Riisejens Startet 2.Mai.2018 Del på Facebook Startet 2.Mai.2018 Hei Har en Ford 2704 et. Har prøvd å skifte topppakning flere ganger. Det kommer vann inn i sylinderne og fikk skrudd den sammen på mandag motornen gikk fint. Fylte opp med frostvæske og vann. Skulle prøve og starte opp idag får ikke dratt motoren rundt. Den stoppa ifjord pga varme motor. Sylinderne ser bra og toppen ser også bra ut. Så til spørsmålet er det noe som vet om en topp fra FORD 2715 passer på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Sprekke i eksosmanifold? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 En bør på en planskive for å se om toppen er plan. Er det ferskvann eller sjøvann i sylinderen? Et verksted sjekker om det er sprekk, Penetrant prøving http://www.sveiseeksperten.no/sites/sveiseeksperten.no/files/Sprekk- og Lekkasjesokere.pdf https://www.kdtrading.no/file/nedlastinger/deleboker/ford/teknisk-informasjon-ford-2700-serien.pdf Trekker du til etter denne rekkefølgen? Jeg trekker til i 3 stepp og sjekker etter at motoren er varm. Med eller uten Skive? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Riisejens Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Hei jeg har ikke skiver og ifølge først 142 også 149, jeg starta motoren og kjørte i 1/2 min. Så fylte jeg opp varmeveksleren. Den sto med vann i 2 døgn og da var det sunket i vekslerern. når jeg skulle starte greide jeg ikke å dra motoren rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Liker å trekke til med 30, 90 og 152 og momentnøkkelen er riktig? Oppbevares alltid med slakk fjær. Da du får en indikasjon på hvilke ventiler, da det er vann i sylinderen, det bør holde å ta ut de to ventilene for sprekksøking. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Riisejens Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Akkurat nå er jeg fedd up, får prøve å skru ut en og en ventil for å finne hvilke sylinder det er vann i. Også løsne alle boltene og starte å trekke til på nytt. Som du sier 30 90 og 152. Foreløpig tusen takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 du må trykkteste toppen før du monterer den Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Riisejens skrev for 12 timer siden: Akkurat nå er jeg fedd up, får prøve å skru ut en og en ventil for å finne hvilke sylinder det er vann i. Også løsne alle boltene og starte å trekke til på nytt. Som du sier 30 90 og 152. Sorry var litt knapp, Du må demontere toppen og ta ut inn-sug og eksosventilen i den sylinder det er vann og få toppen sprekksøkt eller som foreslått trykktest toppen, en må ta det derfra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Eg plar alltid ta sylinderlekkasjetest før eg byrjar demontera noko. Trykkluft i sylindre for å konstantera kvar det lekker. Alt etter kva maskin det er så må ein laga adapter og setja inn feks der dyser står. Litt krøkket på ford om eg hugsar rett at dysene er gøymt under ventildeksel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
husky dane 85 Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Eg var ute for eit tilsvarande problem der var da tere hull i sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 2715 toppen er vel for for ford uten turbo Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Tusen takk for alle svar, får bare brette opp og demontere for ente gang. Levert den for trykktesting. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 husky dane 85 skrev for 4 timer siden: Eg var ute for eit tilsvarande problem der var da tere hull i sylinder. Men da fikk du vel vann i olja, det har ikke Jens fått tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 ja etter ei stund med mykje problemer og feil søking Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Eg har hatt ein slik motor med samme problem, og skifta topp pakning og trudde det skulle bli bra for topplokks boltane på sylinder nr 1 var lause. Samme problem etter skift av topp pakning og ødela heile pinsa med å skifte ein gong til, og samme problem etter 2. skift av topp pakning. Eksosmanifolden er nevnt tidligare, og min var bygd av rektangulære firkantrør ca 20 x 40 mm frå kvar sylinder og sveist sammen som grenrør og bak til turbo med 2 slike firkantrør i flensen. Grenrøra frå sylinderane var innekapsla i rustfri tynnplate som danna ei vannkappe som kjølevatnet sirkulerte i rundt grenrøra. Eg tok av eksosmanifolden og kappa vekk tynnplatekapslinga med tynne kappeskiver slik at den eventuellt kunne sveisast på igjen. Grenrøra var sprekt i sveisane slik at kjølevatnet lak gjennom sveise sprekkene og ut i eksosrøra og inn i den sylinderen som sto med open eksos ventil når motoren var stoppa. Manifolden bør spennast fast slik at alle 6 sylinderflensane er på linje ved sveising av sprekker og kappa. Vart bra på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dette, går det ferskvann i eksosen eller går det saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Eksosen manifolden er normalt sjøvannskjølt og vannet går ut med eksosen. Har du konstanter at det er ferskvann som kommer i sylinderen? Manualen http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=464 Redigert 9.Mai.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Riisejens Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Hei igjen jeg har ikke båten på vannet så det er ferskvann som kommer inn i sylinderen. etter at jeg skrudde fast toppen etter vist i moterboka. Jeg pumpa fram diesel og den starta fint med røyk, men ikke så mye. Den gikk vel et halvt min. Så fylte jeg varmeveksleren full. Jeg vêr jo kjempeglad. Dagen etter skulle jeg prøvestarte og da fikk jeg tørna litt så sto den igjen. Nå har jeg banna ferdi og tenkt lenge. Så idag starter jeg å skru igjen. Toppakningen er jo ny så den regner jeg med at jeg ikke trenger å skifte. På toppakningen står det top, det regner jeg med at skal opp. har hørt at det er 2 forsjellige typer toppakningen hva er forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Ja, det er to forskjellige toppakninger til denne motoren. Den eine passer til motor som har krom foringer og den andre passer til motoren med støpejern foringer. Støpejern foringer er tykkere enn krom foringer, derfor blir det feil hvis man ikke har rett foring. Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Hei Nå har jeg skrudd i hele dag, løsna bolter og skrudd dem fast igjen som RogerJo skrev. Eksosmanifoilen blir avkjølt med ferskvann, så jeg fikk skrudd den av. Tetta i den ene enden og fylte på vann i den andre. Og der pippla det vann ut gitt, håper det er feilen. Nå har jeg skrudd nok for i dag så det er på tide med en duggfrisk en. Tusen takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Fikk tak i en annen eksos manifoil, denne ble modifisert og montert. Nå ser det ut som motoren går greit, litt vanlig Ford røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.