Jump to content

Rekkefølge ved storflagging

Ttor

Recommended Posts

Det nærmer seg 17 mai, og en god mulighet for storflagging ved landligge. Et sett med signalflagg fra Ebay dukket opp i posten i dag, og da gjenstår bare å finne ut av rekkefølgen. Joda, det har vært diskutert før. Men jeg ble ikke klok på konklusjonen. Her ser det ut til å være flere alternativer. Dere som heiser signalflaggene; Hvilken rekkefølge bruker dere?

Alternativer jeg har funnet:

ABC1DEF2IJK3, osv  Hva gjør man da med tallene som blir til overs, og hva med 1st, 2st, etc?

Alternativt ser det ut til at NSSR har sin egen rekkefølge.

P H C L A O D N U Q E S R B X G M V I F Y J Z W K T  Ingen tall eller substitutt.

Alternativt denne:

18c13920296faabd6db6ddd91b4104c2.jpg.c5b7c85cb60528f63dd38c18980b4037.jpg

Men den er kanskje forbeholdt seil-arrangementer?

Redigert av Ttor (see edit history)
Svart (redigert)
jk skrev for 1 time siden:

Har også lurt, og en dag så jeg kongeskipet Norge festpyntet på havna. Tenkte at jeg skulle få saken avklart en gang for alle, men de hadde tatt med flagg som ikke er sivile signalflagg. Så jeg ble ikke klokere :-(

Fant også bilder av kongeskipet. Der var det enda en rekkefølge, ispedd en del ukjente flagg med grønne detaljer. 

Redigert av Ttor (see edit history)

Ved heis over topp ved festbruk er det vanlig å sete flaggene etter alfabetisk rekkefølge i følge Båteierboka.

Stor Flagging:

Benyttes kun for ankers eller når fortøyd. Betyr alle flagg som under liten flagging, inklusive Gjøs, pluss enten signalflaggene i rekke fra stevnen, over alle mastetopper (egentlig litt under toppen slik at flagget der vaier fritt) og til akter. Eller signalflaggene føres i rekke fra hver enkelt mastetopp og ned til styrbords rekke litt aktenfor hver enkelt mast (benyttes enkelte ganger av store seilskuter da de gjerne har så mye takkelasje (taugverk i riggen) at det er vanskelig å få opp og ned signalflagg over toppene kjapt).
Rekkefølgen av signalflaggene skal forfra være:
A-B-C-1-D-E-F-2-G-H-I-3 osv.
Marinens fartøyer har en noe anderledes rekke, da de også har med marinens tallflagg i tilegg til tallstandardene, pluss gjentagelsestegn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...