Jump to content

Polariserte solbriller og film (?) i rutene?

pebbe

Recommended Posts

Jeg har en 2017 Bavaria S33 HT og når jeg bruker solbriller med polariserte glass så har jeg nesten ikke sikt gjennom vinduet fremover. Det kan se ut som om det ligger en film i eller på vinduet og resultatet er at vinduet blir flekkete, minner om mønsteret i pelsen på en gepard :O

Er det noen som har tilsvarende erfaringer? Jeg vil jo gjerne bruke brillene med polarisert glass for det er så bra mot vann og sol, men jeg må jeg først og fremst kunne se ut vinduene... 

Hva er alternative briller? Noen gode fra for eksempel Oakley med gult eller brunt glass?

Du vil oppleve det samme med en del LCD skjermer på kartplottere. Ved å legge hodet på skakke vil bildet bli gradvis svakere. Til slutt blir skjermen svart. Det skjer fordi glasset i skjermen gjør omtrent det samme som polaroid briller eller et polarisasjons filter for kamera. To av disse sammen kan brukes som et variabelt filter for å gjøre glasset mørkere. (variabelt ND filter). 

Ttor skrev for 1 time siden:

Du vil oppleve det samme med en del LCD skjermer på kartplottere. Ved å legge hodet på skakke vil bildet bli gradvis svakere. Til slutt blir skjermen svart. Det skjer fordi glasset i skjermen gjør omtrent det samme som polaroid briller eller et polarisasjons filter for kamera. To av disse sammen kan brukes som et variabelt filter for å gjøre glasset mørkere. (variabelt ND filter). 

Stemmer - så jeg får droppe polariserte briller i båten... 

Ttor skrev for 2 timer siden:

Fikk høre av en kompis som er pilot i viderøe at det er forbudt med polaroid briller i cokcpit. 

Det gir jo mening det, for jeg tar det nesten for gitt at det er herdet glass i cockpit-vinduene. 

Så får jeg se om jeg finner gode briller uten polarisert glass. Bør jeg satse på brunt eller gult glass? Det ser jo fort ikke så pent ut, men får prøve å finne noen som både er bra solbriller og som ikke ser helt crazy ut :)

Har opplevd optiker som mente at polaroid ikke hadde noe effekt, og at det var bortkastede penger:giggle:.

så du kan ikke stole på noen!

Synest selv at briller med brune glass er best, det gir bedre kontrast når det er litt disig og sol, på samme måte som gule briller i tåke.

G15 glassene til Ray-Ban er kjempefine til det meste, og ikke plariserte. Disse er gråaktige og har en nøytral fargegjenngivelse. Relativt mørke , skikkelig SOLbrille. Du har også B15, som er mørkebrune, jeg liker godt brune glass, da de gir en kontrastforbedring, veldig fint når det er litt disig.

Gule glass liker jeg ikke, og det er strengt tatt ikke solbrilleglass, men rene kontrastforbedrere etter min mening. Greie når det er white-out på fjellet om vinteren.. Oransje er behagelig, men ikke mørke nok til å hjelpe mot sol. Omtrent samme bruksområde som gule.

Oakley har veldig mange (gode) glass, de er alle i polykarbonat, som er vanskelig å knuse, men de riper lettere enn G og B glassene til Ray-Ban. 

Min favoritt i Oakley er Gold Iridium. Gylne i fargen, og når du går med dem får du følelsen av at de er alt for lyse, helt til du tar de av.. 

Ja, seg har solgt en del solbriller, for noen år siden..  ;)

De glassene som jeg har nevnt er ikke polariserte. Ser du glass med en P ved siden av varemerket, er de polariserte. Men spør for sikkerhets skyld.

Jeg har en greie med synet som gjør at jeg sliter med glimmer. Det stråler ut av alt som lyser. Det er en genetisk greie, min mor har det og blir bare kalt Jackie Onassis med sine store solbriller som hun bruker hele tiden. Slik er jeg og, har fått en del kommentarer på at jeg bruker solbriller både inne og når det er overskyet. Nå har ungen også fått påvist samme greiene. Mye solbriller her i gården med andre ord.

Spesielt på havet er polariserte solbriller en stor fordel. Etter jeg fikk polariserte solbriller med styrke har hodepine og migrene blitt noe jeg ikke har. Og jeg slipper alt glimmeret som reflekteres i havet. Jeg er med andre ord ikke helt enig i at polariserte briller er bare tull. De har sin misjon, men de er en plage når man ser på skjermer eller glass der polariseringen kommer i konflikt med det man ser på.

@GunR: Jeg samler på solbriller, har de på hylla på kontoret. Et par Wayfarers fra midt 80-tall er nok det jeg setter høyest. Nå er jeg litt Ray Ban fan og ungen har et par rosa som er bare helt fantastisk.

Her er ungens:

Briller.jpg.83854094d5a60b1be2be6259d3d6ca22.jpg

Ttor skrev On 5/6/2018 at 17.39:

Fikk høre av en kompis som er pilot i viderøe at det er forbudt med polaroid briller i cokcpit. 

Nonsens. Det kan godt være at det ikke er optimalt, men det forbudet eksisterer nok kun i hans eget hode. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Kom over denne videoen. Den viser problemet med polariserte briller i fly cockpit, og mye av dette blir også tilfellet i båt. Noen båter har glass i rutene som i videoen, og mange får problemene med instrumentene som vises i videoen. Men til å bruke for å hole utkikk utendørs, er polarisert glass fantastisk. 

En ting man også skal være oppmerksom på er at enkelte brillemerker ikke sier så mye om polariserte glass, eller bruker andre varemerker for plarisering  Jeg kjøpte et par nye Oakley briller hvor det ikke stod "polarizied"  selv om Oakley bruker denne betegnelsen også, men effekten jeg fikk var det samme. Feil valg der altså... Funker ikke bak glassvinduer inne i båten, men fine på flybridge. 

De nye plotterne mine ES serien fra Raymarine endrer ikke bilde med polariserte glass, men det gjør den gamle plotteren.  Problemet mitt er buede vinduer i cockpit.

Høne, øl og hornmusikk!

Videoen fra @Ttor viser veldig godt hvordan det ser ut i min båt med polarisert glass i solbrillene. 

Jeg hadde også utfordringer med å lese instrumenter fra Garmin, særlig GPSMap 7410 plotter og GHC20 autopilot kontrollpanel er vanskelige å lese med polarisert glass. 

De brune glassene fra Oakley har fungert ypperlig i hele pinsehelgen ?

Kjøpte nylig et par grønnaktige Maui Jim med styrke i glassene. Opplever litt av det filmen til Ttor viser i den ene bilen, men ikke noe i den andre eller i båten. Plotteren blir også ganske mørk, men iPaden klarer seg bedre. Alt i alt er jeg godt fornøyd, men har ikke prøvd så mange andre og det er lenge siden jeg hadde andre polariserte briller. At jeg bruker solbriller mer nå enn det jeg har gjort før, må jo være et godt tegn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...