Jump to content

Yamaha F100 2001, vann i olje, bytte av korrodert topp hjalp ikke


Glad båteier

Recommended Posts

Hei. Kjøpte en 2001 Yamarin 5910 med Yamaha F100(samme årsmodell) ifjor høst. Motoren var defekt og ble fortalt av selger at det var etter trykktesting påvist lekkasje i toppen med det resultatet at det kom vann i oljen og den var helt hvit. Kunne også se tydelig på toppen at det var ikke mye gods igjen ved den nederste sylinderen.

Så, iløpet av vinteren fikk jeg tak i en ny brukt topp som jeg har satt på som skal ha vært på en ferskvannskjørt motor og så veldig bra ut og mener selv dette er montert etter punkt og prikke ihht. manual. 

Har nettopp satt båten på sjøen og tatt en liten prøvetur og den virket bra, peilet oljen og fått det nedslående resultatet med hvit olje og helt full opp på peilepinnen. Altså her har det kommet mye vann på kort tid. Så, er det jeg som har vært uheldig under montering eller kan det være andre årsaker til problemet?

Hjelp til feilsøking mottas med takk...

 

Edit: Skal få tatt opp båten igjen og ta en kompresjonstest og se hva resultatet blir. Men, er det noen andre plasser det kan komme vann inn enn i toppen?

20170930_160826.jpg

Link to post

Takker for svar. Hadde du hvit olje opp til kanten på peilepinnehullet og? Blir oljen pisket opp og utvider seg i kontakt med vann?? Det som er litt merkelig er at dette oppstod iløpet av 30-40 minutter gange.

 

Hvis det nå skal vise seg å være en sprekk i enten blokk eller topp(tviler på at det er topp når jeg har byttet den), kan de oppstå nedi en vannkanal der det er vanskelig å se?

 

Link to post

Har sjekket kontaktflaten på blokk mot topp med penetrant og finner ingen sprekker, bortsett fra en liten pore. Har havnet innpå ett annet spor og mistenker at kanskje pakningen mellom motorblokk og stammen kan være synderen. Finner korrosjon ved siden av kontaktflaten på eksosutløp og leker meg med tanken om at dette har sprengt opp og tillatt at vann kommer over i oljen på retursiden. Altså ikke på trykksatt side av oljepumpen. Er det noen der ute som har hørt om dette problemet før eller kan støtte opp under teorien min?20180507_211052.jpg.5c4e36013cc2a21bf88631ce2296848c.jpg

20180507_211023.jpg

20180507_213720.jpg

Link to post

Er det noen her som har tatt av blokken fra stammen på en påhengs og kan svare meg på følgende:

Jeg har en kraftig mistanke om at det er lekkasje på pakningen som har ført til vann i oljen. Når jeg var løftet av blokken så var pakningen liksom helt løs og det var olje under den. Kunne fjerne den med 2 fingrer. Så teorien er at denne ikke har vært skikkelig tett...

Sitter denne som regel litt fast i overflaten til stammen eller blokken???

Link to post

Pakningen er av stål med belegg på begge sider.Sjekk og rengjør anleggsflatene på blokk og stamme,du kan også prøve å lyse opp i eksoskanalene i blokka for å sjekke for korrosjon.Benytt ny pakning ved sammenmontering og sjekk at termostaten er ok.

Om den har vært kjørt på grunn kan det hende at bunnpanna er sprukket,med vann i olje som resultat (heldigvis ganske skjelden)

Link to post

Takker for svar. For dere som har hatt sprekk i blokk hvor oppstod den?

Har bestilt nytt pakningssett til motorblokka og nye stempelfjører og kommer til å plukke motoren, rengjøre og hone og sjekke det meste. Hvis jeg ikke finner noe annet mistenksomt går jeg utifra at det var pakningen mellom blokk og stamme da denne var liksom helt løs når jeg hadde demontert. Ser også at det mellom oljekanal og vannkanal på trykksiden liksom "mangler" pakningsrester på kontaktflaten noe som kan tyde på at det har blitt "vasket" vekk. Det var derfor jeg ville vite hvordan det eventuelt så ut der og om pakningen satt fast normalt sett under demontering. Og boltene var veldig lett å få av.... Lurer faktisk på om det ikke var trekket skikkelig til.... 

20180510_150829.jpg

Link to post
kalle_08 skrev for 5 timer siden:

Nei, har lest denne tråden og finner ikke noe som jeg kan bruke. Utenom at de egentlig aldri fant ut hva som var problemet til trådstarter og monterte sammen motoren og problemet var vekke. Det kan jo ha vært den samme pakningen som var problemet uten at det var konklusjonen.... 

Link to post
andk skrev On 10.5.2018 at 12.41:

Hadde en Yamaha 50 4 takt. Samme problem, sprukket blokk:(

Hvor hadde blokken sprukket? Har nå tatt ut veiv og stempler, rengjort hele blokken og honet sylindrene når jeg først var igang. Har saumfart hele blokken av det som kan sees visuelt og den viser ingen tegn til noen sprekker. Isåfall ingen som kan slippe igjennom 1 liter vann på 30 minutts kjøring.

Mistanken er fremdeles rettet mot pakning mellom blokk og stamme. Og den er ytterligere forsterket ettersom det jeg tror er saltavleiringer på boltene tyder på at det ikke har vært helt tett. Og mener å huske når jeg demonterte at det var olje på den ene bolten også...

Kommentarer som kan bidra til en løsning på problemet mottas med takk?

1526216136343942466214.jpg

1526216274170148784106.jpg

15262163284651374924059.jpg

Link to post

Kan denne pakningen mot bunnpanne/stamme være en tikkende bombe som vil gi flere Yamaha eiere med 4 takt problemer?

Har kjøpt en delemotor(også 2001) som hadde rådebank, ikke vann i oljen, og der er det nesten identiske saltavleiringer på boltene og på pakningsflaten. Er det spørsmål om tid før flere får problemer??

Er dette normalt?

 

Bilder av stammene på begge motorene og problemene med saltavleiring i bakkant av eksoskanal(har skrapt litt vekk på første bilde):15262328985991300346969.jpg.b227c6585a9c8718001c1a8d8a1f3629.jpg20180507_210449.jpg.787c4ffb568ac3c4eb44b28aeed58e88.jpg

 

Og her bilder av saltavleiring på boltene, omtrent likt på begge motorer:15262329758582055692714.jpg.aebc7cefc10e68e88036d48ef04dace1.jpg15262330284521777006883.jpg.e36b834cd2904e8e6d0777a8a8898789.jpg

Redigert av Glad båteier (see edit history)
Link to post

Hei. Er fortsatt interessert i å høre om hvor sprekken oppstod fra de som har hatt sprekk i blokken på tilsvarende motor. 

Men jeg tolker det at manglende innspill til hva årsaken er og egen intens googling ikke gir meg noe konkret svar, tyder på at dette er solide motorer med få problemer. Så da regner jeg med at det godt bare kan være en bagatell som en lekk pakning.

Kommer uansett til å prøve å få trykktestet oljepannen ved å lage et blindlokk som eg kan sette på stammen og trykksette for å prøve utelukke sprekk/lekk pakning på oljesump/pumpe.

Kommer med tilbakemelding på om jeg ble kvitt problemet.

Håper på å få montert sammen motor igjen iløpet av pinsehelgen.

Link to post

Hei!

Det er interessant å følge med på det du er i gang med. Er imponert iver hvor grundig du går til verks!

Synd at det er så få som har innspill og synspunkter som kan hjelpe deg. Og jeg kan dessverre heller ikke hjelpe deg.

Men det er kjempeflott at du likevel fortsetter å legge ut bilder og forteller hva du gjør. Håper du fortsetter med det! Det er sikkert flere enn meg som heier på deg, og krysser fingrene for at du kommer i mål med prosjektet!

 

Lykke til!

Link to post

Er vel mye sannsynlig at du har funnet årsaken siden blokka ser helt fin ut og toppen er byttet. Trykktesting av bunnpanna er jo selvsagt bra om det ikke er alt for mye styr å lage til et blindlokk. Alternativet kan jo være å gjøre grundig rent og spraye på litt penetrerende væske med for å sprekksjekke den. Flott jobb og flott tråd som gir oss alle læring og innsikt :-) 

Link to post

Vet at Mercury har hatt noe problemer med korrosjon i adapterplaten mellom blokk og stamme. Yamaha 100 har vel ikke noe adapterplate da de lager både stamme og blokk så de ikke trenger å lage noen egen adapterplate for å få det til å passe. Men det er vel gjerne samme blokka som brukes på den eldre 75 - 90 - 115 hesteren deres tror jeg. 1,7 liter.  (Usikker på dette)

Link to post

Takker for hyggelig tilbakemelding? Det gir pågangsmot.

Kan gjerne oppdatere underveis hvis det er interessant.

Har som sagt undersøkt blokk så godt det lar seg gjøre, uten trykktesting. Har et endoskopkamera som en kobler på mobil og stukket det inn der eg får det inn.

Holder nå på å slipe ventilseter på toppen, mens jeg venter på pakninger og nye bolter til veivstakene(manual sier de skal byttes)

Var litt lekkasje på eksosventiler etter testing på denne metoden:

 

Har tatt øverste sylinder og 1 ventil på nummer 2. Som dere ser er vannkanalene på denne toppen meget bra og det stemmer godt med at den har vært ferskvannskjørt tidligere.15263183010141876605255.jpg.6897f5ae060370929d02cef2177d3370.jpg

Link to post

Da har jeg fått pakningssett til motorblokk, nye stempelringer, bolter, impeller, olje og oljefilter.

Så da er det å begynne å montere. Har pusset og slipt litt ventilseter på toppen mens jeg ventet. Skal også gå over forgassere og rengjøre.

Fikk ikke til å trykkteste oljesump men er nesten overbevist at det må være pakningen mellom blokk og stamme som var problemet, men kan selfølgelig ikke være helt sikker.

Skal ta av undervannshus og skifte impeller når motor er montert og skal da bruke endoskopkamera til å inspisere opp i stammen.

Håper det blir bra og jeg blir kvitt problemet.

20180519_111726.jpg

20180519_111633.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...