Wannskrækk Startet 29.Juli.2005 Del på Facebook Startet 29.Juli.2005 Bakgrunn: ladestrøm falt fra elendige 13,5, til 13, til 0 på min Volvo Penta TMD 30 (86 mod, 86 hk). Etter å ha forsøkt å skru ut dynamo og eller regulator fikk jeg skiveprolaps. Jeg er nå henvist til kiropraktor, og sofa. En kompis er villig til å skru for meg, men jeg må skaffe det som trengs. Jeg ringte en VP-forhandler, og fikk bare beskjed om at de kun hadde innbytte-dynamo med integrert regulator, til 3300,-.. Så kommer spørsmålene: Hva slags dynamo er det sannsynlig at sitter i denne motoren? Vet noen om det finnes løs regulator? Anbefalte steder å spørre handle på rundt Oslo? Andre løsninger/andre dynamoer som passer? Montere LADAC? Og OBS; jeg er nesten helt grønn, og regner med å måtte ta ut dynamoen i første omgang. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Juli.2005 Del på Facebook Svart 29.Juli.2005 Det er ikke bare børstene som er utslitt da? Kan tyde på det siden den er blitt gradvis dårligere.. Hvis ikke så kan vel kanskje en Ladac være et bedre alternativ enn å skifte til ny dynamo. Litt usikker på hvordan denne koples i forhold til eksisterende regulator, men en telefon til Ladac burde kunne gi svar på det. Men ta ut dynamoen først, så du kan finne benevnelsen på den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 29.Juli.2005 Del på Facebook Svart 29.Juli.2005 Lever dynamoen til et velrenomert bilelektrisk og be om prisoverslag på ev. reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sealord Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 At ladespenningen ikke kommer opp på det ønskede nivå (13,6V) betyr ikke nødvendigvis at problemene er forårsaket av dynamoen. Det kan selvfølgelig være slitte børster slik som "index" antyder. Det kan imidlertid også være svake eller dårlig ladede batterier. Hvis de trekker for mye strøm vil ikke regulatoren greie å bringe spenningen opp på det forventede nivå. Råd: 1) Sjekk børstene 2) Prøv å lade på et fulladet batteri og må spenningen da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 (redigert) Hvis du trenger ny, så har Maritim dynamo (70A) som passer til VP kr. 1719,- se Art.nummer: 10460-00 PS! Denne tror jeg krever dobbelt reimhjul. Redigert 30.Juli.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannskrækk Svart 31.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Takker for nyttige svar. Blir stadig like overrasket over hjelpsomheten og kompetansen på båtplassen. Til sammen gjør det mulig for oss som ikke har all verdens teknisk bakgrunn å komme ut av en knipe, med både ny læring og lommeboka noenlunde intakt. Har og brukt tiden til å lese gamle lade tråder. Ryggen kommer seg nå, så jeg regner med å skru ut dynamoen, for å få den målt, i morgen. Går det greit, blir det en 2-3 døgn på fjorden i slutten av uken. Kommer garantert tilbake, hvis jeg ikke lykkes.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Lever dynamoen til et velrenomert bilelektrisk og be om prisoverslag på ev. reparasjon. <{POST_SNAPBACK}> Et veldig bra verksted i Oslo er da Triconor Norge AS, tlf 22382050 De holder til i Ole Deviks vei 24 (bak Fretex, nedi bakken på en måte) Dyktige folk som også gjerne kommer med noen tips dersom man bare har spørsmål, har selv vært innom der flere ganger, desverre uten at de har hatt delene til å hjelpe meg, men de har da gjort det de har kunnet gjøre for å hjelpe meg. Jeg er en veldig fornøyd kunde av Triconor :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 (redigert) "At ladespenningen ikke kommer opp på det ønskede nivå (13,6V) betyr ikke nødvendigvis at problemene er forårsaket av dynamoen." Ønsket nivå er 14,4V ved 20 grader celsius. Redigert 31.Juli.2005 av Joda5700 (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannskrækk Svart 3.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2005 Dynamo og regulator var ødelagt, sansynligvis pga tidligere saltvanns-søl. På relativt nytt start-batteri får jeg 14, 4 v ladespenning. Det viste seg at forbruksbatteriene var "ferdige", men det hadde jeg ikke skjønt uten å ha studert gamle "tråder" her på båtplassen. De holder maks 8 volt, etter døgn med landstrømlader.. Har og lest at jeg bør kjøpe 2 identiske batterier når jeg skal bytte de gamle (2stk). Nå gjenstår det å tenke på hvor mye amp jeg har behov for til forbruk. Den nye dynamoen er på 70 amp., jeg har dobbel reim og tror jeg beveger meg i riktig retning. 2x115 amp. er mitt foreløpige forslag; kjøleskap, trykkvann, litt lys, cd-spiller osv. Takk igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 (redigert) 2x115 amp. er mitt foreløpige forslag; kjøleskap, trykkvann, litt lys, cd-spiller osv. Takk igjen. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har 2 x 110 amp. til forbruk samme forbrukskilder som du har - i tillegg har jeg elektrisk pumpe på do og elektriskt septikpumpe, har ikke hatt problemer med strøm - PS! Jeg har ikke ligget på samme sted lenger enn 2-3 dager, men "mor" er en flittig bruker av toalettet. I reserve har jeg et bensinaggregat som leverer 900W som jeg kan koble landstrømmen til. Redigert 3.August.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady H Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Har hatt samme motor selv og fikk opplyst fra en båtselger at disse motorene har en svakhet på varmevekseleren slik at sjøvann kan renne ned på dynamoen. Undersøk om det er lekkasje hos deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Selv om du drenerer hele ferskvannssystemet så står det nok vann i systemt til dynamoen får seg en god vask når varmeveksleren demomteres. Fikk en blikkenslager til å lage ett deksel for å besktte dynamoen. Var aldri plaget med sjøvannslekkasje fra fra varmeveksleren mot dynamo. Derimot så sprutet det livlig rundt forparten av motoren fra bendet i forkant. En rimelig grei sveisejobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.