Jump to content

Jakten på turtallet


jumbo

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid grublet på hvorfor jeg ikke får fult turtall på aq175a'en min med alphadrev.. Vanligvis begynner man kanskje å kikke på propell-stigning, vekten på båten, groe og diverse andre ting for å få tilbake de siste par hundre omdreiningene.. og joda har vert inne på tankene, alle sammen. problemet er bare at jeg mangler ikke et par hundre omdreininger, ....jeg mangler et par tusen omdreinger.. Selv med bare 3400 omdreininger, holder jeg følge med mange av fartsbøllene på fjorden :wink: .. Målt med gps ved 3200rpm: 32knop med to personer og full tank, da har jeg ikke tatt hensyn til strøm. ...og jeg har 19" alu-propell (flett ny, hehe)

konklusjon: her er det noe som ikke helt stemmer..

 

I går satt en kamerat og jeg ute i det fine været og drakk kaffi og diskuterte litt frem og tilbake..

En gryende mistanke jeg har hatt, er at jeg kanskje hadde V8 utveksling.. så vi prøvde for morroskyld å regne ut utvekslingen basert på de vage tallene vi hadde å forholde oss til, altså 19" propell som gir ca 32 knop ved ca3200rpm og tenk_på_et_tall (20%) slipp.. jeg husker ikke tallet nøyaktig men ca 1:1,33...

Konklusjon: om dette er i nærheten av riktig, så vet jeg hvor turtallet mitt har tatt veien.

 

Men nytt problem: Denne utvekslingen finnes ikke på alpha one gen 1.. det finnes riktig nok en 1,36 med det er til bravo... Nermeste jeg fant på alpha one gen1 var 1,65 hvilket ikke gir oss noe i nærheten av hva vi oppnår..

 

Jada.. Den kule løsningen nå er selvsagt en hinsides kompressor, turbo og NOS :cool::lol: :nono:

 

Jeg har allerede sett på finn et øvre girhus med 1,84 utveksling, som er den utvekslingen jeg egentlig skal ha.

 

Jeg skal naturligvis sjekke utvekslingen min litt mer nøye.. men lurer litt på, er det mulig å bare komponere sin egen utveksling sånn utenvidere?

 

Litt om motoren:

Motoren er en volvo penta aq175a med en god bøtte mercruiserdeler, blant annet varmeveksler, og hører naturlig nok ikke til alpha drevet. Motoren ble satt i etter at den mercruiseren som stod i båten før skar seg, dette var noen år før jeg kjøpte båten. Tipper det er tilovers-deler som verkstedet har hatt liggende og er satt sammen til noe som virker. Utenom turtallproblemet er motoren helt utmerket og starter lett... Hva drevet angår vet jeg lite utenom at det er 90 eller 91 modell, gen1.

 

Noen her som kan trylle? :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva med å sjekke utvekslingen ved å tørne motoren for hånd, og på den måten få litt mer nøyaktig tall på utvekslingen du har.

En annen ting kan jo være at turtelleren kan vise feil..

 

Ikke mye erfaring med drev, du kan vel ikke mikse&matche tannhjul som du selv ønsker men du kan sikkert bytte parvis.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du ruser motoren og ikke får mer enn 5200 i fri, vil jeg tro det er turtelleren. 4800, er vanlig turtall på motoren, så et godt stykke over 6000 i fri skulle ikke være noe problem. Så hvis turtelleren din viser 1400 for lite, kan jo det passe.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker Joda5700

 

Nå har jeg sjekket turtelleren med sånn Chlas'en laser..

målte tomgang, 1000, 3000 og 4000

 

Tomgang ca 820 omdreininger .

Ved 1000 på turtelleren har motoren ca 1150

Ved 3000 på turtelleren har motoren ca 4200

ved ca3400 på turtelleren har motoren over 4600.

Ved 4000 på turtelleren har motoren gode 5300

 

Så jeg mangler bare ca 600 omdreininger.. det klarer jeg vel å ta inn med en propell.. noen som har en pent brukt 17" alpha-proppis til låns?

 

.

.

.

 

Takk til tolmodige naboer... :lol:

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...