Jump to content

Rib boats Norge i Son (Pro rib), erfaringer ?

Rastløs

Recommended Posts

Etter å ha gått i land fra seilbåt og kjøpt hytte for fire år siden, begynner det å krible litt etter å kjøpe båt igjen. Denne gang en liten "hytte rib". ca 16-17 fot. (Mitt  første innlegg på over 4 år dette gitt )

Jeg finner ikke så mange ferske artikler om ribber. Ser at man bør kjøpe hypalon ( eller noe slikt ) fremfor pvc, men Rib boats i Son mener at deres båter holder høy kvalitet , selv om det ikke er "hypalon". Det er visst også en ny duk i årets båter, - tysk heytex materiale.   Det er jo klart mer fristende å betale 195' for en 17 fots båt fra Son enn over 300' for en Zodiac i samme størrelse.

Noen som har erfaring med levetiden på Rib produsert i PVC og event. erfaring med de spesifikke båtene fra Rib boats Norge i Son ?

Redigert av Rastløs (see edit history)

Dårlig med erfaring på båt fra Pro Rib, men generelt er det salt og UV-stråler som bryter ned alle materialer.

Derfor ville jeg tenkt 2 ting. Godt vedlikehold med vasking/skylling etter bruk om mulig og benytte de midlene som er tilgjengelig på markedet for å rense pongtongene samt å sette de inn med slik "melke-aktig" veske(det er vel gjerne en silikonemulsjon) som gjør PVC blank og vannavstøtende. Denne vesken bruker jeg selv flere ganger i sesongen på jolla. I tillegg setter jeg den i garasje på vinteren for å beskytte mot vær og sol.

I tillegg går den an å høre hva et skifte av pongtonger koster. Slik sett kan du jo doble levetiden om det ikke er for dyrt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sitat

I tillegg går den an å høre hva et skifte av pongtonger koster. Slik sett kan du jo doble levetiden om det ikke er for dyrt.

Tenkte det samme. Sjekk at det går ann å skifte pontonger og pris på dette.

Kan også være en fordel å "dekke" til pontongene når man ikke bruker båten,

for å minske solbleking og "slitasje" pga vær.

Hei,

Takk for gode innspill. Reparasjonsmuligheter er jo et relativt aktuelt tema, all den tid det ikke er gitt at forhandleren finnes når behovet oppstår. (Da hjelper det lite om det formelt er en garantisak..)  Noen som har noe syn på hvilke farge som er mest holdbar på en rib ?  Er det slik at hvit påvirkes mer av UV enn f.eks sort ???.

Ser Engelsviken bla tilbyr rep. av gummibåter.  Er det slik at pongtonger er universelle og kjøpes på løpemeter kanskje ?

Nei, pongtonger er ferdig tilpasset aktuell båt og limes/skrus på skroget. De består jo av flere kamre og er fasongtilpasset båten de skal sitte på.

Jeg ville valgt grå eller blå. Hvitt et vanskelig å holde rent og sort blir grådig varmt i sola.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...