Jump to content

Må jeg virkelig bytte dynamo? VP TMD 30


Wannskrækk

Recommended Posts

Bakgrunn: ladestrøm falt fra elendige 13,5, til 13, til 0 på min Volvo Penta TMD 30 (86 mod, 86 hk). Etter å ha forsøkt å skru ut dynamo og eller regulator fikk jeg skiveprolaps. Jeg er nå henvist til kiropraktor, og sofa. En kompis er villig til å skru for meg, men jeg må skaffe det som trengs. Jeg ringte en VP-forhandler, og fikk bare beskjed om at de kun hadde innbytte-dynamo med integrert regulator, til 3300,-.. Så kommer spørsmålene: Hva slags dynamo er det sannsynlig at sitter i denne motoren? Vet noen om det finnes løs regulator? Anbefalte steder å spørre handle på rundt Oslo?

Andre løsninger/andre dynamoer som passer? Montere LADAC? Og OBS; jeg er nesten helt grønn, og regner med å måtte ta ut dynamoen i første omgang.

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare børstene som er utslitt da? Kan tyde på det siden den er blitt gradvis dårligere..

 

Hvis ikke så kan vel kanskje en Ladac være et bedre alternativ enn å skifte til ny dynamo. Litt usikker på hvordan denne koples i forhold til eksisterende regulator, men en telefon til Ladac burde kunne gi svar på det. Men ta ut dynamoen først, så du kan finne benevnelsen på den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

At ladespenningen ikke kommer opp på det ønskede nivå (13,6V) betyr ikke nødvendigvis at problemene er forårsaket av dynamoen. Det kan selvfølgelig være slitte børster slik som "index" antyder. Det kan imidlertid også være svake eller dårlig ladede batterier. Hvis de trekker for mye strøm vil ikke regulatoren greie å bringe spenningen opp på det forventede nivå.

 

Råd: 1) Sjekk børstene

2) Prøv å lade på et fulladet batteri og må spenningen da

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttige svar. Blir stadig like overrasket over hjelpsomheten og kompetansen på båtplassen. Til sammen gjør det mulig for oss som ikke har all verdens teknisk bakgrunn å komme ut av en knipe, med både ny læring og lommeboka noenlunde intakt. Har og brukt tiden til å lese gamle lade tråder.

Ryggen kommer seg nå, så jeg regner med å skru ut dynamoen, for å få den målt, i morgen. Går det greit, blir det en 2-3 døgn på fjorden i slutten av uken.

Kommer garantert tilbake, hvis jeg ikke lykkes..

Link to post
Share on other sites

Lever dynamoen til et velrenomert bilelektrisk og be om prisoverslag på ev. reparasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Et veldig bra verksted i Oslo er da Triconor Norge AS, tlf 22382050

De holder til i Ole Deviks vei 24 (bak Fretex, nedi bakken på en måte)

 

Dyktige folk som også gjerne kommer med noen tips dersom man bare har spørsmål, har selv vært innom der flere ganger, desverre uten at de har hatt delene til å hjelpe meg, men de har da gjort det de har kunnet gjøre for å hjelpe meg.

 

Jeg er en veldig fornøyd kunde av Triconor :)

Link to post
Share on other sites

Dynamo og regulator var ødelagt, sansynligvis pga tidligere saltvanns-søl. På relativt nytt start-batteri får jeg 14, 4 v ladespenning. Det viste seg at forbruksbatteriene var "ferdige", men det hadde jeg ikke skjønt uten å ha studert gamle "tråder" her på båtplassen. De holder maks 8 volt, etter døgn med landstrømlader.. Har og lest at jeg bør kjøpe 2 identiske batterier når jeg skal bytte de gamle (2stk). Nå gjenstår det å tenke på hvor mye amp jeg har behov for til forbruk. Den nye dynamoen er på 70 amp., jeg har dobbel reim og tror jeg beveger meg i riktig retning. 2x115 amp. er mitt foreløpige forslag; kjøleskap, trykkvann, litt lys, cd-spiller osv.

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

2x115 amp. er mitt foreløpige forslag; kjøleskap, trykkvann, litt lys, cd-spiller osv.

Takk igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har 2 x 110 amp. til forbruk samme forbrukskilder som du har - i tillegg har jeg elektrisk pumpe på do og elektriskt septikpumpe, har ikke hatt problemer med strøm - PS! Jeg har ikke ligget på samme sted lenger enn 2-3 dager, men "mor" er en flittig bruker av toalettet.

I reserve har jeg et bensinaggregat som leverer 900W som jeg kan koble landstrømmen til.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om du drenerer hele ferskvannssystemet så står det nok vann i systemt til dynamoen får seg en god vask når varmeveksleren demomteres. Fikk en blikkenslager til å lage ett deksel for å besktte dynamoen. Var aldri plaget med sjøvannslekkasje fra fra varmeveksleren mot dynamo. Derimot så sprutet det livlig rundt forparten av motoren fra bendet i forkant. En rimelig grei sveisejobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...