Jump to content

Båten subber nedi ved utsett og opptak

Buster_Magnum

Recommended Posts

Hei, dere! Da er tiden kommet for å sette ut båten for sesongen. Har en Yamarin 68 DC som jeg kjøpte i høst. Når jeg satte ut båten (og tok den opp), så subbet den borti betongen på rampa, med det resultat at gelcoaten akkurat på spissen under bunnproppa ble "slipt" bort. Rett inn til glassfiberen. Men ikke noe skade på glassfiberen. Båten var så tung bak at kombinasjonen med vekt/litt for slak rampe var utslagsgivende. Båten ble satt ut på flo sjø, så det er ikke noe mer å gå på. Hengeren var kjørt så langt at vannet akkurat kom til felgen (vil ikke kjøre hjula under vann). Så spørsmålet mitt til dere er: Er det noen som har vært borti tilsvarende, og har funnet en quick fix på dette problemet? Kan man lage en patent der man lager en form for "skinne" bak på båten og fester med stropp, eller noe som på en måte hindrer at båten "vipper" så mye opp foran. Klarer  jeg å kjøre båten 0,5-1 m lengre ut på hengeren før den vipper ned bak, så tror jeg at det blir nok vann under. 

IMG_2474.JPG

Ttor skrev 5 minutter siden:

Kan nok hjelpe å ikke ha full tank når båten skal på land. Finnes det rom for å flytte de bakerste hjulene på hengeren lengre bak? Er det snakk om en gang per sesong, eller hver gang båten skal brukes?

Det blir nok en gang ut og en gang opp i løpet av en sesong (hvis ikke det skjer noe maskinelt, da :-) Hjulene kan ikke flyttes. 

Min dypeste medfølelse, men interessant å se hvor tjukk gelcoaten er.

Seriøst: Min gamle far fikk samme problem. Han lagde en beskyttelse av et kraftig plastrør (knappe 2 halvdeler, altså dobbel tykkelse... som et slags magebelte, susp eller undervannsfender om man vil) som han knøt fast. Et tau i hver ende av plastrøret festet stramt på rekkene. Han hadde tilpasset "magebeltet" til kjølen med noe greier inni. Funka som bare det. Lett å få på når båten lå på vannet også. 

Husker at han først lagde noe med hjul, men det ble det bare tull med. 

Ett alternativ er å kjøre hjulene oppå to tykke planker når du kjører ut hengeren. Litt dill, men da får du fort 10 cm ekstra dybde.

Neste alternativ er å sveive ut båten akkurat til den tar i bunnen for deretter å kjøre sakte fram mens man sveiver ut (antall armer?) - Da kan du også teipe en trekloss under som du fjerner når du flyter.

Tredje er å legge en 2"x8" plank på langs der kjølen treffer bunnen. Da sklir den ok uten å skrapes, og det funker både opp og ned.

Kanskje du kan flytte winsjen lenger ned mot draget slik at den holder bakenden oppe litt lenger?

Mons

Coldman skrev 1 time siden:

Min dypeste medfølelse, men interessant å se hvor tjukk gelcoaten er.

Seriøst: Min gamle far fikk samme problem. Han lagde en beskyttelse av et kraftig plastrør (knappe 2 halvdeler, altså dobbel tykkelse... som et slags magebelte, susp eller undervannsfender om man vil) som han knøt fast. Et tau i hver ende av plastrøret festet stramt på rekkene. Han hadde tilpasset "magebeltet" til kjølen med noe greier inni. Funka som bare det. Lett å få på når båten lå på vannet også. 

Husker at han først lagde noe med hjul, men det ble det bare tull med. 

Det høres ikke dumt ut. Kappa han plastrøret i 2 (slik at det ble en "U") og la det i lengderetningen med kjølen. Altså tredde kjølen inn i røret?

Buster_Magnum skrev for 2 timer siden:

Det høres ikke dumt ut. Kappa han plastrøret i 2 (slik at det ble en "U") og la det i lengderetningen med kjølen. Altså tredde kjølen inn i røret?

Det ble en U, ja - av doble rør.
Men han hadde det på tvers. Dette var på en liten Uttern daycruiser... 18 ft eller deromkring. Som sagt hadde han et eller annet inni rørhalvdelene slik at de hengte godt fast. Hva det var, husker jeg bare ikke, men det var nok formet etter kjølen/bakenden på båten. De reiste en del, og da tok han båten på land, så det ble flere opp/ut i løpet av sesongen. "Magebeltet" fulgte med båten da han solgte den. Han har dessverre seilt inn i evigheten, så det blir vanskelig å få detaljer fra ham. Spesielt når Märtha Louise og hennes allierte ikke vil ha noe båtprat på sine kommunikasjonslinjer. 

Ser at @mons foreslo det samme tidligere. Hvis det ikke er så mye som mangler på klaring, tror jeg at å endre vinkel på vinsjbåndet vil legge treffpunktet lenger bak og på dypere vann. Det kan jo bli litt tyngre og mer krefter på bånd/vinsj hvis vinsjen senkes, men det kan også gjøres underveis. Jeg pleier å ha et sikringstau i kryssholtene som jeg surrer en tørn rundt ramma. Dette tauet klarer fint å holde båten på plass hvis man glipper eller trenger en sveivepause. En slik løsning med sikringstau kan også brukes hvis man må senke vinsj eller lage seg et trinsesystem (for å holde vinsjbånd nede) underveis i utslippet/innhaling.

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev 1 time siden:

Ser at @mons foreslo det samme tidligere. Hvis det ikke er så mye som mangler på klaring, tror jeg at å endre vinkel på vinsjbåndet vil legge treffpunktet lenger bak og på dypere vann. Det kan jo bli litt tyngre og mer krefter på bånd/vinsj hvis vinsjen senkes, men det kan også gjøres underveis. Jeg pleier å ha et sikringstau i kryssholtene som jeg surrer en tørn rundt ramma. Dette tauet klarer fint å holde båten på plass hvis man glipper eller trenger en sveivepause. En slik løsning med sikringstau kan også brukes hvis man må senke vinsj eller lage seg et trinsesystem (for å holde vinsjbånd nede) underveis i utslippet/innhaling.

Jeg har lekt med tanken på å legge en sjakkel rundt tverrstaget nede. Og så en mindre sjakkel eller trinse fast i den igjen. Så tre wiren gjennom der igjen og så opp til sveiva (jeg har el vinsj). Da vil wiren komme litt lengre ned og samtidig lengre ned mot vannet - hvis du skjønner. 

DF4902C9-2F97-40E9-9A66-DFFA08EF33FF.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...