Jump to content

Værvarsel eller værmelding?


Vosso63

Recommended Posts

Jeg er ualminnelig opptatt av været. På kanten av noe ufriskt, vil jeg si. Minst fem ganger per dag er jeg innom yr.no. Ofte ser jeg på talla og grafene til "Været i Bergen" på Geofysisk institutt. Jeg noterer alle tall og lager grafer av dem. Dille eller mani eller noe verre? I alle fall får jeg et visst overblikk. Nå som båten ligger på svai nede i bukta, er det ikke bare temperatur og nedbør som interesserer. Vindstyrke og retning er minst like interessant. Da jeg vokste opp het systemet "Værvarsling". En varsla om fare for slikt som kunne være farlig. Nå er det bare "Været", eller "Værmelding". Nå er det sjansen for, som gjelder. Muligheten for. Jeg vil gjerne vite om faren for kuling, ikke sjansen for at det bare blir laber bris! Faren for regn, ikke sjansen for opphold, muligheten for å få seg en grilling utpå kveldingen.
I går skulle min sønn på "Opptur" med de andre 8.klassingene i by og land. Derfor sjekka jeg grundig været i Bergen, på Askøy og på Ulriken for onsdag 2.mai. Dette gjorde jeg stadig vekk 1.mai. Hele tida var varselet, også for Ulriken, maksimum laber bris. Det ble kuling. Fra sørøst til sørsørøst. Hadde det vært varsla ville jeg lagt ut et ekstra anker fra båten. Det blåste jamnt og trutt over 10m/s hele dagen og natta til i dag. Vindkasta var opp mot liten storm. Ettersom vind handler om masse og fart, altså energi, er det utrulig stor forskjell på laber bris 7m/s og liten kuling 12 m/s. Altså ikke to knepp opp, men en tredobling av energien. Det er ei grense for alt. Jeg har altså remedier som kan sikre meg mot kuling. Båten kan legges annerledes, et annet sted, snus og vendes, men det må altså varsles!
Hvorfor jeg ikke sikrer båten mot potensiell kuling støtt? Problemet er at til vanlig kan jeg dra båten ut og inn fra bøya med ett enkelt tau. Med sikring må jeg romstere med ankeret, uten vinsj, og med fare for at det en gang skal sette seg skikkelig fast. Jeg må også justere tauet til ankeret ved flo, eller legge ut en lettbåt og korte tauet til ankeret slik. Dette er sjelden nødvendig i mai til august.
Varsles fare for glatte veier, fare for at en får sånn vær på veien at en bør bruke vinterdekk? Javisst! Ikke bare på Yr og Storm, men på Nyhetene: "Til helga blir det snø fra Kristiansand til Trondheim" sto det smørt utover riksnettet!
Vi er blitt bilister alle sammen. Grillere, soltilbedere og joggere.
Mosjonister og byvandrere.
Om høsten følger jeg med været som en smed. Nå må jeg visst intensivere det også om våren og sommeren. Doble tau, dobbel ile. 
 
Grafen viser vinden inne i Bergen. Her hos meg, på østsida av Askøy, med 2 km fjord og et lavtliggende område i Åsane motsatt, blir østavinden sterkere enn det.
 
5aeadebc1c512_Vind2_mai.png.c4a69ab88ccd47205cf456a173d410b8.png
Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha fortøyd for storm. Alltid. Da sover du bedre, og frigjør tid som ellers ville ha blitt brukt på å sjekke værvarsel.

 

Jeg følger selv mye med på værmeldinger, da jeg bor på en øy og er avhengig av egen båt for å komme til og fra jobb og annet. Men jeg fortøyer likevel alltid så godt som forholdene tillater, så slipper jeg å stå opp midt på natten og legge ut ekstra fortøyninger mm.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, den blåste friskt i går kveld...ennå jeg lå i Strusshamn som er en godt skjermet havn. 

Vær er viktig her vest.. 

Jeg setter ofte garn på vestsiden av Øygarden, og sjekker da alltid vindstyrke og retning... har forbannet værmeldingen mangt en gang når de bommer på vindrettningen... og garna må trekkes i tung sjø... 

Men slik er det blitt... paraply eller ikke i byen er åpenbart viktigere en vindretning i øyene ...??

Hør på værmeldingen på VHF er gjerne det beste...?

Link to post
Share on other sites

Spennende tema.

Jeg er nok litt som deg at jeg ofte er inne å sjekker meldingene. 

Uansett hvor jeg ligger når det gjelder utgaven sjekker jeg alltid været på ytterste pynt. Her i Arendal vil jo det si Torungen fyr.  Min erfaring er at det stemmer ganske bra. Det hender jo at det blir bom. Som i dag feks. Meldt 8 ms. Men er nok oppe i ca 13. 

Hvordan ligger målinger og observasjoner på Ulriken i forhold til feks Marstein fyr?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Problemet er at de konkurrerer om folkets gunst! Yr vs Storm. Suksessen måles i avvik fra prognoser, men et avvik på to knepp på Beaufort slår ikke mer ut enn noen mørke skyer og et uanmeldt stykke blå himmel. Sjølsagt burde jeg legge båten slik at den står av storm støtt, men havna mi er ikke slik laga at det egentlig går. Det er derfor jeg har båten andre steder om vinteren. Jeg har ila liggende i sørøstlig retning fra kaia, for å få båten dratt ut i bukta. Det er tre faktorer som slår inn. Vind er sjølsagt det verste, men strømmen i bukta i kombinasjon med enkelte retninger gjør også en del. Dertil kommer nærgående fartøyer, særlig militære. Det hender de tester dem, og utenlandske marinefartøyer kan lage stor sjø. Andre fartøyer, djuptgående skip til offshorevirksomhet, har også blitt testa uti her. Derfor må altså båten godt utpå slik at den ikke kastes/suges fram og tilbake, opp og ned, i fjæra.

 

 

Grunnen til at jeg sjekka opp Ulriken er jo at det der ikke er skydd. Lavtrykka som stryker forbi vestlandskysten setter opp en sørlig vindstrøm som avtar hurtig innover land. Det blåser mye mer på Fedje, eller Marsteinen, enn her. I tillegg er vinden gjerne mer sørlig. Her inne kan den gjerne sette seg litt mer østlig, men egentlig er ikke dette slikt som skjer ofte på denne årstida. I de siste åra, med kraftige lavtrykk som roter seg inn i Nordsjøbassenget og skaper flom i Telemark og Agder, har vi hatt denne spesielle østavindskulingen, som også går lavt. Den kan minne om den type fallvind en har utover fjordene. 

 

For øvrig er ikke dette "fjordene". Der inne er det helt andre forhold. Innsida av Askøy er en slags light versjon av ytre strøk. Det er ikke storm og vind å snakke med nordlending, møringer og ordentlige hardhauser om. Det er jo ikke kaldt i Kautokeino heller, sammenlikna med Oymyakon i Sibir, eller Vostok i Arktis.  Men jeg vil gjerne vite det, hvor mye eller lite det blåser.

 

Det er ikke normalt med kraftig vind, særlig ikke i østlig retning, i sommerhalvåret. 

 

Det gikk heldigvis bra denne gangen, men hadde jeg fått et varsel - så vanskelig kan det ikke ha vært - ville jeg lagt ut et anker og i tillegg festa tau direkte til iletauet under bøya.

 

Båten har aldri slitt seg ved at tauet som går i sløyfe mellom bøya og land har røket. Heller ikke ved at fortøyninger har røket. Den sleit seg en gang (den lille snekka) fordi lensepumpa rauk og båten ble så tung at den sleit iletauet i ei knute. Jeg bruker ikke sjakler til ila pga spesiell korrosjon i sedimentene.  

 

Ilene har aldri flytta seg (dette er nummer to sida 1998). De veier ikke så mange hundre kilo, men er sugd ned i dynnet. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sette tekstvarslene for ditt område.

Meteorologene oppfordrer til å lese tekstvarslene i tillegg til å se på symbolkartene.

Sitat

Et godt tips er å sammenholde symbolene med tekstvarslene. Er det store forskjeller bør du stole på «Meteorologens varsel» (tekstvarselet).

Kombinasjonen av varsel for et sted og meteorologens varsel for et fylke gir deg den beste værprognosen!

 

http://om.yr.no/forklaring/forsta-varslene/

 

Er ikke mer værgal enn at jeg har værstasjon hjemme med logging på PC. :saint:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er bare nok et eksempel på at datavarslene til yr, storm osv, ikke bør stoles blindt på. Datavarslene viser bare den prognosen som på publiseringstidspunktet, var det mest sannsynlige. Det mest "pålitelige" datavarselet til yr, er time for time varslene som går 48 timer frem i tid. Disse oppdateres med kortere intervaller enn langtidsvarslene.

Som nevnt tidligere, tekstvarslene er skrevet/behandlet av en meteorolog, og gir ofte en bedre indikasjon, selv om disse varslene er mer generelle for et større område.

13 hours ago, Erik AN said:

Grunnen til at jeg sjekka opp Ulriken er jo at det der ikke er skydd. Lavtrykka som stryker forbi vestlandskysten setter opp en sørlig vindstrøm som avtar hurtig innover land. Det blåser mye mer på Fedje, eller Marsteinen, enn her.

Ulriken er så høy, at vinden her, både retning og styrke, er mer representativ for høydevinder, enn vinden nede på havnivå.

Vinden på fjellet Liatårnet, der radaren for Flesland flyplass står, gir også indikasjoner på høydevinder, og avviker til tider sterkt fra vinden på f.eks Flesland.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har båten under oppsikt fra september til mars. Da tar jeg alle signaler på alvor, uansett om båten ligger på fjorden, på land eller i havn. Da ser jeg på vindprognosene til yr - på animasjonen som går over 14 dagers- prognoser, slik at en kan se om lavtrykkene sender gule, oransje, røde eller lilla vindfelt innover mot Norskekysten. Jeg gjør ikke det om sommeren. Vanligvis blåser det ikke fryktelig mye, slik at jeg bare registrerer været slik det framkommer for vanlige dødelige.

 

Det var en litt spesiell situasjon nå i begynnelsen av uka. Som ansvarlig far for et litt annerledes barn, måtte jeg vite hva slags klær han skulle iføres. Altså sjekka jeg faren for vind og kjølig vær. Det var altså ikke båtens ve og vel som var i fokus. Ettersom muligheten for kuling og storm ikke var i mine tanker, sjekka jeg ikke værkartet, men holdt meg til time-for-time-varselet. Maks spådom 1.mai (for 2.mai) var "laber bris". Også for Ulriken! Laber bris er 5,5-7,9m/s. En kan ikke si at det er "cirka laber bris" og meine med det pluss/minus 2 knepp. Svak vind - Liten kuling. Skalaen er ikke lineær. Kanskje kan en tenke seg svært stor usikkerhet, slik at de havna på 7m/s +/- 3m/s. Det gir heller ikke 12. 

Nå skal jeg ikke bli enda mer sur og kranglete gubbe enn jeg allerede er, men jeg trur, i mitt sutrete sinn, at mange visste om faren for denne vinden!

Men at de valgte å melde "muligheten for laber bris og passe fint vær", ikke: "Fare for kuling og regn"

 

Målestasjonen på Ulriken har ikke gitt fra seg noen pip på ei stund, så hvor mye det blåste der, når det blåste 12 m/s på Florida innerst i Puddefjorden, kan en bare tenke seg! 

Allikevel ble jeg altså ikke var på at det skulle komme middelvind på 12m/s og at kastene kunne komme opp i over 20m/s - på Florida, inne i Bergensdalen. 

Hadde det vært september ville jeg ha sett halen på lavtrykket komme tilstrekkelig nær til at jeg hadde lagt ut anker. 

Jeg er klar over at det går an å finne indikasjoner på at faren/sjansen/sannsynligheten er tilstede, men regner med at de varsler - gjennom værvarselet.

Det omvendte skjer jo stadig vekk! VG, Nettavisen og andre oppslagsselgere proklamerer hyppig at "Nå kommer våren!" "Nå blir det bading, grilling, sol i fjellet!"

Sjøl om det var de sjøfarende som var første målgruppe for meteorologisk institutt, er det andre grupper i dag. Kjøpesterke pressgrupper som krever å få vite badetemperatur og om de skal ta en tur på hytta i helga. Om det er sol er viktigere enn om det blåser. 

Kanskje vi skulle ha fortalt dem i "storm" og "yr", at det tøffer hundretusener av friluftsinteresserte rundt om på norskekysten, uttafor badebøyene?

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja... Ida Marie III, bommen ble heva svært ofte denne vinteren. Det var sjelden det gikk ei uke mellom hvert besøk, og fortøyninger og spring ble sjekka, stramma og justert ualminnelig ofte. Det gikk meg ikke et kulingvarsel forbi. Nitid oppfølging.

Det er som å ha ny bil - Det er ikke måte på vedlikehold, av noe som strengt talt klarer seg sjøl (og vice versa når lakken falmer og rusten begynner å tyte ut ved kanalene).

Værvarselet er altså så som så, men om en følger banene til lavtrykkene, får en en god indikasjon. Meteorologisk institutt sitter på alle de data alle bruker, det er yr.no som nyhetsformidler som svikter sin primære gruppe. Oss på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Men lytter du til værvarslingen på VHF på arbeidskanal, så er den ganske riktig...

Du får få deg en slik grønn gammel Sailor VHF på kjøkkenet, vist du får tak i...stilige greier...

Selv kjøpte jeg Netatmo værstasjon ombord. Viser via mob på en ap allerdens opplysninger, både innendørs og ute. Og jeg kan følge med båten her i Norge, når jeg selv er nede i palme land.. ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...