Jump to content

Marsj turtall og diesel forbruk Yanmar 2GM20


Player 311

Recommended Posts

Hei ! Har en god gammel Yanmar 2GM20 (13hk) fra 1981, maks turtall er 3400 rpm. Jeg regner 3000 rpm som det høyeste turtall jeg kan ligge på over tid. Høres det fornuftig ut, eller bør jeg ligge lavere?

Samtidig ville jeg gjerne vite hvor mye denne motoren bruker i timen, det er jammen ikke mye så den gode gamle "fyll og kjøre til det er tomt" kan ta litt tid.... noen som har erfaring med hvor mye denne bruker i timen for eksempel ved 3000 rpm

Link to post
Share on other sites

har 2GM20F som er vel stort sett lik, bortsett fra ferskvannkjøling, kjører også på 3000, maksturtallet er 3600 på min, fungerer fint det. Forbruket ligger vel på rundt 3 ltr timen på det turtallet.

latterlig lite m.a.o :lol:

 

Brukte ca. 15 ltr tur-retur Lillesand fra Kristiansand..

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt kan jeg kanskje bidra med?

Uten at det er direkte relevant:-)

Med en VP MD 11C 23 hk og 4,5 tonn seilbåt brukte jeg omlag 2,2l diesel/t på ca. 2000 rpm.

Rådet jeg fikk fra Volvo var å dra opp til max turtall og så dra av til 75% for å finne sånn ca mest effektiv utnyttelse av motoren. Og da var vel max på ca. 2700 på en '84 MD11..... Hvis jeg ikke husker helt feil, men det gjør jeg nok ikke! ;-)

Link to post
Share on other sites

På årsmøtet i Omegaklubben i 1999 var Hans Chr Vogt fra Yanmar Norge, samt Tjøstel Krogsrud fra Krogsrud Marineservice tilsted for å prate om Yanmar motorer. De sa at for mye småkjøring med motoren med liten belastning kan gi glassering i sylinderveggene og redusere smøreeffekten. En gylden regel er å kjøre på full gass 10% av tiden, eller en 1/2 time hver 6. time. Motoren er konstruert for høy belastning.

 

Jeg tror at vi er mange som ikke tørr å belaste motoren for fullt, men etter det som er sagt er det ikke farlig for motoren.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått det tipset om min 1gm10 - men da jeg startet å gjøre dette pluss bruke avsotingsmiddel, så røk stempelringene... Kan godt være dette var fordi sylinderen allerede var glassert og motoren daukjørt - så det kan nok allikevel være et godt tips...

 

Rent teoretisk er jo forbruket basert på ca en kvart liter diesel pr time pr hestekraft. Som oftest havner man langt under dette, men det er allikevel en grei pekepinn for å beregne f.eks. lengre strekk uten å kjenne forbruket på forhånd.

 

Stempelringene har jeg nå byttet, og motoren går veldig flott... Skal se om jeg ikke får lagt inn den rutinen med 10% maks turtall igjen - nå skulle det vel sikkert være greit!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått det tipset om min 1gm10 - men da jeg startet å gjøre dette pluss bruke avsotingsmiddel, så røk stempelringene... Kan godt være dette var fordi sylinderen allerede var glassert og motoren daukjørt - så det kan nok allikevel være et godt tips...

 

Rent teoretisk er jo forbruket basert på ca en kvart liter diesel pr time pr hestekraft. Som oftest havner man langt under dette, men det er allikevel en grei pekepinn for å beregne f.eks. lengre strekk uten å kjenne forbruket på forhånd.

 

Stempelringene har jeg nå byttet, og motoren går veldig flott... Skal se om jeg ikke får lagt inn den rutinen med 10% maks turtall igjen - nå skulle det vel sikkert være greit!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sikker på at det ikke var avsotingsmiddelet da ? har hørt om flere som har hatt problemer med sånne midler. Normalt sett skulle jo motoren tåle å bli kjørt på fullt en liten periode.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

 

Jeg har netop målt forbruget på min 1GM10 (årgang 1988). På en næsten vindstille dag sejlede jeg i min 26 fod sejlbåd (2800 kg) ca. 5 knob i 6 timer. Turtallet var vel omkring de 3000 rpm (har ikke turtæller) Forbruget var eksakt 5 liter - så det var altså under 1 liter i timen !!! :sailing:

 

Finn

Link to post
Share on other sites

Min 2QM-15 også er latterlig billig å kjøre med. Blir nesten skyldig diesel etter en tur. Fyller 1- 2 ganger i året. Tipper den ligger på 1,5 liter pr time med min putring rundt i fjorden.

 

Min motor bruker en del olje ved kjøring på høyt turtall (90% av max). Dette betyr kanskje at motoren er sliten...

Jeg liker best å kjøre den på ca. halv gass.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...