Jump to content

Beste impregnering av stofftrekk på puter?


mnj0909

Recommended Posts

Har en åpen snekke med kalesje som har "klassiske" puter med stofftrekk som dessverre trekker til seg både fukt og møkk, ved vanlig bruk. Jeg har derfor tenkt å impregnere putestoffet med "noe" for å få overflaten litt mer praktisk. Spørmålet er hvilket produkt som er det beste til slik impregnering?

Håper noen har erfaring de har lyst å dele ned meg....:)

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen direkte erfaring, men møbelbutikker selger spray for slikt. Da jeg kjøpte ny sofa anbefalte de at jeg behandler den med slik spray. Inneholdt nok noe silikon, for parkettgulvet ble farlig glatt å gå på. 

 

Men du skal ikke se bort ifra at en ok kalesjeimpregnering vil funke meget bra. -men så spørs det da, om det er heldig å ha hudkontakt med kalesjeimpregnering over tid...

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 24 minutter siden:

Har ikke noen direkte erfaring, men møbelbutikker selger spray for slikt. Da jeg kjøpte ny sofa anbefalte de at jeg behandler den med slik spray. Inneholdt nok noe silikon, for parkettgulvet ble farlig glatt å gå på. 

 

Men du skal ikke se bort ifra at en ok kalesjeimpregnering vil funke meget bra. -men så spørs det da, om det er heldig å ha hudkontakt med kalesjeimpregnering over tid...

 

Har veldig god erfaring med Extreme serien til Bergen Engros. Tidligere så måtte du være firma for å handle der, men tror at du nå får det som privatmann hos underleverandører. Helt uten silikon, silikat etc.

 

Redigert 

 

Her er den. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lett etter den typen som @Kjellg linket til hos Bergen Engros og endelig var det en variant som kunne kjøpes av oss private :thumbsup:

 

Denne skal påføres som om det var maling med skumgummirulle. Har bare dårlig erfaring med alle typer sprayer som legger seg på toppen av fibrene og forsvinner like fort som den kommer på.

Bestilte 2 flasker umiddelbart, takker for link :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Utfordringen, som jeg ser det, er at de fleste inneholder silikon eller derivater av det. Synes dette lager mere problemer en det løser. Så langt jeg har klart å finne så er Extreme den eneste som ikke inneholder silikon. En annen forskjell fra andre er at Extreme er Nafta basert. Var det i alle fall i fjor når jeg kjøpte. Bestilte meg en hel eske uten å spørre om prisen på forhånd :) 

Link to post
Share on other sites

Ja, rundt 5 lakser :) Har solgt noen få liter, men miljøhensyn blir jo mer og mer aktuelt, og plutselig så er den borte. Fikk forsikring fra dem at den hadde veldig lang holdbarhet :giggle: Nå har jeg sikkert så lenge jeg lever :) 

Har prøvd den både på kalesje og puter og der den imponerer meg aller mest er på puter. Kaffe, brus og annet fludium preller rett og slett av. Har en pute som har overvintret i kjelleren, og var nå og så på den. Tok litt kaffe å tømte på puta. Det bare prellet av som i fjor. Ingen synlig slitasje på «protection». Tror det er en god beskyttelse :thumbsup:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 33 minutter siden:

Var ikke direkte billig, men @Kjellg sin erfaring er jo ganske overbevisende.

 

Noen som har testet den på kalesje? Gjennom vinteren blir det få sjanser for behandling på grunn av temperatur og vær, og skulle hatt noe som klarte seg godt gjennom hele vintersesongen.

 

Har prøvd den på kalesje men der ble den fort borte. Men der hadde jeg gjort det som de sier man ikke skal gjøre, vaske med grønnsåpe. Impregnerte i fjor vår og den var bra til ut i august. Da var det ikke noe impregnering igjen nederst på kalesje. Men i høst så brukte jeg en kraftig rens og tror jeg fikk bort alt gammelt dritt, såpe og impregnering. Smurte kalesjen med impregneringen nå først i uka og den var siiinsykt tør. Normalt sett skal det vel gå med ca 0,5 liter til minkalesje, men jeg brukte over 1 liter. For de som kjenner størrelsen på kalesje til NB820 Combi, så skjønner dere helt sikkert at den var veldig sugende. Tok meg veldig god til til å jobbe den skikkelig inn så får vi se om et år igjen om den fortsatt holder seg bra. Men nå er den i alle fall veldig myk og fin så jeg har ganske stor tro på impregneringen denne gangen. 

 

Men det som er viktig - Skikkelig forarbeid så den trenger godt inn og får skikkelig feste i stoffet. Tror det er alfa omega. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Jon-Kåre skrev for 2 timer siden:

Hvordan har impregnering greid seg på kalesjen?

 

For første gang har jeg hatt på kalesjen i vinter. Det begynte å regne i dag her i Tromsø men kalesjen er knuske tør. Var spent på om den trakk noe vann nederst på kantene, men helt tørt. Faktisk det beste jeg i alle fall har prøvd. Bruker den på alt fra puter til Gore-Tex klær og den er super. Men pass på å ha lufting når du bruker den. Du blir skikkelig rusa om det er det du ønsker ;) Den jeg fikk tak i var Nafta basert og håper den fortsatt er det. Som sagt jeg kjøpte en hel eske ;) 14 liter a’400 kr ;) 

 

Redigert

 

Men jeg ser at det er alfa omega at det er helt rent før du legger denne på. Noe som egentlig også står i manualen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...