Jump to content

Impellerbytte med båt i sjøen + åpent sjøvannsinntak. CMD 2.8 med bravo 3

Norddron

Recommended Posts

Jeg har ny båt med cummins mercruiser 2.8 200 hk, bravo 3 drev. Sjøvannsinntak via drev uten noen form for kuleventil/lukkeventil. Ligger under vannlinjen ( mulig selve sjøvannspumpe er over, men usikker, sjøvannsfilter er i alle fall under). 

Impeller stått siden 2015 og på tide å bytte grunnet dato. Tidsmessig gått 150-170 t tror jeg. Må i følge de som kjenner motor skru løs hele sjøvannspumpe for å komme til og bytte impeller

Alternativ 1:

skru løs vannslange fra sjøvannsfilter. Løfte raskt opp i høyden og sette inn kuleventil. Håpe at det ikke kommer for mye vann inn under denne operasjon. Stå klar med plugg og håndklær, forsøke å ikke fomle for mye. 

Alternativ 2:

løfte båt (dyrt) og gjøre operasjonen på land

Alternativ 3:

Smarte løsninger etter forslag herfra. Drevpose og blokkering av sjøvannsinntak på drevet?

7DF1B888-1D2B-4B53-9476-AE296C6EFE25.jpeg

Selve sjøvannsfilteret står over vannlinjen, men er vannfylt pga vakuum. Dette er jeg nesten 100 % sikker på. Dette skal jo kunne byttes på sjøen. Derfor tror jeg alt 1 går utmerket. Treplugg funker fint som sikring dersom slangen skulle falle ned under operasjonen.

Det forutsetter at sjøvannsfilteret / huset sitter FØR impeller/vannpumpe i kretsen. Jeg kjenner ikke denne maskinen godt nok. På enkelte nyere Volvo sitter faktisk impeller før sjøvannsfilter. Da er man avhengig av stengekran.

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...