Jump to content

Batteribank - kobling og lading 1 start + 3 forbruk (Bella Falcon)

Norddron

Recommended Posts

Jeg har lest mange informative tråder her, og skjønner det er mange meninger om hva som er riktig og galt i fht batteribankens kobling og lading. Jeg har ikke klart å finne helt svar på hva jeg lurer på, så jeg prøver meg på en ny tråd. 

Jeg har kjøpt ny båt (Bella Falcon 26). Det er 1 startbatteri på 110Ah, 680 A. Det er 3 forbruksbatterier. 2 stk Sønnak r350 på 80Ah/510A og ett Sportline på 74Ah/660A. Det er solcellepanel som skal vedlikeholdslade batteribank. Det er også 2 små tyske bokser som heter megapulse som vistnok skal levere ladestrøm på en "sunnere". Dette kan man kun lese om på tysk, og jeg er helt lost her. 

Jeg har forsøkt å tegne koblingene som jeg forstår dem, men har ikke helt overblikk. For meg ser det ut som om startbatteriet er koblet paralellet med forbruksbank, meg klarer ikke følge kablene skikkelig til Wallas, ei heller til minusskinne eller hovedstrømbryter. 

Spørsmål

1. Hvilespenning er 13,4 volt. Det gjelder om jeg måler sammenkoblet, eller ett og ett batteri for seg (altså koblet helt ut av kretsen). Virker høyt. Lader på 14,4 V

2. Kan det være at jeg misforstår koblingen og at faktisk startbatteri er separat? 

3. Solcellepanel - lader det alle 4 batterier?

4. Hvilken lader må til for å lade hele denne batteribanken? Forsøkt med en enkel "smartlader" i dag med kun 4A kapasitet og 80Ah - den ladet i ca 15 min før den sa at det var fullt. 

Håper noen kan gi en input her, første gang jeg har båt med mer enn ett batteri, og dette ble uoversiktlig. 

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.12.20.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.10.45.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.10.36.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.10.28.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.10.18.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.10.10.png

Skjermbilde 2018-05-01 kl. 15.33.19.png

Redigert av Norddron (see edit history)
Norddron skrev 3 minutter siden:

Spørsmål

1. Hvilespenning er 13,4 volt. Det gjelder om jeg måler sammenkoblet, eller ett og ett batteri for seg (altså koblet helt ut av kretsen). Virker høyt. Lader på 14,4 V

2. Kan det være at jeg misforstår koblingen og at faktisk startbatteri er separat? 

3. Solcellepanel - lader det alle 4 batterier?

4. Hvilken lader må til for å lade hele denne batteribanken? Forsøkt med en enkel "smartlader" i dag med kun 4A kapasitet og 80Ah - den ladet i ca 15 min før den sa at det var fullt. 

Håper noen kan gi en input her, første gang jeg har båt med mer enn ett batteri, og dette ble uoversiktlig.

1. Denne hvilespenningen virker høy. Hvor lang tid etter lading er dette målt? Er du sikker på at ikke solceller lader samtidig?

2. Dette kan vel egentlig bare du svare på selv? Jeg kan ihvertfall ikke utelukke dette.

3. Ingen idè. Dette avhenger vel veldig av konklusjonen på spørsmål nummer 2, med mindre vi skal legge skjemaet du har tegnet til grunn.

4. Den kutter etter 15 minutter fordi det da er fulladet. En større lader ville også kuttet ut da.

Denne Bella Falcon 26 mener jeg har en litt annerledes batterisammensetning enn det vi er vant med å se i andre båter. Tegningen din kan være tilnærmet riktig den. Men da heter det ikke startbatteri, men hovedbatteribank samt nødbatteri. Det fungerer slik at de tre batteriene som er koblet sammen brukes til nesten alt, start, vinsj, truster og forbruk. Så er det vel en bryter som kan koble nødbatteriet til start om hovedbanken er tom.          Trenger ikke være noen dårlig løsning dette, men om det virkelig er slik på din det er jeg ikke helt sikker på. Mener å huske det var en tråd som omhandlet akkurat dette på en annen Bella som skapte litt usikkerhet den gangen også. Det er sikkert flere år siden den tråden var oppe.

X10an skrev for 3 timer siden:

1. Denne hvilespenningen virker høy. Hvor lang tid etter lading er dette målt? Er du sikker på at ikke solceller lader samtidig?

1. Båten har ligget et par dager, men solcellepanelet lader vel når det er sol. Målte i dag, grått vær. Koblet fra og ventet et par minutter og målte altså batteriet uten at det var tilkoblet, men i teorien kan vel solcellen ha ladet noe like før. Aner ikke hvor kraftig/effektivt panelet er.

hegra skrev for 2 timer siden:

Denne Bella Falcon 26 mener jeg har en litt annerledes batterisammensetning enn det vi er vant med å se i andre båter. Tegningen din kan være tilnærmet riktig den. Men da heter det ikke startbatteri, men hovedbatteribank samt nødbatteri. Det fungerer slik at de tre batteriene som er koblet sammen brukes til nesten alt, start, vinsj, truster og forbruk. Så er det vel en bryter som kan koble nødbatteriet til start om hovedbanken er tom.          Trenger ikke være noen dårlig løsning dette, men om det virkelig er slik på din det er jeg ikke helt sikker på. Mener å huske det var en tråd som omhandlet akkurat dette på en annen Bella som skapte litt usikkerhet den gangen også. Det er sikkert flere år siden den tråden var oppe.

Det kan forklare hvorfor jeg ikke skjønner noe. Kan krysse fingrene for at dette fungerer. Skal prøve å følge kabler og få oversikt. 

Forslag til lader? Forstår at CTEK M300 er populær. Er den adekvat for denne banken? Fikk også foreslått Dometic PerfectCharge 25A MCA som hadde egen utgang til startbatteri, men vel mindre relevant hvis mine fire er parallellkoblet alle sammen?

Tommelfinger regel for lader: Legg sammen totalt antall Ah i banken og lader bør være 10 % av dette tallet. F.eks har du totalt 350 Ah bør lader være på 35A. Velger du for liten, vil du forkorte levetiden til den. Har rundt 300Ah i min Saga 27 og en 40A Mastervolt lader. Den har to utganger, så jeg har til både start og forbruksbatterier. Hatt den i 6 år og er meget fornøyd med den.

Tommy

Redigert av crewchief73 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Tror jeg har funnet forklaringen på høy hvile/ladespenning. Solcellen lader og det forklarer at det er høyere spenning, men i dag la jeg merke til forskjellig spenning på paralellkoblede batterier. Jeg tok ut alle tre batterier i banken og åpnet de to hvor det er mulig (sønna). De var ganske tørre. Har fullt på 1 liter batterivann på hver av de 2 og ser om det er mulig å lade. Det siste batteriet (74 aH) får jeg ikke åpnet. 

Så er spørsmålet hvorfor batteriene er kokt? Er det fordi jeg har paralellkoblet to 80 Ah og en 74 Ah? For meg ser det også ut som om startbatteriet (110 Ah) e r paralellkoblet med banken. Er det solcellepanelet som koker? 

Vil jeg kunne redde dette ved å lade de to sønnakene og kjøpte et til 80 Ah som erstatning for 74 Ah batteriet (som jeg ikke vet om er kokt)? Evt. bytte alle tre og håpe at feilen var det litte 74 Ah batteriet (som ikke virker til å være kokt, skvalper når jeg rugger på det). Hvis det er noe annet som er galt er det jo en dyr løsning å feilsøke ved å koke batterier.

Skjermbilde 2018-06-24 kl. 16.38.02.png

Skjermbilde 2018-06-24 kl. 16.38.31.png

Skjermbilde 2018-06-24 kl. 16.38.36.png

Skjermbilde 2018-06-24 kl. 16.38.41.png

Redigert av Norddron (see edit history)

Nå korrigerer jeg meg selv, og tror jeg har kommet litt nærmere forklaringen på hvordan denne Bellaen er koblet opp. Ny tegning (hvor jeg tror jeg har skjønt det:

300469955_Skjermbilde2018-06-25kl_21_45_03.png.ddde32db6a0036ffce488e3cd637add3.png

49491614_Skjermbilde2018-06-25kl_21_53_17.png.8a0536e377fcb472396e47eb1215bf2e.png

Jeg har ikke forstått hvilket batteri som er hva. Nr 1, 2 og 4 er forbruksbatterier på hhv 110, 80 og 74 Ah koblet parallelt. Nr 2 er kokt tørr, nr 1 er flott og nr 4 virker også ok. Batteri nr 3 er kokt tørr den også og er startbatteri. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor alle 4 batterier går på samme minuskabel, men det er kanskje riktig? Det er ingen skillerele mellom noen. Er dette grei kobling eller har noen misforstått? De to kokte batteriene er Sønnak Exide og ser ikke ut til at de noen gang er åpnet og etterfyllt med batterviann. Tipper derfor manglende vedlikehold fremfor feil i systemet. Har holdt fint til 1 døgn med TV, kjøleskap, wallas koketopp og sentralvarme ++, men vil tippe det store 110 Ah batteriet har tatt mesteparten av støyten der. Aldri hatt problem med å starte motor. Baugpropell og lewmar ankervinsj også fungert uten problem, men alltid med motor i gang. 

Tanken var nå å kjøpe 3 nye 80 Ah batterier så forbruksbanken blir ett 110 Ah og to 80 Ah, start blir ett 80 Ah. God plan? Kan jeg evt. klare meg med mindre forbruksbank? F.eks kjøpe ett 110 Ah batteri (erstatte nr 2 og 4) så total bank 220 Ah, og  la startbatteriet være 80 Ah? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...