Jump to content

Installasjon av dieselvarmer

Ringdal

Recommended Posts

Hei! 

Har bestilt en dieselvarmer som jeg skal ha i en Sollux 24 AC. Trenger derfor tips til installasjon av denne.

Har kjøpt skroggjennomføring til eksos og gjort klart luftslanger til dette. 

Har lest en del ang hvor man tar frisk luft fra, og har funnet ut at jeg vil ta dette utenfra. Hvor får jeg tak i skroggjennomføring til dette, eller noen som har en god og billig idé til hvordan jeg skal ordne det?

Takk for svar!

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Finn et sted bak på båten der den krummer inn(på motsatt side av eksosutløpet slik at du ikke drar inn eksos) og monter en slik eller lignende: 

https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/ventilskjold-syrefast--m-stuss-p1015233

Greit å ha det der det krummer inn slik at det ikke  kommer i konflikt ved fortøyning etc. Har hatt en slik løsning på en snekke og det funket fint. 

Grei løsning det,men pass på å ha så kort slange som mulig for tilførsel av luft.

Jeg monterte min varmer slik at tilførselslangen ble ca 2 meter lang, det gjorde at varmeren stoppet etter 5 minutter pga overoppheting.

Dermed endte jeg opp med å kjøre uten tilførselslange, og bare suge luft fra "underetasjen".

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 2 timer siden:

Grei løsning det,men pass på å ha så kort slange som mulig for tilførsel av luft.

Jeg monterte min varmer slik at tilførselslangen ble ca 2 meter lang, det gjorde at varmeren stoppet etter 5 minutter pga overoppheting.

Dermed endte jeg opp med å kjøre uten tilførselslange, og bare suge luft fra "underetasjen".

Merkelig, hvilken varmer var dette?

Jeg har 4m med rør på tilluft, ikke forbrenningsluft. Og den har svevet i 36timer i strekk uten problemer :/

Interessant, min Eber D4+ fra 2015 stopper som sagt etter ca 5 minutter når det er tilkoblet en slange på innløpet til hovedvifta. Altså ikke tillufta for forbrenningsvifta.

Slangen jeg brukte hadde samme diameter som stussen rundt 70 mm mener jeg å huske,  og den var ca 2-3 meter lang. 

Skuffende egentlig, da jeg allerede hadde skåret hull og montert ventil om varmeren skulle suge ifra.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

På min webasto står det at luftinntaket (kaldsiden) skal være 50% større enn uttaket (varmsiden). Fra manualen:

• Draw in cold air directly from lockers or rudder boxes if they are dry, clean and free of odours and exhaust gases. For proper ventilation, ensure the intake diameter = 1.5 x hose diameter of the heater.
  • Otherwise, use an intake hose for intake from the outside.
  • Prevent water from entering through the intake opening

D 4 + har et såkalt ledetall for motstand i luftsystemet på "8" ved ø 75 mm slangesystem. Dersom du har montert ø 75 mm slange på ca 2 meter med et vanlig luftutslipp på ø 75 og et par "bøyer" på slangen som inntak av friskluft, så har du allerede her brukt  ca 4,5 av totalt 8.(over halvparten) Så kommer jo motstanden i varmluftsystemet som du ikke nevner her, men det er fort gjort å passere "8" totalt. Jeg ville forsøkt med inntak ø 90 mm frem til varmeren med en overgang 90/75 på varmeren. (ledetall ved ø 90 mm er "15" på D4+)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...