Jump to content

Reservebatteri, kan det lagres uten lufting?

OtaK

Recommended Posts

mthoms skrev for 1 time siden:

Det er vel egentlig kun under ladning der afgives brint ... så du kan godt opbevare det som du beskriver det; men jeg nysgerrig: Hvorfor vil du opbevare det i et lufttæt medie?

Det er ein åpen seilbåt, som kan kantre, uten lademuligheter. Vil ha batteri til VHF og lys. Kantrer båten er det greit å ha eit batteri som har vært pakka vanntett. 

6 hours ago, OtacC said:

Det er ein åpen seilbåt, som kan kantre, uten lademuligheter. Vil ha batteri til VHF og lys. Kantrer båten er det greit å ha eit batteri som har vært pakka vanntett. 

6 hours ago, Sjeldenutpå said:

Skal ting være ekstremt så bør du kjøpe lithium. Tett og lett batteri. 

Enig med Sjeldenutpå; et bly/syre batteri som ikke er tæt, og som vælter ... ? Hvis det i det hele taget holder til det, så kan du risikere fri syre i din lufttætte indpakning. Find en type, som tåler det værste du kan forestille dig uden du behøver gøre andet.

Agm går også bra, men det er tungt. Om du kullseiler så kommer det til å slå godt fra seg om du ikke har festet det godt. Men til ditt bruk burde en liten lithium pakke holde i massevis. Lett er det også i forhold til bly/syre. Husk på at agm også er bly-syre, bare i en litt annen «innpakking». De veier fort både 15 og 20 kilo, mens lithium bare veier brøkdelen. Jeg tenker da på Li-ion og ikke LifePo4. Denne lader du hjemme og tar bare med deg i sekken eller hva du har. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 1 time siden:

Agm går også bra, men det er tungt. Om du kullseiler så kommer det til å slå godt fra seg om du ikke har festet det godt. Men til ditt bruk burde en liten lithium pakke holde i massevis. Lett er det også i forhold til bly/syre. Husk på at agm også er bly-syre, bare i en litt annen «innpakking». De veier fort både 15 og 20 kilo, mens lithium bare veier brøkdelen. Jeg tenker da på Li-ion og ikke LifePo4. Denne lader du hjemme og tar bare med deg i sekken eller hva du har. 

Eg har fort bruk for 50-60ah, so då er vel Lithium uaktuelt pga pris og kapasitet?

Eg syns 60 - 60 Ah er voldsomt til ein VHF og litt lys. Kva med å tenkja litt rundt eit eller to battri til batteridrill, størrelse opp og ned med 4 Ah på kvart, og la desse vera med heim og lada etter kvar tur? Grei størrelse og vekt, og for ein tur, rikelig med strøm - tenkjer eg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...