OtaK Startet 5.Mai.2018 Del på Facebook Startet 5.Mai.2018 Eg skal ha eit reservebatteri i båten min. Batteri som er i bruk utvikler vel knallgass, og må ha lufting. Men ett fullada batteri som ikkje er i bruk/kobla opp, kan det bli lagra uten lufting? F.eks i ein lufttett pakksekk? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Det er vel egentlig kun under ladning der afgives brint ... så du kan godt opbevare det som du beskriver det; men jeg nysgerrig: Hvorfor vil du opbevare det i et lufttæt medie? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Om det er mtp utlading så du ikke får start, så kan det jo være greit å heller ha med seg en hjelpestarter: https://nei.no/index.php/boosterpac/es580-lithium-booster Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 mthoms skrev for 1 time siden: Det er vel egentlig kun under ladning der afgives brint ... så du kan godt opbevare det som du beskriver det; men jeg nysgerrig: Hvorfor vil du opbevare det i et lufttæt medie? Det er ein åpen seilbåt, som kan kantre, uten lademuligheter. Vil ha batteri til VHF og lys. Kantrer båten er det greit å ha eit batteri som har vært pakka vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Skal ting være ekstremt så bør du kjøpe lithium. Tett og lett batteri. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mthoms Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 6 hours ago, OtacC said: Det er ein åpen seilbåt, som kan kantre, uten lademuligheter. Vil ha batteri til VHF og lys. Kantrer båten er det greit å ha eit batteri som har vært pakka vanntett. 6 hours ago, Sjeldenutpå said: Skal ting være ekstremt så bør du kjøpe lithium. Tett og lett batteri. Enig med Sjeldenutpå; et bly/syre batteri som ikke er tæt, og som vælter ... ? Hvis det i det hele taget holder til det, så kan du risikere fri syre i din lufttætte indpakning. Find en type, som tåler det værste du kan forestille dig uden du behøver gøre andet. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Kan eg bruke slikt AGM batteri? Då er det vel ikkje fare for syrelekkasje?! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 (redigert) Agm går også bra, men det er tungt. Om du kullseiler så kommer det til å slå godt fra seg om du ikke har festet det godt. Men til ditt bruk burde en liten lithium pakke holde i massevis. Lett er det også i forhold til bly/syre. Husk på at agm også er bly-syre, bare i en litt annen «innpakking». De veier fort både 15 og 20 kilo, mens lithium bare veier brøkdelen. Jeg tenker da på Li-ion og ikke LifePo4. Denne lader du hjemme og tar bare med deg i sekken eller hva du har. Redigert 6.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Kjellg skrev for 1 time siden: Agm går også bra, men det er tungt. Om du kullseiler så kommer det til å slå godt fra seg om du ikke har festet det godt. Men til ditt bruk burde en liten lithium pakke holde i massevis. Lett er det også i forhold til bly/syre. Husk på at agm også er bly-syre, bare i en litt annen «innpakking». De veier fort både 15 og 20 kilo, mens lithium bare veier brøkdelen. Jeg tenker da på Li-ion og ikke LifePo4. Denne lader du hjemme og tar bare med deg i sekken eller hva du har. Eg har fort bruk for 50-60ah, so då er vel Lithium uaktuelt pga pris og kapasitet? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Eg syns 60 - 60 Ah er voldsomt til ein VHF og litt lys. Kva med å tenkja litt rundt eit eller to battri til batteridrill, størrelse opp og ned med 4 Ah på kvart, og la desse vera med heim og lada etter kvar tur? Grei størrelse og vekt, og for ein tur, rikelig med strøm - tenkjer eg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.