Jump to content

Rulleforseil sitter fast

Mimieg

Recommended Posts

Hei.

Rulleforseilet vårt sitter fast når vi prøver å rulle det ut. Vi har Selden Furlex 200s. 

Med litt jokking (!?) med skjøte og uthal får vi det til slutt helt ut, og det går greit å rulle det inn igjen. Dette har vi gjentatt noen ganger uten at det har fikset problemet. Har også prøvd å stramme/slakke på fallet. Stramming gjør det værre enn før, slakking omtrent det samme.

Når man ser på furlex greia i toppen er det tydelig at den snurrer fint når vi ruller inn, men at det henger seg opp og vil ta med seg fallet (tror jeg det er) rundt seg selv - og da låser det seg.

Hvordan løser vi dette?

Trenger anbefaling til person/firma som gjør riggsjekk av kvalitet uten at vi blir bedt om å skifte hele riggen uten grunn, aller helst i nærheten av Holmestrand.

På forhånd takk for alle innspill!

Jepp. Klassisk halyard wrap. Ikke bruk mye kraft når det skjer, ellers ødelegger du wiren. Du bør nå ta en inspeksjon i toppen av masten og se om kordellene har spredd seg der wrappen har skjedd. Om så, bør du vurdere å skifte forstaget.

Dette skjedde med oss. Kostet ca 2000 å skifte wiren.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
25 minutes ago, larshans1 said:

Du har ikke brukt spinnakerfallet vel...? 

Fallet skal komme ut litt under der foredraget er festet.

Erm jeg tror ikke det. Båten har ikke spinnaker og forrige eier satte opp forseilet, og vi har seilet med det uten problemer et par ganger.

Mimieg skrev 37 minutter siden:

Ja jeg tror det.

Hva jeg mener er.

Rett under der fallet kommer ut i masta sitter det en messingbøyle som fallet skal innom før det settes fast i toppen av seilet.

Denne bøylen forhindrer det du sliter med.

Mimieg skrev for 2 timer siden:

Hei.

Rulleforseilet vårt sitter fast når vi prøver å rulle det ut. Vi har Selden Furlex 200s. 

Med litt jokking (!?) med skjøte og uthal ...

Hva mener du med "uthal"?

Trodde ikke man fikk ut hele seilet dersom det var halyard...

Må spørre for å være sikker. Men du mener når du skal ha seilet ut (og ikke inn på rulla)?

Redigert av Bigmac (see edit history)
27 minutes ago, Bigmac said:

Hva mener du med "uthal"?

Trodde ikke man fikk ut hele seilet dersom det var halyard...

Må spørre for å være sikker. Men du mener når du skal ha seilet ut (og ikke inn på rulla)?

Det tauet jeg drar i for å rulle ut forseilet er hva jeg mener. Er så grønn på dette at det er godt mulig jeg bruker feil ord ?

En vanlig feil er at svivelen oppe står for langt ned, gjerne fordi seilet er for kort. Da mister du vinkelen på fallet som kommerut fra masten og fallet surrer seg rundt forstaget. Hvis det er dette som er årsaken så kan du sette en tauløkke melløm øvre del av seilet og svivelen, slik at svivelen kommer høyere. Det blir forøvrig det samme resultat om du monterer tauløkke nede på seilet. Det viktigeste er å få svivelen helt opp på forstaget. Ikke til den topper helt, men sånn ca 10-15 cm nedenfor toppunkt.

36 minutes ago, Janda said:

En vanlig feil er at svivelen oppe står for langt ned, gjerne fordi seilet er for kort. Da mister du vinkelen på fallet som kommerut fra masten og fallet surrer seg rundt forstaget. Hvis det er dette som er årsaken så kan du sette en tauløkke melløm øvre del av seilet og svivelen, slik at svivelen kommer høyere. Det blir forøvrig det samme resultat om du monterer tauløkke nede på seilet. Det viktigeste er å få svivelen helt opp på forstaget. Ikke til den topper helt, men sånn ca 10-15 cm nedenfor toppunkt.

Ja dette har jeg lurt litt på. Har brukt god tid med kikkerten og sett på bilder.. Tror det er mye lengre ned, kanskje mer enn 30cm. Ikke godt å si på avstand. Jeg har lest at vinkelen skal være mellom 10-15 grader, noen skrev også over 7.. Er det ikke da fallet som skal strammes? Det går helt rundt for meg nå! ?

Kan noen anbefale fagfolk som kan fikse og inspisere resten av riggen?? ?

Ta gjerne bilde og legg ut. Gjerne av skjøte og innhal (?) også.

Kanskje dere gjør noe feil, eller det er satt opp feil. Det finner kompetansen her inne fort ut av.

Jeg sleit veldig med rullestorseilet mitt i fjor, det satte seg fast hele tiden (på vei ut, ikke inn).

Så når jeg tilfeldigvis snakket med forrige eier så spurte jeg hvordan man justerer bomløftet (det tauet så er festet bakerst på bommen og opp i masten).

Det viste seg at det skulle fjernes når man seiler.... :) Etter det har jeg ikke hatt noe problem med storseilet...

Sånn er det å være fersk i gamet, læringskurven er bratt!

I dag har vi hatt besøk av fagmann. Han skal opp i masta og montere en sak som forhindrer dette problemet. Det var altså som dere trodde. Han skal i tillegg ta en visuell sjekk og bytte linen til bomløft. Jeg er happy med det ☺️

@Dreuf: skal bomløft AV når man seiler??! What! ??

Ang bomløft, jeg har den festet bak på bommen hele tiden, men slakker den under seiling, så den er slakk når jeg strammer skjøte, skjøte skal kunne dra bommen ned uten å bli stoppet av bomløfter. Regattaseiling, da tar jeg den av bommen og fester den inne ved masta, tauet gir turbulens. Men der spiller ingen rolle på tur. Faktisk kan bomløfter brukes under regatta, i lett vind, for å holde bommen oppe og åpne akterliket.

Mimieg skrev for 10 timer siden:

I dag har vi hatt besøk av fagmann. Han skal opp i masta og montere en sak som forhindrer dette problemet. Det var altså som dere trodde. Han skal i tillegg ta en visuell sjekk og bytte linen til bomløft. Jeg er happy med det ☺️

@Dreuf: skal bomløft AV når man seiler??! What! ??

bomløft eller    'Dirk'.........få han å gjøre den i dyneema, så har du ett ekstra storfall !!

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...