Jump to content

Ford Sabre 2704et lekker vann inn i sylinderne.


Riisejens

Recommended Posts

Hei

Har en Ford 2704 et. Har prøvd å skifte topppakning flere ganger. Det kommer vann inn i sylinderne og fikk skrudd den sammen på mandag motornen gikk fint. Fylte opp med frostvæske og vann. Skulle prøve og starte opp idag får ikke dratt motoren rundt. Den stoppa ifjord pga varme motor. Sylinderne ser bra og toppen ser også bra ut. Så til spørsmålet er det noe som vet om en topp fra  FORD 2715 passer på min motor.

Link to post

En bør på en planskive for å se om toppen er plan.

Er det ferskvann eller sjøvann i sylinderen?

Et verksted sjekker om det er sprekk, Penetrant prøving 

http://www.sveiseeksperten.no/sites/sveiseeksperten.no/files/Sprekk- og Lekkasjesokere.pdf

https://www.kdtrading.no/file/nedlastinger/deleboker/ford/teknisk-informasjon-ford-2700-serien.pdf

Trekker du til etter denne rekkefølgen?  Jeg trekker til i 3 stepp  og sjekker etter at motoren er varm.

Med eller uten Skive?

ford.JPG.64e6b22997a052fbf4f28e861a7a2c5c.JPG

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Liker å trekke til med 30, 90 og 152 og momentnøkkelen er riktig?   Oppbevares alltid med slakk fjær.

Da du får en indikasjon  på hvilke  ventiler, da det er vann i sylinderen,   det bør holde å ta ut de to ventilene for sprekksøking.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Riisejens skrev for 12 timer siden:

Akkurat nå er jeg fedd up, får prøve å skru ut en og en ventil for å finne hvilke sylinder det er vann i. Også løsne alle boltene og starte å trekke til på nytt. Som du sier 30 90 og 152.

Sorry var litt knapp, Du må demontere toppen og ta ut inn-sug og eksosventilen i den sylinder det er vann og få toppen sprekksøkt  eller som foreslått trykktest toppen, en må ta det derfra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Eg plar alltid ta sylinderlekkasjetest før eg byrjar demontera noko.  Trykkluft i sylindre for å konstantera kvar det lekker.  Alt etter kva maskin det er så må ein laga adapter og setja inn feks der dyser står. Litt krøkket på ford om eg hugsar rett at dysene er gøymt under ventildeksel. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg har hatt ein slik motor med samme problem, og skifta topp pakning og trudde det skulle bli bra for topplokks boltane på sylinder nr 1 var lause. Samme problem etter skift av topp pakning og ødela heile pinsa med å skifte ein gong til, og samme problem etter 2. skift av topp pakning. Eksosmanifolden er nevnt tidligare, og min var bygd av rektangulære firkantrør ca 20 x 40 mm frå kvar sylinder og sveist sammen som grenrør og bak til turbo med 2 slike firkantrør i flensen. Grenrøra frå sylinderane var innekapsla i rustfri tynnplate som danna ei vannkappe som kjølevatnet sirkulerte i rundt grenrøra. Eg tok av eksosmanifolden og kappa vekk tynnplatekapslinga med tynne kappeskiver slik at den eventuellt kunne sveisast på igjen.  Grenrøra var sprekt i sveisane slik at kjølevatnet lak gjennom sveise sprekkene og ut i eksosrøra og inn i den sylinderen som sto med open eksos ventil når motoren var stoppa. Manifolden bør spennast fast slik at alle 6 sylinderflensane er på linje ved sveising av sprekker og kappa. Vart bra på min motor. 

Link to post

Hei igjen

jeg har ikke båten på vannet så det er ferskvann som kommer inn i sylinderen.

etter at jeg skrudde fast toppen etter vist i moterboka. Jeg pumpa fram diesel og den starta fint med røyk, men ikke så mye. Den gikk vel et halvt min. Så fylte jeg varmeveksleren full. Jeg vêr jo kjempeglad. Dagen etter skulle jeg prøvestarte og da fikk jeg tørna litt så sto den igjen. Nå har jeg banna ferdi og tenkt lenge. Så idag starter jeg å skru igjen. Toppakningen er jo ny så den regner jeg med at jeg ikke trenger å skifte. På toppakningen står det top, det regner jeg med at skal opp.

har hørt at det er 2 forsjellige typer toppakningen hva er forskjellen.

Link to post

Hei

Nå har jeg skrudd i hele dag, løsna bolter og skrudd dem fast igjen som RogerJo skrev. Eksosmanifoilen blir avkjølt med ferskvann, så jeg fikk skrudd den av. Tetta i den ene enden og fylte på vann i den andre. Og der pippla det vann ut gitt, håper det er feilen. Nå har jeg skrudd nok for i dag så det er på tide med en duggfrisk en.

Tusen takk for alle innspill.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...