Norddron Startet 4.Mai.2018 Del på Facebook Startet 4.Mai.2018 Jeg har ny båt med cummins mercruiser 2.8 200 hk, bravo 3 drev. Sjøvannsinntak via drev uten noen form for kuleventil/lukkeventil. Ligger under vannlinjen ( mulig selve sjøvannspumpe er over, men usikker, sjøvannsfilter er i alle fall under). Impeller stått siden 2015 og på tide å bytte grunnet dato. Tidsmessig gått 150-170 t tror jeg. Må i følge de som kjenner motor skru løs hele sjøvannspumpe for å komme til og bytte impeller Alternativ 1: skru løs vannslange fra sjøvannsfilter. Løfte raskt opp i høyden og sette inn kuleventil. Håpe at det ikke kommer for mye vann inn under denne operasjon. Stå klar med plugg og håndklær, forsøke å ikke fomle for mye. Alternativ 2: løfte båt (dyrt) og gjøre operasjonen på land Alternativ 3: Smarte løsninger etter forslag herfra. Drevpose og blokkering av sjøvannsinntak på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Selve sjøvannsfilteret står over vannlinjen, men er vannfylt pga vakuum. Dette er jeg nesten 100 % sikker på. Dette skal jo kunne byttes på sjøen. Derfor tror jeg alt 1 går utmerket. Treplugg funker fint som sikring dersom slangen skulle falle ned under operasjonen. Det forutsetter at sjøvannsfilteret / huset sitter FØR impeller/vannpumpe i kretsen. Jeg kjenner ikke denne maskinen godt nok. På enkelte nyere Volvo sitter faktisk impeller før sjøvannsfilter. Da er man avhengig av stengekran. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Norddron Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Sjøvannsfilter sitter før impeller. Det frister å forsøke å åpne opp med plugger i beredskap. Håper du har rett i at det ligger over vannlinjen, men forsøk på måling tilsier noe annet (dog er jeg åpen for at jeg har målt feil). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Håpløst å montere sjøvannsfilter under vannlinjen. Hva gjør man om det må renses for sjøgress etc under tur? -på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Eureka skrev 1 time siden: Håpløst å montere sjøvannsfilter under vannlinjen. Hva gjør man om det må renses for sjøgress etc under tur? -på vannet. Stenger kranen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Kjellg skrev 1 minutt siden: Stenger kranen Kranen som ikke finnes... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Bunnventiler bør en ha.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Nettopp. Men det er jo skjelden stengeventil når kjølevannet kommer via drev. Derfor skrev jeg det jeg skrev. ? Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Forhåpentligvis kommer det en stengeventil neste uke, legger ut bilder for å dokumentere suksess eller fiasko Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Sjøvannsfilteret vil jo "selvrense seg" hvis det er under vannlinja og en åpner det. Blir vått da men ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.