Jump to content

Tresfjord 28 med Yanmar 96, hvilken propell?


Steinar S

Recommended Posts

Har en liten beregning under, men den er sikkert ikke helt rett da jeg ikke er helt sikker på vekt og om skroget er halvplaner.

 

Data Input

Waterline length in feet: 28 feet
Beam at the waterline in feet: 9 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet
Vessel weight in pounds: 6100 lbs
Engine Horsepower: 96 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 96 HP
 
Engine R.P.M. (max): 3600 RPM
Gear Ratio: 2.6:1
Shaft R.P.M. (max): 1385 RPM
 
Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 15 knots

Horsepower Calculations

This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).
 
Total available horsepower at the engine(s): 96 HP
Total available torque ft/lbs at the engine(s): 140 ft/lbs
Horsepower loss of 3% per gearbox: - 2.9 HP
Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 1.4 HP
 
Total horsepower available at the propeller(s): 91.7 HP
Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 348 ft/lbs

Speed & Power Calculations

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.09 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 13.3 HP
 
Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 15 knots speed: 115 HP
Estimated maximum speed with existing 96 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size.
13.89 Knots
 
At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM. This gives the engine some reserve power to allow for variable loading in the vessel.
 

Propeller Size

Number of blades Diameter (inches)   Pitch (inches)
2 Blade 21.5 X 17.4
3 Blade 20.5 X 17.2
4 Blade 19.3 X 16.9
Redigert av Kweelhouse
. (see edit history)
Link to post
Kweelhouse skrev On 7.5.2018 at 14.46:

Gudrun;  regner med det er den typen ja. De fleste ble levert med 49hk Perkins.

Ser det ligger ut to båter for salg på finn. Den ene med 96hk og den andre med 110hk, begge med maksfart på 15 knop.

 

Stemmer det også. 

Tusen takk for beregningen, men som beregningen fra Winrace er dette feil, veldig feil. Winrace beregnet propell til meg i fjord, og kom frem til 19x17 , bestilte propellen og prøvekjørte den nå for en tre fire dager siden, maxfart 10 kn, og motorturtall på max som ved rusing ubelastet. jeg tror motoren har ett ubelastet turtall på 4200 o.min og dette turtall får jeg med den nye propellen og det turtallet får jeg med den gamle propellen som var trimmet for 66 hk og samme gear. 

Den gammle propellen min er uidentifiserbar, men er på 20 "  (kanskje du vet hvordan jeg måler pitchen?) denne propellen gir 13 kn. på 4200 o.min

 

Ser litt på beregningen din, kansje du kan justere noen data? Vannlinjelengde 26fot, vekt 3000 kg inkl feriepakning

 

Link to post

Ja nå husker jeg ikke i farta om det var 3600 eller 3800, men mener det er 3800 ja. Det er en 96 hesters ja og girutvekslinga var 2,62, vannlinje 26 fot, bredde 9 fot dybde 3 fot, vekt 3 tonn max. enten er det noe veldig feil i utregningen eller så er det jeg som tuller no inn i h... med utvekslingen. Mangler skiltet på giret skjønner du, men det er ett KBW21 gir med slureventil og som jeg kan se på nett, 2,62:1

 

Link to post

Nå ble jeg skikkelig usikker du Kweelhouse, har googlet hele verden og kan ikke finne noe som ligner mitt gear. En ting er hverfall sikkert, giret var orginalt montert på en Yanmar 66 hp, 4JH-HTXE, dette giret sjekket jeg med yanmarhelp.com og skulle gå til motorer opp til og med 100hk. Så derfor flyttet jeg det over på 96 hestern 4JH3-HTE  som har 73,6kw ved 3800 0/min

Legger ved bilder og ber om hjelp til identifisering. oppretter også egen tråd. 

32541318_1931036250260143_4565577358366474240_n.jpg

32555235_1931036793593422_8069284586066018304_n.jpg

32579361_1931066943590407_7551721063890026496_n.jpg

32624871_1931066866923748_2278975905718075392_n.jpg

red.jpg

32655359_1931035730260195_3629904417806876672_n.jpg

32684100_1931037423593359_6559475922209079296_n.jpg

32724784_1931036193593482_6042573893716148224_n.jpg

Link to post
Kweelhouse skrev for 7 timer siden:

Jeg tror at du kan få det gearet både med rett aksel og 8 grader vinkel.

Men det skal være ett skilt inne ved svinghjulskåpa, det var kanskje det som var borte?

 

Ja det er det shø, det vil si på giret mitt har det tydelig vis stått under vannavtapningen på oljekjøleren for der står igjen en festenaggenaggel, har ikke den flaten på svinghjulskåpa lik den på bildet ditt. Det kan kansje vær forskjell på årsmodell. Men da kan vi vel med sikkerhet si at jeg har ett KMH4A gear. Skal måle omdreininger på motor og aksel med optisk turteller så finner jeg utvekslingen både forover og i revers, da kan man vel sammenligne noe data viss det er data å finne på KMH4A girene

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...