Steinar S Startet 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2018 Hei dere. Har en tresfjord 28, montert Yanmar 96 hk og Kanzaki kbw21 gir. Vet og hørt om flere som har gjort dette og får fart på opp mot 15 kn. Det jeg lurer på er hvilken propell som brukes ved denne kombinasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 (redigert) Har en liten beregning under, men den er sikkert ikke helt rett da jeg ikke er helt sikker på vekt og om skroget er halvplaner. Data Input Waterline length in feet: 28 feet Beam at the waterline in feet: 9 feet Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet Vessel weight in pounds: 6100 lbs Engine Horsepower: 96 HP Number of engines: 1 Total Engine Horsepower: 96 HP Engine R.P.M. (max): 3600 RPM Gear Ratio: 2.6:1 Shaft R.P.M. (max): 1385 RPM Number of shaft bearings (per shaft): 1 Desired speed in Knots: 15 knots Horsepower Calculations This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s). Total available horsepower at the engine(s): 96 HP Total available torque ft/lbs at the engine(s): 140 ft/lbs Horsepower loss of 3% per gearbox: - 2.9 HP Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 1.4 HP Total horsepower available at the propeller(s): 91.7 HP Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 348 ft/lbs Speed & Power Calculations Basic displacement speed and horsepower required Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.09 Knots Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 13.3 HP Calculations based on desired speed and available HP HP required at propeller(s) for desired 15 knots speed: 115 HP Estimated maximum speed with existing 96 horsepower: This is the speed we will use for the propeller size. 13.89 Knots At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM. This gives the engine some reserve power to allow for variable loading in the vessel. Propeller Size Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches) 2 Blade 21.5 X 17.4 3 Blade 20.5 X 17.2 4 Blade 19.3 X 16.9 Redigert 7.Mai.2018 av Kweelhouse . (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 96 hk.. Er dette den båttypen som ble levert standard med en Perkins på sånn rundt 50 hk, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Gudrun; regner med det er den typen ja. De fleste ble levert med 49hk Perkins. Ser det ligger ut to båter for salg på finn. Den ene med 96hk og den andre med 110hk, begge med maksfart på 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Gudrun skrev On 7.5.2018 at 10.25: 96 hk.. Er dette den båttypen som ble levert standard med en Perkins på sånn rundt 50 hk, eller? Det stemmer, orginalt perkins 49 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Kweelhouse skrev On 7.5.2018 at 14.46: Gudrun; regner med det er den typen ja. De fleste ble levert med 49hk Perkins. Ser det ligger ut to båter for salg på finn. Den ene med 96hk og den andre med 110hk, begge med maksfart på 15 knop. Stemmer det også. Tusen takk for beregningen, men som beregningen fra Winrace er dette feil, veldig feil. Winrace beregnet propell til meg i fjord, og kom frem til 19x17 , bestilte propellen og prøvekjørte den nå for en tre fire dager siden, maxfart 10 kn, og motorturtall på max som ved rusing ubelastet. jeg tror motoren har ett ubelastet turtall på 4200 o.min og dette turtall får jeg med den nye propellen og det turtallet får jeg med den gamle propellen som var trimmet for 66 hk og samme gear. Den gammle propellen min er uidentifiserbar, men er på 20 " (kanskje du vet hvordan jeg måler pitchen?) denne propellen gir 13 kn. på 4200 o.min Ser litt på beregningen din, kansje du kan justere noen data? Vannlinjelengde 26fot, vekt 3000 kg inkl feriepakning Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Hei! Synes at du har veldig høyt turtall på motoren din. Får å få det rett må jeg ha utvesksling på gearet ditt. Er det en Yanmar 4JH3- som yter 96 HK ved 3800 o/min? Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Ja nå husker jeg ikke i farta om det var 3600 eller 3800, men mener det er 3800 ja. Det er en 96 hesters ja og girutvekslinga var 2,62, vannlinje 26 fot, bredde 9 fot dybde 3 fot, vekt 3 tonn max. enten er det noe veldig feil i utregningen eller så er det jeg som tuller no inn i h... med utvekslingen. Mangler skiltet på giret skjønner du, men det er ett KBW21 gir med slureventil og som jeg kan se på nett, 2,62:1 Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Hei! Så vidt jeg vet så er KBW 21 ett mekanisk gear levert med utveksling 2,62:1 og 2,14:1, hvis du har slureventil så tror jeg ikke det er KBW 21. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Har slureventil, det er jeg 100% sikker på, den er ikke i bruk, men operatørstaget står der. Jeg skal stikke ned i havna å ta bilder .... Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Nå ble jeg skikkelig usikker du Kweelhouse, har googlet hele verden og kan ikke finne noe som ligner mitt gear. En ting er hverfall sikkert, giret var orginalt montert på en Yanmar 66 hp, 4JH-HTXE, dette giret sjekket jeg med yanmarhelp.com og skulle gå til motorer opp til og med 100hk. Så derfor flyttet jeg det over på 96 hestern 4JH3-HTE som har 73,6kw ved 3800 0/min Legger ved bilder og ber om hjelp til identifisering. oppretter også egen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Hei! Dette er hvertfall ikke KBW 21, det er nok et KMH4A gear dette Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Kweelhouse, ja det ligner veldig, men har ikke KMH girene vinklet utgående aksel da??? Mitt gear har rett aksel. Vet du om det finnes noen manualer noen steder på KMH4A giret? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Jeg tror at du kan få det gearet både med rett aksel og 8 grader vinkel. Men det skal være ett skilt inne ved svinghjulskåpa, det var kanskje det som var borte? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Det ligner mye: Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Kweelhouse skrev for 7 timer siden: Jeg tror at du kan få det gearet både med rett aksel og 8 grader vinkel. Men det skal være ett skilt inne ved svinghjulskåpa, det var kanskje det som var borte? Ja det er det shø, det vil si på giret mitt har det tydelig vis stått under vannavtapningen på oljekjøleren for der står igjen en festenaggenaggel, har ikke den flaten på svinghjulskåpa lik den på bildet ditt. Det kan kansje vær forskjell på årsmodell. Men da kan vi vel med sikkerhet si at jeg har ett KMH4A gear. Skal måle omdreininger på motor og aksel med optisk turteller så finner jeg utvekslingen både forover og i revers, da kan man vel sammenligne noe data viss det er data å finne på KMH4A girene Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 hvordan gikk dette da? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 (redigert) De er like, men gearet Kweelhouse la ut er uten slureventil og er i tillegg nedvinklet om det er et KMH4A (A'en betyr at det er nedvinklet) Om du spanderer 15 dollar er det manualen nedlastbar her : https://www.tradebit.com/filedetail.php/275131781-yanmar-yx-series-marine-gear-service-repair Redigert 31.Oktober.2018 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.