Jump to content

Mercury Viking 10 på 10 fot With dromedille, hvilken propell?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har en 10 hk Mercury Viking 98 modell hvor plomberingen er fjernet slik at det yter noe mer. Motoren står på en 10 fot jolle som jeg bruker til slepejolle og for å fiske litt i nærområdet om vinteren. Jeg syns kanskje propellen kan virke litt feil i forhold til båt og ytelse. Jeg må for eksempel title motoren helt ned for at båten ikke skal hoppe og sprette. Tilter jeg for langt opp går bare baugen rett i været og jeg føler at jeg ramler ut av båten. Jeg lurer derfor på om det kunne gjort seg med en propell med litt annen stigning for å få den til å gå finere i vannet og kanskje gi litt ekstra fart. Med standard propellen går den i 20-23 knop målt med GPS, og den har ikke noe problem med å komme opp i den farten. Tips til propell? 

Link to post

For at effekten fra motoren skal bli mest mulig fart, bør motoren stå rett i forhold til nr båten går i plan. Dvs at det skal litt ut i forhold til å stå rett ned når båten ligger stille. Fordi når båten planer skal baugen ligge litt høyere enn når den ligger stille.

Slik du beskriver det vil det medføre at baugen vippes opp og ned.

 

Når du kjører båten bør du prøve å få balanse i båten og dermed unngå vippingen av baugen ved å flytte rundt på vekt.Det er den beste måten å få fart (trimmingen som jeg begynte med) og motvirke vippingen av baugen. For eksempel ved å flytte bensintanken fremover og selv kanskje sitte litt nærmere midt i båten i lengderetning.

Det vil kunne gi mer fart, roligere gange og langt bedre oppførsel i bølger for båten.

 

Den propellen du har ser ut som om den har vært borti noe hardt, feks stein og sjøbunn og vil sikkert ha godt av å bli skiftet ut. En BlackMax fra Mercury som er den originale er en god propelle til alle formål. Hvilken stigning du skal velge er ikke så lett å si, men den høres ikke feil ut den stigningen du har nå. Men den bør være i litt bedre form!

Link to post

Propellen jeg har nå har aldri blitt byttet i mitt eie så den er nok gammel og slitt. Har forsøkt å bruke styrekult forlenger men får ikke noe større fart. Går litt lettere opp i plan. Foretrekker å sitte helt bak da man får ganske mye juling når man sitter midt i båten i forhold til når man sitter lengre bak. Kan kjøre fortere med litt bølger når jeg sitter bak med motoren. 

Link to post

Det er slik disse Dromedillene går når effekten på motoren er høy.

Jeg har kjørt mangfoldige timer med en 10 for Dromedille med 9.9hk/30hk/35hk. Med 9.9 gikk den helt greit på flatt vann. Ved litt bølger hopper og spretter det litt. Med 30/35hk hopper og spretter det helt hinsides og det shine-walker. Dette er en flatbunnet båt med "Drommedille-flapsene" som skal gi god fart med liten motor.

Du får gi litt mindre gass, da roer den seg litt :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tror ikke det skader å gå litt opp.

Ved 6000rpm og 9" stigning vil du få 20 knop m/10% slipp.

Ved 6000rpm og 10" stigning vil du få 22 knop m/10% slipp.

Ved 6000rpm og 11" stigning vil du få 24 knop m/10% slipp.

Forusetter at utveksling er 2:1.

Hvis du får 23 knop, vil det bli ca 5700 rpm med 11" stigning. 

Disse tallene er bare teori, men kan indikere at en 11" vil fungere. Hvis det er 9" du har nå synker turtall ca 300-400 rpm hvis du går til 11".

Akselerasjon vil bli en del tregere, evnen til å få båten i plan med mye last vil bli betydelig redusert hvis du øker stigning med 2".

Kjøp den propellen du har mest tro/lyst på, få målt turtallet og ta det derfra.

 

 

Link to post

Jeg ville ikke gått opp i stigning om du ikke liker at det hopper & spretter. Jo større fart, jo mer slag og bevegelser.

Det må da være mer interessant med en propell som får deg opp i plan med flere i båten og det tilsier samme eller mindre stigning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette er litt spennende, men dersom skroget går opp og ned er det en kraft som brukes feil og som du kan bruke til å få båten til å gå fortere. Om du får den til å ligge i ro. Jeg har selv mange år i 10 og 12 fot With og det er enkelt å få til. Igjen, ha tanken lengre frem så er det helt gull. Alene bakerst på bakerste tofte er det ikke mulig. Da vil mye av krevetene fra motor gå med til å løfte baugen.

Når skroget løfter seg tilden skarpe vinkelen mellom vannet og hekken bremse,  og hver gang baugen slår ned vil den store flaten bremse. Så det er litt opp til deg selv hva du skal få til her. Om du synes det er gøy å kjøre sakte er det bare å la skroget hoppe!

 

Men om du ønsker å få fart og kanskje ha en bedre propell for å få det til må du lære deg å bruke den kraften til fart og ikke hopp...

 

Får å vise hva andre med 10 with gjør kan du gå på finn.no og lete opp Kjell-Arve Tysnes, som selger en 10' With, der du ser at han har kilt fast tanken foran midtre tofta. Han har 15 hk og påstår 25 kn.

 

Tenk så gøy det er få til det så enkelt!

 

 

Link to post

Jeg har ikke konsoll på båten så jeg må enten sitte bak eller bruke styrekult forlenger for å sitte i midten. Det siste liker jeg ikke da jeg føler båten blir mer ustødig I høy fart og jeg kjenner mye mer slagene fra bølger. Båten går mykere i vannet når jeg sitter bak. Jeg kan forsøke å flytte tanken under foran for å se om det hjelper men må uansett ha ny propell da den gamle er slitt. 

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...