ttalhaug Startet 2.Mai.2018 Del på Facebook Startet 2.Mai.2018 Har en seilbåt som har blitt litt glemt av sin eier. Han mistet nok plutselig lysten på båtlivet, men nå tar jeg og madammen tak, og skal få liv i stakkars båten igjen. Båten har ligget på sjø og ikke vært nevneverdig i bruk på noen år, derfor antakeligvis ganske gjengrodd under. Håper på å få den på land på mandag, og lurerdermed på hva jeg trenger av utstyr for å få skrapt rent og smurt igjen. Skjønner at bunnsmørning rulles på, så det virker enkelt nok. Men hva skraper man med? Blir malingsskrape for aggressivt? Og hvor lang tid bør jeg regne med på et sånt prosjekt? 32 fot seilbåt, og vi blir to som jobber sammen, med mindre klarer å lokke ut gode venner. Håper erfarne sjeler har gode tips her :) Tor Erik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 En god høytrykksspyler burde ta det meste. Om det er mye rur f.eks på propell kan fortynnet saltsyre hjelpe med å fjerne dette. Deretter maskerer du langs vannlingen og ruller på et tynt strøk bunnstoff. Husk å skifte anoder samtidig, de er nok ganske så reduserte etter flere år I sjøen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Et bilde sier mer enn tusen ord... Om den har ligget i sjøen i flere år uten stell tror jeg en spatel/spade er et godt utgangspunk. Malingskrape funker fint om man er litt forsiktig - avhengig av hva slag bunnstoff som er på båten. Avhengig av hva dere ønsker å gjøre av utbedringer kan tidsbruken gå fra et par dager til et par uker. Skal dere fjerne alt gammelt bunnstoff og starte på nytt, eller ønsker dere å skrape av fauna og få båten på vannet igjen så fort som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
ttalhaug Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Håpet er vel å få vekk så mye som mulig, men samtidig få båten klar for bruk så fort det lar seg gjøre. Når båten først er oppe har jeg tre-fire dager før jeg må betale for ekstra tid på kaien. Mest mulig i løpet av den tiden, maks tre dager ekstra, så får man heller ta en økt til til høsten eller tidlig neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Tror du får tatt det aller meste om ikke alt med en god høytrykkspyler. Bare husk å spyle båten med en gang den kommer opp, om du venter til neste dag har det tørket inn og vil være mye verre å fjerne. Tar min egen båt opp med 2 års mellomrom, 30 fot motorbåt, spyler den ned på ca 1 - 2 timer, så skifter jeg sink og slikt en times tid, og så bunnsmørrer 2 stykker i 2 - 3 timer. Alt blir gjort på en dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Kommer litt ann på hva den er smurt med før. Jeg har vært plagd med rur på mitt harde bunnstoff, og da har sparkelspader i ulike størrelser vært greie redskap på det som er igjen etter steaming. Og litt sandpapir etterpå der igjen. Er det mykt stoff på, kan det godt hende du får vekk alt uten mekaniske verktøy. Men har den ligget lenge ute (årevis) ville jeg uansett vært mer bekymret for zinken. Sjekk at det er zink igjen, og at ikke tæringen har tatt tak under vann (Drev/akslinger etc). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ttalhaug Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Takker så mye for hjelpen. Båten ble satt i krybbe onsdag kveld. Fjernet rundt 50 kilo blåskjell, såpass må det visst være etter syv år på sjøen. Lot dritten tørke i torsdagens regnvær, så alt av rur meldte seg av og flyktet omtrent ved synet av en sparkel på fredagen. Spyling gikk overraskende fint. Gikk tom for bunnstoff lørdag rett etter alt stengte for helgen, så båten ble smurt ferdig mandag formiddag, akkurat i tide til kraning. Godt å ha det gjort, og båten gjorde plutselig nesten åtte knop på vei til Bergen mandag ettermiddag. Nå nytes livet på vågen i solen frem til fredag ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.