Glad båteier Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Da er motoren montert og prøvekjørt i stamp i garasjen Så langt alt vel... Hadde på flytende pakning for sikkerhetskyld i tillegg til ny pakning mellom blokken og stammen da anleggsflatene ikke var helt topp. Var liksom ikke mulig å få vekk det mørke rundt eksoskanalen, noe som jeg antar er korrosjon. Tror og håper det var pakningen mellom blokk og stamme som hadde lekkasje og problemet nå er løst. Fasiten får jeg vel ikke før motor er prøvekjørt på sjø. Det tar vi i morgen... Skiftet også impeller og fikk sett oppi eksoskanal nedenifra og det ser greit ut. Ingen korrosjon... Link to post
Glad båteier Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Oppdatering.... Da ser det ut som problemet kan være løst... Kommer nok til å peile oljen ofte en stund..... God helg!! Link to post
Saltværingen Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Godt jobbet! Takk for at du deler mye nyttig informasjon! God helg og håper du får en fin sesong! Link to post
Langesund87 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Hei. Jeg har samme problemet, F115, vann i olja (ganske mye) hva ble konklusjonen din? Defekt pakning på adapterplate? Som korrosjonsløfter? Legger ved ett bilde av min adapterplate. Link to post
jerognal Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 (redigert) Bare som et siste tips til dere med vann i oljen. Husk at det IKKE skal synt. olje på disse. En påhengs får lett kondens og synt. olje så blir det hvit suppe. Halvsynt eller mineralsk er tingen på outboard. Da unngår du den hvite suppa. HAr du tæringshull et sted så er det jo en annen sak. I manualen på min F50 fra 2000 står det utrykkelig "ONLY MINERAL OIL": Redigert 2.Juni.2020 av jerognal (see edit history) Link to post
Båteier123 Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Kjempebra tråd! Det er bra å dele erfaringer og kan spare en for mye penger. Vi hadde noen av de samme symptomene på vår motor. Vi hadde service på vår yamaha f115 08mod i vår. Og det ble konkludert med vann i olja/melkete olje. Diagnosen var tæring/sprekk i blokka og dermed vanninntregning inn i motorolja. Det ble også sagt olje i kjølevæska. Motor ble foreslått skrapet. Vi slo oss ikke helt til ro med den konklusjonen, motoren sveiv tross alt kjempebra høsten før. Og kun gått 500t. Vi fikk en "secound opinion", der vi viste bilde av motorolja. Og da sa de at det enten var tæring/sprekk eller termostaten. Vi sjekket termostaten og den stod fast i åpen stilling. Vi byttet termostaten. Byttet motorolje og hadde en testtur. så tømte vi den for olje og den var betydelig mindre "melkete". Byttet olje igjen og tok en ny testtur. Da var olja helt fin, og etter nøye inspeksjon ikke ei dråpe med vann. Teorien i etterkant er at termostaten har stått i åpen stilling gjennom hele sessongen i fjor, motoren har fått driftstemperatur når vi har kjørt fort, og blitt kald når vi har kjørt sakte. Dermed har det blitt kondens i motorolja. Kjører man med dette i for lang tid, blir motorolja melkete. Der det først ble tatt diagnose, tømte de motorolja og lot det renne ned på motorstammen. Når de da lot den svive med kjøreklokker var det naturligvis oljefilm på bakken. Vi fikk heldigvis avbestilt ny motor (157 000,-) og heller byttet termostat (800kr). Lærdomen for oss er å alltid ta service på høsten. Da oppdager man eventuelle problemer og har god tid til feilsøking før neste sessong. Pluss at hvis det skulle være kondens, så blir denne byttet ut med frisk olje. Vi er sjeleglade for at det ikke var havari, og kommer til å være enda mer nøye med servicer fremover. I vår byttet vi de 3 innvendige sink-anodene for å minimere tæring. Håper dette kan hjelpe noen med tilsvarende symptomer. Link to post
-morten- Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Hei hadde en Merc/Yamaha 115 EFI tidligere. Der var også termostaten helt oppsmuldret! men fikk aldri vann i oljen heldigvis! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Båteier123 skrev for 3 timer siden: Vi hadde service på vår yamaha f115 08mod i vår. Og det ble konkludert med vann i olja/melkete olje. Diagnosen var tæring/sprekk i blokka og dermed vanninntregning inn i motorolja. Det ble også sagt olje i kjølevæska. Motor ble foreslått skrapet. Du er dessverre ikke den eneste... Båteier123 skrev for 3 timer siden: Vi slo oss ikke helt til ro med den konklusjonen, motoren sveiv tross alt kjempebra høsten før. Og kun gått 500t. Vi fikk en "secound opinion", der vi viste bilde av motorolja. Og da sa de at det enten var tæring/sprekk eller termostaten. Vi sjekket termostaten og den stod fast i åpen stilling. Vi byttet termostaten. Dette er et fenomen som en kan finne på mange 4T motorer, og siden skruene på termostathuset ofte setter seg så kvier mange seg for å sjekke dette. Kjøper jeg en brukt 4T til eget bruk så starter jeg ofte med å demontere nettopp termostathuset, da får man sjekket tilstanden på termostaten, og man får en god indikasjon på hvordan motoren er fulgt opp. Er det slurvet med motoranoder ser man det innvendig i blokka, og termostathuset er "enkleste vei inn" Ja, det knekker noen skruer innimellom, men det er bedre å ta en liten jobb med å borre ut disse når det passer, enn å måtte avbryte ferien... Viktig å huske på at en termostat er en forbruksdel, den varer ikke evig. Sjekk i din motors vedlikeholdsplan, den skal sjekkes ofte sammenliknet med mitt inntrykk av hvor alvorlig dette service punktet tas... Link to post
Skamklipt Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Har samme erfaring selv ('07 Yamaha F115). Fikk lettere panikk ved oljeskift i høst da olja var hvit og langt over maksnivå. Tenkte tæring og titusenkronersregning, men så var det bare termostat stuck i åpen posisjon. Noe av problemet på min båt var totalt fravær av kjølevannstempmåler. Den gir vel alarm på høy temp men thats it. Så å oppdage defekt termostat gjøres kun ved fysisk inspeksjon. Har løst dette problemet ved å montere NMEA2000-nettverk som gir motorinstrumenter (inkl kjølevanntemp) på plotteren. Men kan jeg ha skadet motoren ved å ha kjørt for lenge med for mye vann i oljen? Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Skamklipt skrev 1 time siden: Men kan jeg ha skadet motoren ved å ha kjørt for lenge med for mye vann i oljen? Selvfølgelig "kan" du ha skadet motoren med å ha brukt den med vannfortynnet olje. Snåsamannen kan trolig svare på om du har mistet 2% eller 60% levetid på motoren Du kan sjekke om oljetrykket ditt er godt innenfor spec. Du kan tappe ut all olje og la den stå en stund og sjekke bunnfallet for lagermetall (ikke metallisk) og metallpartikler. Link to post
Skamklipt Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 1 hour ago, dieselfan said: Selvfølgelig "kan" du ha skadet motoren med å ha brukt den med vannfortynnet olje. Snåsamannen kan trolig svare på om du har mistet 2% eller 60% levetid på motoren Du kan sjekke om oljetrykket ditt er godt innenfor spec. Du kan tappe ut all olje og la den stå en stund og sjekke bunnfallet for lagermetall (ikke metallisk) og metallpartikler. Takk for svar. Snåsamannen er vel ikke blant oss mer så da går jeg for alternativ 2. Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Skamklipt skrev for 3 timer siden: Noe av problemet på min båt var totalt fravær av kjølevannstempmåler. Den gir vel alarm på høy temp men thats it. Så å oppdage defekt termostat gjøres kun ved fysisk inspeksjon. Har løst dette problemet ved å montere NMEA2000-nettverk som gir motorinstrumenter (inkl kjølevanntemp) på plotteren. Fant du oljetrykk info via NMEA2000-nettverk på din motor ? , så er jo mye gjort. Om du velger å tappe olje så la den stå over natta og renne ut. Helst innendørs, eller presenning over, for å redusere støv i avtappet. Motoren skal stå loddrett i følge alle manualer jeg har sett men om det lar seg gjøre så len motor/båt litt med klokka sett bakfra, så kommer det gjerne en skvett til og det er i bunnfallet du finner det som er viktigst å finne... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn