5 da virker det ikke som dieselproblemer


er det automatisk gløding skru av/på tenning og glød en gang til

Lagt til
20-30 omdreinginger ?????? her kan ikke gløding virke

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
10 minutes ago, LALUNA II said:

Høres ut som gløding blir for kort så lenge du sier de er ok på 10 grader men tregere på 5 da virker det ikke som dieselproblemer


er det automatisk gløding skru av/på tenning og glød en gang til

 

Har lest her på forumet at disse mororene ikke har gløding, men 2-stegsdyser som forstøver såpass godt at du slipper det.

Begynner å bli overbevist om at det kan være dysene.

Det blir 12000,- pr motor + arbeid.

Har lyst å prøve noe rimeligere først... hvordan er det å være båtløs? Kanskje eg skal prøve det:)

Link to post
  • 4 uker senere...

- Er dette noko som har forandra seg til det verre?

Mi erfaring er at 40-serien likar seg best I varmen, - då er dei nokså lettstarta. Vert det kaldare I lufta, må dei nokre gongar over topp før dei startar. Eg har tenkt at dette skuldast mangel på gløding / forvarming, men klart; har det endra seg betydeleg, kan det vera andre årsaker.

 

Link to post
  • 1 måned senere...
On 6/5/2018 at 8:16 AM, kokken said:

Synest å huske at det er en startforsinkelse innebygd på 44 og 300 motorane ved kald motor. Dette for å få oljetrykk før motoren starter.

 

Takk for svar,

Ja, har snakket med verkstedet. Mekanikeren der har to KAD 300 og sier det er vanlig at de bruket tid på å starte når det er kaldt.

Kan leve med det.

 

Ha en fin sommer alle sammen.

 

O_

Link to post
  • 2 måneder senere...
On 7/7/2018 at 11:34 PM, Lensepumpe said:

Med motorvarmer (få varmet opp kjølevannet på en eller annen måte) skulle starten gå like lett uavhengig av utetemperatur.

 

Takk for svar.

Nå har den ene motoren havarert med hull i ett stempel.

Blir tvungen til å selge båten. Blir for dyrt for meg å holde to store dieselmotorer ved like. Er ikke kyndig til å gjøre det selv.

Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet.

Kjenner mange med nye motorer som bare har tull med de.

Hvorfor er det så vanskelig å lage pålitelige høy-turtalls dieselmotorer?

Du får utenbordsmotorer med 6 års garanti. Til og med Targa leverer båtene med utenbordsmotorer som et alternativ.

Har ingen erfaring med utenbords-motorer, men har innrykk av at de er pålitelige. Mulig jeg tar feil.

Uansett... Takk for alle svar.

Min tid som båteier er over for nå.

 

T_

Link to post
Tyriel skrev for 20 timer siden:

 

Takk for svar.

Nå har den ene motoren havarert med hull i ett stempel.

Blir tvungen til å selge båten. Blir for dyrt for meg å holde to store dieselmotorer ved like. Er ikke kyndig til å gjøre det selv.

Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet.

Kjenner mange med nye motorer som bare har tull med de.

Hvorfor er det så vanskelig å lage pålitelige høy-turtalls dieselmotorer?

Du får utenbordsmotorer med 6 års garanti. Til og med Targa leverer båtene med utenbordsmotorer som et alternativ.

Har ingen erfaring med utenbords-motorer, men har innrykk av at de er pålitelige. Mulig jeg tar feil.

Uansett... Takk for alle svar.

Min tid som båteier er over for nå.

 

T_

 

 

Trist å høre, og trist at du "legger opp". Hull i stempel skyldes i mange tilfeller feil på drivstoff dyse.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Tyriel skrev for 20 timer siden:

Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet.

 

Nå er vel prisen på en 737-400 motor rundt 7-10 millioner dollar, så det er liksom ikke helt sammenlignbart :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
2 hours ago, Windy37GM said:

Nå er vel prisen på en 737-400 motor rundt 7-10 millioner dollar, så det er liksom ikke helt sammenlignbart :-)

 

Vel... Tenkte vel mer på en brukt Cessna en motors propellfly eller lignende.

Der kan prisen sammenlignes med en større fritidsbåt. De går sjelden ned pga motorsvikt etter det eg har lært.

Det bør kanskje evnes at flymotor produsentene er mer konservativ enn fritidsbåt-motor produsentene.

Hovedkonstruksjonen på flymotorer har ikke forandret seg på 50 år. De forandrer ingenting som virker for å modernisere

produktet hvis det kan gå utover sikkerheten på noen måte.

Er også sjokkert over mange båt-verksteder jeg har hatt erfaring med. Farlige folk. Vant en rettsak for en stund siden.

De hold på å drepe oss flere ganger:)

En bil stopper og står der. Fly og båter gjør ikke det.

Gir meg no... Blodtrykket...

 

Ha en fin dag.

 

Ø_

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...