Jump to content

Vann i sylinder, mercruiser 4.3 V6 LX


dskulbru

Recommended Posts

Hei,

Trenger litt støtte.. :headbang:

 

Motor mercruiser 4.3 V6 LX 95 mod.. (saltvannkjølt)

 

Har altså fått vannintrengning i mitre syl på babord side.

 

Har funnet ut at det må komme fra indre kjølesløyfe.??

Siden jeg koblet fra ytre kjølevann inn til motor, og dagen etter var sylinderen full igjen.

Da var også manifold tatt av ..siden denne også kunne være årsaken.

Fikk hint om dette fra verksted og har trykktestet manifold og den er OK

 

Min minstanke er.. pakning mellom manifold og riser siden den ikke så helt bra ut....

tror derfor at det har lekket vann ned i sylinder, og ved oppstart har jeg vel sprengt topp eller pakning ..

 

Har kjørt motor litt uten vann i hele tatt, og da surret den så fint som aldri før..

 

Går ut fra jeg bare kan bestille ny toppakning.. eller??

Er det grei skuring å ta av toppen på denne motoren.. (har skrudd en del før men ikke V-motor)

 

Gode råd mottaes med takk..

 

Dag

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville først og fremst demontert og funnet feilen, og når dette er konstatert bestilt de deler som er nødvendige. Demonteringen er jo fort gjort. Og da kan du få bestilt alt du trenger i en omgang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noe spesielet å passe på når en tar toppen på en slik V6 motor ??

Noen som har erfaring med akkuratt denne??

 

Takker

Dag

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sjekk om det er strekkbolter, disse må isåfall byttes.

Trekk toppen til med riktig moment er veldig viktig. (lån evt. en momentnøkkel).

sjekk at pakningen ligger med riktig side opp.

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem på merc v6 og en volvo v8.Mange mulige feilkilder her men siden du har tatt av manifold og riser og fortsatt tar inn vann må jo lekkasjen være,som du sier i toppen,pakning eller blokk.Fant feilen min som var en sprekk i toppen,rett over eksosventilen som gjorde at vann rant ned i sylinderen når ventilen åpnet.Dette var nesten umulig å se med blotte øye,men før du evt. betaler for en trykktest så lys inn utblåsningen og kikk nøye etter vanndråper og rustvann på støpegodset og pirk litt med en skrutrekker.

Vil tro at selv en 95 mod kan være tæret istykker i tøft miljø.Disse motorene overlever gjerne et par sett med topper før selve blokka er gåen,men frostspreng er jo også skumle greier.

Er du så heldig at det bare er toppakningen bør det være lett å se ved demontering.

 

Et par ting å tenke på med V-motorer.

Dette er støpejerntopper og trenger sjelden å planslipes.Sjekk heller først med en rettholt om det er nødvendig.Må du,så plan begge toppene.

Likedan toppakning må være helt lik på begge sider.Er du i tvil så kjøp heller et sett enn løse deler.Sikkert enklere å få tak i og er nok ikke særlig dyrere.

Ulik kompressjon=ubalanse i motoren og kort levetid..

 

Har du mekket litt er dette en veldig enkel og grei motor å skru på.

 

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Takker så langt..

Håper på det beste, at det er pakkningen som er gåen..

 

Noen anbefalte firma å få tak i disse fra..

Er det kun org mercruiser som duger ?? de koster så det holder..

 

Har jo ikke tid til å bestille fra USA, kan en gjøre en midlertidig rep, for å ta det grundig i høst ??

Båten blir normalt brukt på småturer uansett ??

 

MVH

Dag

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

:cheers:

 

Oppsummering..

 

Joda toppen var sprekt den.. eller skam-sprukken som han sa på Nilsen Motor (i svg.. anbefales).

Fikk hjelp fra USparts på Figgjo, men denne type var ikke mulig å oppdrive i Norge (Vortec)

pris ca 2800 + mva..

(US parts på Figgjo skaffe også pakninger etc til marine motorer.. Veldig bra på pris..)

 

Nevnte tilfeldigvis av jeg skulle til sør sverige på ferie.. han men blank i øyene og anbefalte på det varmeste Osby-skroten i Osby

(himmelen !! for brukte US deler)

 

Fikk lett tak i en pen en til 1500 SEK.. Nesten hele ferien spart in!!

 

Vel hjemme, toppen skrudd på og motoren surrer så fint som bare det..

Grei skuring å skifte topp på en V6..

 

 

 

Takker all for hjelp..

MVH

Dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...