Dagfinnr Startet 6.Mai.2018 Del på Facebook Startet 6.Mai.2018 (redigert) Greide kunststykket å gå på grunne med Suzuki DF300APX utenbordsmotor (lav fart, 4 knop). Blanding av sand og stein. Propellen satt seg fast i sand/gjørme men greide å lirke båten løs etter noen minutter med litt gass/bakking. Fikk noen meldinger om overoppheting, men da stoppet jeg og ventet litt og det ga seg. Propellen fikk noen små hakk/riper men så ikke så ille ut. Etterpå sliter jeg dog med å få båten i plan. Virker som den drar litt dårligere og rett før den skal i plan begynner motoren å hakke, så noe har skjedd. Ser ingen utvendige skader på motoren og propellen ser ikke bøyd/skjev ut. Noen ideer om hva som typisk kan skje med motoren ved en slik hendelse? Redigert 6.Mai.2018 av Dagfinnr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Er vel sannsynlig at vulkingen i propellnavet er defekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Ville ikke dratt en båt med mulig skadet propell opp i plan. Det kan generere mye risting og dermed mer skade på motor og blant annet girhus. Nå var det lav hastighet, men du bør få sjekket at aksling ikke har fått kast/skade. De fleste verksteder gjør dette mens båten er på vannet. Videre bør propellen sjekkes slik at du unngår det samme. Ville avtalt at et verksted ser på det. Ellers er tipset om å bytte vulking et godt tips. Redigert 7.Mai.2018 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Det er overraskende hvor mye små hakk kan gjøre for ubalanse og risting. Har du mulighet å prøve med en annen propell? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Du har en motor til 300.00,-, kan være verdt å få en Suzuki-tekniker til å se på den? Flere rundt Oslo-ormådet, f.eks. Keys marineservice i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Dagfinnr skrev for 21 timer siden: Blanding av sand og stein. Propellen satt seg fast i sand/gjørme men greide å lirke båten løs etter noen minutter med litt gass/bakking. Det høres ut som om at du har laget den største skaden etter selve grunnstøtingen. Å bruke en motor/propell som en ren hjulvisp i sand/stein/gjørme med fullt overlegg ETTER en grunnstøting kan forårsake litt av hvert. Redigert 7.Mai.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Motoren ga beskjed om at den ble overopphetet. Det kan bety at du dro inn så mye skit i kjølevannet at impellern ikke klarte å dra rundt vann, og/eller at innsuget ble fullt av gjørme. Det vil si at stire partikler nok har blitt dratt rundt i hele kjølevannskretsen og at impellerhus kan være skadet i overflaten og at det er slipt striper og annen slitasje her. Det merker du om du kjører motoren og den går varm eller ihvertfall varmere om den det har vært før. Du kan ha skadet akslingen som det sies over. Gjørme er tungt å treffe for en propell. Det er som å kjøre den i stein. Så at den er dratt skeiv slik at den ikke lenger er rett er meget sannsynlig. Du har definitivt skadet propellen. Du kan ta av propellen å sette den opp ned på en flate slik at propellbladene skal ta i flaten samtidig eller være like langt fra flaten. Det kommer de nok ikke til å være. Og deler av tuppen av propellbladene er nok bøyd. Det skal langt mindre krefter enn dette for å få til det... Du kan ha slitt løs eller skadet hubben i propellen eller om det er vulking på denne. Antar at det er løs hub. Den kan vøre skadet slik at propellen slurer, eller slipper litt ved stor belastning som i det du skal i plan. Det betyr skifte hub, men det følger med når du allikevel må ha ny propell. Du kan ha skadet girkassen og eller kraftoverføringen ned til undervannshuset med denne belastningen. Og eller pakninger og lager i undervannshuset, og ikke bare akslingen. Men det finner de ut når de sjekker akslingen for kast.. I sum vil jeg påstå: Det er utrolig rimelig å ringe RS om man står fast med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Har vel eventuelt forsikring som dekker dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 En grunnstøting er jo dekket så sant man har kaskoforsikring, men "løsningen" etter selv grunnstøtningen burde ikke kvalifisere til å bli dekket av forsikringen etter mitt syn! 22 hours ago, Dagfinnr said: Greide kunststykket å gå på grunne med Suzuki DF300APX utenbordsmotor (lav fart, 4 knop). Blanding av sand og stein. Propellen satt seg fast i sand/gjørme men greide å lirke båten løs etter noen minutter med litt gass/bakking. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Solseng Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Vel, jeg kan skrive under på at det ikke er like lett alltid å tenke grundig gjennom alle eventualiteter når det plutselig skjer noe uventet/dramatisk på vannet. Ikke sikkert det er skade utover propell heller. Få en grundig gjennomgang av autorisert forhandler og kontakt forsikringsselskapet hvis det er større ting som må rettes opp i. Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnr Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Takk for alle innspill. Verksted sett på propellen og byttet denne. Nå går båten helt fint igjen. De ser på impelleren ved neste service. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.