Buster_Magnum Startet 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2018 Hei, dere! Da er tiden kommet for å sette ut båten for sesongen. Har en Yamarin 68 DC som jeg kjøpte i høst. Når jeg satte ut båten (og tok den opp), så subbet den borti betongen på rampa, med det resultat at gelcoaten akkurat på spissen under bunnproppa ble "slipt" bort. Rett inn til glassfiberen. Men ikke noe skade på glassfiberen. Båten var så tung bak at kombinasjonen med vekt/litt for slak rampe var utslagsgivende. Båten ble satt ut på flo sjø, så det er ikke noe mer å gå på. Hengeren var kjørt så langt at vannet akkurat kom til felgen (vil ikke kjøre hjula under vann). Så spørsmålet mitt til dere er: Er det noen som har vært borti tilsvarende, og har funnet en quick fix på dette problemet? Kan man lage en patent der man lager en form for "skinne" bak på båten og fester med stropp, eller noe som på en måte hindrer at båten "vipper" så mye opp foran. Klarer jeg å kjøre båten 0,5-1 m lengre ut på hengeren før den vipper ned bak, så tror jeg at det blir nok vann under. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Finn deg en brattere rampe Sitér dette innlegget Link to post
Buster_Magnum Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ida Marie III skrev 4 minutter siden: Finn deg en brattere rampe Er dessverre bratteste rampa i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Får du endret vektfordelingen nok til alt den ikke vipper bakover hvis noen sitter på baugen mens du tar den ut? Sitér dette innlegget Link to post
Buster_Magnum Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 jotto skrev 8 minutter siden: Får du endret vektfordelingen nok til alt den ikke vipper bakover hvis noen sitter på baugen mens du tar den ut? Tror ikke det blir nok. I tillegg til vekta av båten bak, så er det jo bortimot full tank (190 l) og en motor på 276 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Kan nok hjelpe å ikke ha full tank når båten skal på land. Finnes det rom for å flytte de bakerste hjulene på hengeren lengre bak? Er det snakk om en gang per sesong, eller hver gang båten skal brukes? Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 http://www.xtend-a-hitchnorthwest.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Buster_Magnum Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ttor skrev 5 minutter siden: Kan nok hjelpe å ikke ha full tank når båten skal på land. Finnes det rom for å flytte de bakerste hjulene på hengeren lengre bak? Er det snakk om en gang per sesong, eller hver gang båten skal brukes? Det blir nok en gang ut og en gang opp i løpet av en sesong (hvis ikke det skjer noe maskinelt, da :-) Hjulene kan ikke flyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) Legg ut en tømmerstokk eller lingnende under båten som den ruller på oppå betongen. Er jo en god gammel medtode etter kysten? Redigert 4.Mai.2018 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) Soft: Fin måte å ødelegge lagre og bremser på hengeren, I det minste... Redigert 4.Mai.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Klarer du å stroppe fast en planke under båten? Kanskje litt vanskeligere ved opptak, men når den settes ut burde det være enkelt å få til. Om du kapper ut et spor i den i nesten hele lengden vil den kunne passe under kjølen og samtidig holdes mot akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Kjør hengeren lenger ut og spyl bremsene med ferskvann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) Tror nok det er løsningen. Spander noen hjullagere fra tid til annen, isteden for båten.. Eller 2 til 3 personer fremme i baugen på den. Samt tom tank ved utsett. Redigert 4.Mai.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 På en båt jeg vurderte å kjøpe hadde eieren lagt opp hageslange ut til begge hjulene på hengeren (på innsiden). Da kunne han bare plugge i hageslange i et uttak, og vips så spylte den seg bra selv (litt selvjobb må jo til, men det gjør det uansett lettere). Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Min dypeste medfølelse, men interessant å se hvor tjukk gelcoaten er. Seriøst: Min gamle far fikk samme problem. Han lagde en beskyttelse av et kraftig plastrør (knappe 2 halvdeler, altså dobbel tykkelse... som et slags magebelte, susp eller undervannsfender om man vil) som han knøt fast. Et tau i hver ende av plastrøret festet stramt på rekkene. Han hadde tilpasset "magebeltet" til kjølen med noe greier inni. Funka som bare det. Lett å få på når båten lå på vannet også. Husker at han først lagde noe med hjul, men det ble det bare tull med. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ett alternativ er å kjøre hjulene oppå to tykke planker når du kjører ut hengeren. Litt dill, men da får du fort 10 cm ekstra dybde. Neste alternativ er å sveive ut båten akkurat til den tar i bunnen for deretter å kjøre sakte fram mens man sveiver ut (antall armer?) - Da kan du også teipe en trekloss under som du fjerner når du flyter. Tredje er å legge en 2"x8" plank på langs der kjølen treffer bunnen. Da sklir den ok uten å skrapes, og det funker både opp og ned. Kanskje du kan flytte winsjen lenger ned mot draget slik at den holder bakenden oppe litt lenger? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Buster_Magnum Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Coldman skrev 1 time siden: Min dypeste medfølelse, men interessant å se hvor tjukk gelcoaten er. Seriøst: Min gamle far fikk samme problem. Han lagde en beskyttelse av et kraftig plastrør (knappe 2 halvdeler, altså dobbel tykkelse... som et slags magebelte, susp eller undervannsfender om man vil) som han knøt fast. Et tau i hver ende av plastrøret festet stramt på rekkene. Han hadde tilpasset "magebeltet" til kjølen med noe greier inni. Funka som bare det. Lett å få på når båten lå på vannet også. Husker at han først lagde noe med hjul, men det ble det bare tull med. Det høres ikke dumt ut. Kappa han plastrøret i 2 (slik at det ble en "U") og la det i lengderetningen med kjølen. Altså tredde kjølen inn i røret? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Hva om du la et stort gummihjul under der hvor det i dag tar/er skade på båten og lar dette dekket fendre mot bakken? Vil tro at gummihjulet blir med både ut i vannet og opp av vannet så lenge det legges ned på riktig sted/tidspunkt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Coldman Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Buster_Magnum skrev for 2 timer siden: Det høres ikke dumt ut. Kappa han plastrøret i 2 (slik at det ble en "U") og la det i lengderetningen med kjølen. Altså tredde kjølen inn i røret? Det ble en U, ja - av doble rør. Men han hadde det på tvers. Dette var på en liten Uttern daycruiser... 18 ft eller deromkring. Som sagt hadde han et eller annet inni rørhalvdelene slik at de hengte godt fast. Hva det var, husker jeg bare ikke, men det var nok formet etter kjølen/bakenden på båten. De reiste en del, og da tok han båten på land, så det ble flere opp/ut i løpet av sesongen. "Magebeltet" fulgte med båten da han solgte den. Han har dessverre seilt inn i evigheten, så det blir vanskelig å få detaljer fra ham. Spesielt når Märtha Louise og hennes allierte ikke vil ha noe båtprat på sine kommunikasjonslinjer. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ville det hjulpet å senke vinsjen litt lenger ned på stålstammen? Vet ikke om det hjelper - bare en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 (redigert) Ser at @mons foreslo det samme tidligere. Hvis det ikke er så mye som mangler på klaring, tror jeg at å endre vinkel på vinsjbåndet vil legge treffpunktet lenger bak og på dypere vann. Det kan jo bli litt tyngre og mer krefter på bånd/vinsj hvis vinsjen senkes, men det kan også gjøres underveis. Jeg pleier å ha et sikringstau i kryssholtene som jeg surrer en tørn rundt ramma. Dette tauet klarer fint å holde båten på plass hvis man glipper eller trenger en sveivepause. En slik løsning med sikringstau kan også brukes hvis man må senke vinsj eller lage seg et trinsesystem (for å holde vinsjbånd nede) underveis i utslippet/innhaling. Redigert 4.Mai.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Hei Eg hadde bytta hengar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Dette er typisk mere redd for hengeren en for båten. Skaden på båte tilsvarer sikkert mange lagerbytte på hengeren. Hengeren skal så lang ut at de bakerste rulla ligger i vannskorpa, da er hjulene nesten under. Båthenger er beregnet for å tåle vann ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kvartsli Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Solseng skrev 1 time siden: Ser at @mons foreslo det samme tidligere. Hvis det ikke er så mye som mangler på klaring, tror jeg at å endre vinkel på vinsjbåndet vil legge treffpunktet lenger bak og på dypere vann. Det kan jo bli litt tyngre og mer krefter på bånd/vinsj hvis vinsjen senkes, men det kan også gjøres underveis. Jeg pleier å ha et sikringstau i kryssholtene som jeg surrer en tørn rundt ramma. Dette tauet klarer fint å holde båten på plass hvis man glipper eller trenger en sveivepause. En slik løsning med sikringstau kan også brukes hvis man må senke vinsj eller lage seg et trinsesystem (for å holde vinsjbånd nede) underveis i utslippet/innhaling. Jeg har lekt med tanken på å legge en sjakkel rundt tverrstaget nede. Og så en mindre sjakkel eller trinse fast i den igjen. Så tre wiren gjennom der igjen og så opp til sveiva (jeg har el vinsj). Da vil wiren komme litt lengre ned og samtidig lengre ned mot vannet - hvis du skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.