Tyriel Startet 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2018 Hei. Har dobbel-innstallasjon Volvo Penta KAD 44. Begge to er veldig treig med å starte når temperaturen er under 4-5 grader. Når de starter går de fint. Ingen svart røyk. Er det noen som har erfaring med dette? Tyriel Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Oppdatering: Søkte på dette problemet her før eg skrev innlegget, men fant ingenting. Søkte nå på Google og fikk treff på baatplassen med en gang(?!) De fleste innleggene forteller at det mest sannsynlig er dyse spissene. Noen meninger om det? T_ Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Henger meg på denne, håper det er greit. Jeg har det samme på den ene motoren min. Der drar jeg ca 5 sek lenger på starter ved kald motor på styrbord motor. Første oppstart i år luftet jeg diesel systemet før oppstart på begge og da startet de ganske likt mener jeg. Kan det være indre lekkasje i håndpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Det er svært viktig at diesel system er 100% tett ellers så renner diesel tilbake til tanken og luft inn i systemet. Sett på en gjennomsiktig slange på retur. Kommer det bobler vil du slite med starten. Det som er mystisk er at begge motorene er like? Kommer det luft inn i utette dyser har du samme problem. Dette kan være vanskelig å oppdage. Motoren vil få feil mengde og tenning så den vil som regel gå litt ruskete første minuttene. Gjerne røyke litt også. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 On 5/1/2018 at 5:41 PM, 37GM said: Henger meg på denne, håper det er greit. Jeg har det samme på den ene motoren min. Der drar jeg ca 5 sek lenger på starter ved kald motor på styrbord motor. Første oppstart i år luftet jeg diesel systemet før oppstart på begge og da startet de ganske likt mener jeg. Kan det være indre lekkasje i håndpumpe? Bare Heng deg på. Mororene starter greit når temperaturen er over 5 grader. De starter med en gang over 10 grader. Som ulyden nevner er det rart at begge motorene er like treige. Skal lufte systemet. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 On 5/1/2018 at 8:37 PM, ulyden said: Det er svært viktig at diesel system er 100% tett ellers så renner diesel tilbake til tanken og luft inn i systemet. Sett på en gjennomsiktig slange på retur. Kommer det bobler vil du slite med starten. Det som er mystisk er at begge motorene er like? Kommer det luft inn i utette dyser har du samme problem. Dette kan være vanskelig å oppdage. Motoren vil få feil mengde og tenning så den vil som regel gå litt ruskete første minuttene. Gjerne røyke litt også. Takk for tipset. Vil luft i systemet gjøre at de starter treigere når det er kaldt? Når det er minus grader tar det 20-30 omdreininger før de starter. Når de først starter går de helt jevnt og fint med litt grå og fin røyk. Det er som du sier; mystisk at begge motorene er helt like. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) Høres ut som gløding blir for kort så lenge du sier de er ok på 10 grader men tregere på 5 da virker det ikke som dieselproblemer er det automatisk gløding skru av/på tenning og glød en gang til Lagt til 20-30 omdreinginger ?????? her kan ikke gløding virke Redigert 3.Mai.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tyriel Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 10 minutes ago, LALUNA II said: Høres ut som gløding blir for kort så lenge du sier de er ok på 10 grader men tregere på 5 da virker det ikke som dieselproblemer er det automatisk gløding skru av/på tenning og glød en gang til Har lest her på forumet at disse mororene ikke har gløding, men 2-stegsdyser som forstøver såpass godt at du slipper det. Begynner å bli overbevist om at det kan være dysene. Det blir 12000,- pr motor + arbeid. Har lyst å prøve noe rimeligere først... hvordan er det å være båtløs? Kanskje eg skal prøve det:) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 fant en tråd med samme problemer er nok ikke gløding som du sier Båtløs er ingen løsning på prblemet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Larss1 Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Hei Disse motorene er kresne på startspenning, sjekk status på startbatteriene. Selv har jeg 4 stk optima redtop 50 Ah batterier med 800A CCA (cold crank ampere) til mine 2 x KAD 300, dette kun til start. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Ta kontakt med Maritim Diesel i Bergen for pris på reparasjon av dyser. 12000,- pr motor hørtes mye ut, men er noen år sidene jeg var involvert i dette...... Hvor mange gangtimer har motorene? Ikke uvanlig at de er utslitt rundt 1000 timer...... Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) Bare en kommentar til dysene, jeg hadde mine til kontroll nå på 850t, ingen anmerkninger på de, både åpningstrykk og spisser ok. (KAD44-C) Redigert 3.Mai.2018 av Modem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Takk for alle svar. Har levert båten på verksted. Ha en fin dag O_ Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Da er jeg spent på resultatet. Post det gjerne her Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 On 5/7/2018 at 7:25 PM, 37GM said: Da er jeg spent på resultatet. Post det gjerne her Det kan eg gjøre. Ha en fin helg. O_ Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Jeg gikk over alle diesel rør der det sitter kobberringer og skiftet pakning på lufteskrue. Det løste forskjellen hos meg. Fått båten tilbake fra verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 - Er dette noko som har forandra seg til det verre? Mi erfaring er at 40-serien likar seg best I varmen, - då er dei nokså lettstarta. Vert det kaldare I lufta, må dei nokre gongar over topp før dei startar. Eg har tenkt at dette skuldast mangel på gløding / forvarming, men klart; har det endra seg betydeleg, kan det vera andre årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Synest å huske at det er en startforsinkelse innebygd på 44 og 300 motorane ved kald motor. Dette for å få oljetrykk før motoren starter. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 On 6/5/2018 at 8:16 AM, kokken said: Synest å huske at det er en startforsinkelse innebygd på 44 og 300 motorane ved kald motor. Dette for å få oljetrykk før motoren starter. Takk for svar, Ja, har snakket med verkstedet. Mekanikeren der har to KAD 300 og sier det er vanlig at de bruket tid på å starte når det er kaldt. Kan leve med det. Ha en fin sommer alle sammen. O_ Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Med motorvarmer (få varmet opp kjølevannet på en eller annen måte) skulle starten gå like lett uavhengig av utetemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Tyriel Svart 8.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 On 7/7/2018 at 11:34 PM, Lensepumpe said: Med motorvarmer (få varmet opp kjølevannet på en eller annen måte) skulle starten gå like lett uavhengig av utetemperatur. Takk for svar. Nå har den ene motoren havarert med hull i ett stempel. Blir tvungen til å selge båten. Blir for dyrt for meg å holde to store dieselmotorer ved like. Er ikke kyndig til å gjøre det selv. Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet. Kjenner mange med nye motorer som bare har tull med de. Hvorfor er det så vanskelig å lage pålitelige høy-turtalls dieselmotorer? Du får utenbordsmotorer med 6 års garanti. Til og med Targa leverer båtene med utenbordsmotorer som et alternativ. Har ingen erfaring med utenbords-motorer, men har innrykk av at de er pålitelige. Mulig jeg tar feil. Uansett... Takk for alle svar. Min tid som båteier er over for nå. T_ Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Tyriel skrev for 15 timer siden: Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet. T_ Tja, vi hadde jo Volvo Flygmotor tidligere...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mmosberg Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Tyriel skrev for 20 timer siden: Takk for svar. Nå har den ene motoren havarert med hull i ett stempel. Blir tvungen til å selge båten. Blir for dyrt for meg å holde to store dieselmotorer ved like. Er ikke kyndig til å gjøre det selv. Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet. Kjenner mange med nye motorer som bare har tull med de. Hvorfor er det så vanskelig å lage pålitelige høy-turtalls dieselmotorer? Du får utenbordsmotorer med 6 års garanti. Til og med Targa leverer båtene med utenbordsmotorer som et alternativ. Har ingen erfaring med utenbords-motorer, men har innrykk av at de er pålitelige. Mulig jeg tar feil. Uansett... Takk for alle svar. Min tid som båteier er over for nå. T_ Trist å høre, og trist at du "legger opp". Hull i stempel skyldes i mange tilfeller feil på drivstoff dyse. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Windy37GM Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 (redigert) Tyriel skrev for 20 timer siden: Er veldig glad for at Volvo Penta og andre båtmotor-produsenter ikke lager flymotorer. Det vill blitt mye død og elendighet. Nå er vel prisen på en 737-400 motor rundt 7-10 millioner dollar, så det er liksom ikke helt sammenlignbart :-) Redigert 9.September.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Tyriel Svart 9.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 2 hours ago, Windy37GM said: Nå er vel prisen på en 737-400 motor rundt 7-10 millioner dollar, så det er liksom ikke helt sammenlignbart :-) Vel... Tenkte vel mer på en brukt Cessna en motors propellfly eller lignende. Der kan prisen sammenlignes med en større fritidsbåt. De går sjelden ned pga motorsvikt etter det eg har lært. Det bør kanskje evnes at flymotor produsentene er mer konservativ enn fritidsbåt-motor produsentene. Hovedkonstruksjonen på flymotorer har ikke forandret seg på 50 år. De forandrer ingenting som virker for å modernisere produktet hvis det kan gå utover sikkerheten på noen måte. Er også sjokkert over mange båt-verksteder jeg har hatt erfaring med. Farlige folk. Vant en rettsak for en stund siden. De hold på å drepe oss flere ganger:) En bil stopper og står der. Fly og båter gjør ikke det. Gir meg no... Blodtrykket... Ha en fin dag. Ø_ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.