Jump to content

Eksos under vannlinja


Fjordutsikt

Recommended Posts

Jeg har tenkt å skjøte på eksosrøret med et bend for å føre eksosen under vannlinja pga av støy og eksos. Eksosen legger seg på hekken på båten. :eek: Det jeg har tenkt videre er å sveise på en 1/2" lufting (bend) på toppen av røret etter skroggjennomføring slik at jeg unngår vakumeffekt når båten ligger i havn.

 

Er det noen der ute som har prøvd dette tidligere?

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner hadde tidligere en Marex Friendship som han gjorde dette på. Men det kommer like mye eksos av den grunn. Eksosen er i vannet et brøkdels sekund, for deretter å komme opp i friluft akkutat som før. En annen ting var at det bråkte fryktelig. Hørtes ut som noen sto med et sugerør ned i vannet og blåste, og det var en slitsom lyd.

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har løst problemet med å montere en 4' brannslange på utløpet. Har også tidligere forsøkt med et vinkelbend, men det virket dårligt..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har løst problemet med å montere en 4' brannslange på utløpet. Har også tidligere forsøkt med et vinkelbend, men det virket dårligt..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor lang slange har du benyttet?

 

Når du forsøkte med vinkelbend, hvor dypt stakk det under vannlinja da du kjørte i 14 - 15 knop?

Naboen min (Stauden) har 2 stk VP 41 motorer hvor eksosen kommer ut under båten og der er det ikke noe støy - han har ikke lyddempere heller - det har jeg. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har aldri målt lengden på slangen men tipper den er ca. 50 cm.

Bendet jeg hadde på ble blåst av ved fullt pådrag...........

 

Bendet valgte jeg å vinkle skrått ned og ut til siden, syntes ikke at dette hjalp noe den tiden det satte på..

 

Slange kunne kansje vært lengre, men soting og lydforholde er blitt mye bedre med den snutten jeg har.

Slangen er ikke festet/stivet opp på noe vis, følger vannstrømmen. Kan lage litt spesiell lyd ved bakking.

Men det største aberet er at den er en skikkelig skjellfarm når båten har lagt i ro en del...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke gi noe råd her, men benytter sjansen å stille et liknende spørsmål. Jeg vil flytte eksosen ned under badeplattformen, da jeg er plaget med sot på den. Eksosen blir da liggende delvis under vannlinja når båten er litt lastet bak, det står montert en Vetus waterlock på eksosslangen. Det jeg lurer på er om jeg må til med ytterlige tiltak for å unngå at jeg får sjøvann inn i motoren via eksosen. :confused:

Link to post
Share on other sites

Mitt eksosavløp ligger halvveis under vann når båten ligger stille, jeg har montert en gummiklaff som lukker når bølgene skvalper, se Maritim Art.nummer: 13134-04

Nå vet ikke jeg hvor høyt din eksosslange er i båten i forhold til vannlinja, hos meg går eksosen ut på toppen av motoren relativt høyt over vannlinja. Går eksosen fra motoren ut veldig lavt i forhold til vannlinja ville jeg hatt en "svanehals" på eksosslangen før den går ut gjennom skroggjennomføring for å hindre at du får vakumeffekt og suger vann inn i motoren via eksosen.

Link to post
Share on other sites

Litt enig med Boolle, husk en god svanehals hvis du ikke har vetus sitt utstyr for dette.

Vet noen har forlenget slangen fra skroggjennomføringen under badeplattformen med godt resultat. Slangen ender der badeplattformen slutter. Fester den på undersiden. Da er mye av turbolensen i akterkant av båten vekke. Jeg la eksosgjennomføringen ut på siden, ca. 0,5 meter fra akterenden, ikke problemer med sot akter. Målte først på en tilsvarende båt i fart for å være sikker på at ikke gjennomføringen lå under vann under gange....

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som boolle sier om at jeg har eksosutløpet under vannlinja på Stauden, det er et slags kammer/boks som ligger under vannlinjen. Toppen av denne boksen ligger akkurat i vannlinjen, der er det en 1" skorggjennomføring. Det er meget lite støy under gange, forskjellen høres når sidesjøen er kraftig og eksosen kommer i friluft pga. rullingen.

 

Har ikke noe svanehals, men ser helt klart fordelen med dette.... det er en viss fare for vann innover i slangene ved ugusitge forhold.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som deg, hekken og gummijolla var svart , og da mener jeg svart, etter en tur fra Oslo til Tønsberg. Strak 110 mm gummislange fra motor til hekk. Ingen lyddemper.

 

Jeg fikk tak i en rest av en baugpropelltunnel som jeg plastet fast over eksosutgangen, slik at ytterkanten på tunnellen tangerte siden på båten i vannlinjen. Tettet enden, og skar ut hull til eksosen i siden. Viktig at dette hullet er minst like stort som det opprinnelige utløpet. Borret tre 5 mm hull i toppen av tunnelen, som ligger så vidt over vannet.

 

Resultat. I år har jeg gått 900 nm hitil, jolla er grei, hekken er litt nedsotet, men ikke veldig ille. Mindre støy ombord. Miljøet ombord er stort sett veldig bra, skjelden at røyk merkes ombord. En enorm forbedring i forhold til tidligere. All eksosen kommer ikke ut under vann slik planen var, på grunn av at vannet glir langs skroget og tunnelen noe anerledes enn det jeg hadde forestillt meg. Dette har jeg imidlertid tenkt å modifisere neste gang jeg tar skipet på land, kanskje til våren, vi får se. Når dette blir gjort tror jeg at resultatet blir enda bedre.

 

Lykke til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Dette problemet er vi godt kjent med... Mindre kjent med god løsning. Virker som slange er tingen altså. Hvis jeg forstod det rett, over vannlinja? Kan ikke helt skjønne at det ikke hjelper å vende slangen mot sida på båten, skulle tro at eksosen da gikk mer ut mot siden... Vi har kalesje med åpning bak og på sidene, hvis vi har den bak oppe når vi starter motoren blir vi så og si forgifta...

Vi har en 120hk diesel fra -76. Noen som har forslag til denne typen båt, erfaringer?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...