dskulbru Startet 30.Juli.2005 Del på Facebook Startet 30.Juli.2005 Hei, Trenger litt støtte.. Motor mercruiser 4.3 V6 LX 95 mod.. (saltvannkjølt) Har altså fått vannintrengning i mitre syl på babord side. Har funnet ut at det må komme fra indre kjølesløyfe.?? Siden jeg koblet fra ytre kjølevann inn til motor, og dagen etter var sylinderen full igjen. Da var også manifold tatt av ..siden denne også kunne være årsaken. Fikk hint om dette fra verksted og har trykktestet manifold og den er OK Min minstanke er.. pakning mellom manifold og riser siden den ikke så helt bra ut.... tror derfor at det har lekket vann ned i sylinder, og ved oppstart har jeg vel sprengt topp eller pakning .. Har kjørt motor litt uten vann i hele tatt, og da surret den så fint som aldri før.. Går ut fra jeg bare kan bestille ny toppakning.. eller?? Er det grei skuring å ta av toppen på denne motoren.. (har skrudd en del før men ikke V-motor) Gode råd mottaes med takk.. Dag Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Du har nok rett i dine tanker, det virker fornuftig. Du burde få sjekket toppen for sprekker før du monterer den igjen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Bare å bestille toppakning da du må skifte denne uansett hvis du tar av toppen. Trykktestet min egen topp engang inkl. plansliping ca 1000,- hos Oslo Sylinderservice tror jeg det het. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
index Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Tror jeg ville først og fremst demontert og funnet feilen, og når dette er konstatert bestilt de deler som er nødvendige. Demonteringen er jo fort gjort. Og da kan du få bestilt alt du trenger i en omgang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dskulbru Svart 30.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Er det noe spesielet å passe på når en tar toppen på en slik V6 motor ?? Noen som har erfaring med akkuratt denne?? Takker Dag Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 (redigert) Er det noe spesielet å passe på når en tar toppen på en slik V6 motor ?? Noen som har erfaring med akkuratt denne?? Takker Dag <{POST_SNAPBACK}> Sjekk om det er strekkbolter, disse må isåfall byttes. Trekk toppen til med riktig moment er veldig viktig. (lån evt. en momentnøkkel). sjekk at pakningen ligger med riktig side opp. JOH Redigert 30.Juli.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Husk innsugs manifold pakninger også. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
propell Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Har hatt samme problem på merc v6 og en volvo v8.Mange mulige feilkilder her men siden du har tatt av manifold og riser og fortsatt tar inn vann må jo lekkasjen være,som du sier i toppen,pakning eller blokk.Fant feilen min som var en sprekk i toppen,rett over eksosventilen som gjorde at vann rant ned i sylinderen når ventilen åpnet.Dette var nesten umulig å se med blotte øye,men før du evt. betaler for en trykktest så lys inn utblåsningen og kikk nøye etter vanndråper og rustvann på støpegodset og pirk litt med en skrutrekker. Vil tro at selv en 95 mod kan være tæret istykker i tøft miljø.Disse motorene overlever gjerne et par sett med topper før selve blokka er gåen,men frostspreng er jo også skumle greier. Er du så heldig at det bare er toppakningen bør det være lett å se ved demontering. Et par ting å tenke på med V-motorer. Dette er støpejerntopper og trenger sjelden å planslipes.Sjekk heller først med en rettholt om det er nødvendig.Må du,så plan begge toppene. Likedan toppakning må være helt lik på begge sider.Er du i tvil så kjøp heller et sett enn løse deler.Sikkert enklere å få tak i og er nok ikke særlig dyrere. Ulik kompressjon=ubalanse i motoren og kort levetid.. Har du mekket litt er dette en veldig enkel og grei motor å skru på. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
dskulbru Svart 31.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Takker så langt.. Håper på det beste, at det er pakkningen som er gåen.. Noen anbefalte firma å få tak i disse fra.. Er det kun org mercruiser som duger ?? de koster så det holder.. Har jo ikke tid til å bestille fra USA, kan en gjøre en midlertidig rep, for å ta det grundig i høst ?? Båten blir normalt brukt på småturer uansett ?? MVH Dag Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 det er egne pakninger for marinemotorer, ikke bruk den til bil. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 Nå står det jo ikke hvor du bor da, men Eurofritid i Bergen har deler til dette mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dskulbru Svart 1.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2005 Joda, Eurofritid var billig det.. Litt synd at de kun sender i oppkrav.. Det blir iallefall skruing til helg.. Takk for all hjelp så langt.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.August.2005 Del på Facebook Svart 1.August.2005 Hva er problemet ? sikkert noen i Bergen som kan kjøpe den for deg og poste, da har du den før helgen. Hvis ikke eurofritid er raske da ?? JOH Sitér dette innlegget Link to post
dskulbru Svart 2.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2005 Ikke dumt det.. får ta det neste gang.. Nå er det bestillt.. Sitér dette innlegget Link to post
dskulbru Svart 1.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2005 Oppsummering.. Joda toppen var sprekt den.. eller skam-sprukken som han sa på Nilsen Motor (i svg.. anbefales). Fikk hjelp fra USparts på Figgjo, men denne type var ikke mulig å oppdrive i Norge (Vortec) pris ca 2800 + mva.. (US parts på Figgjo skaffe også pakninger etc til marine motorer.. Veldig bra på pris..) Nevnte tilfeldigvis av jeg skulle til sør sverige på ferie.. han men blank i øyene og anbefalte på det varmeste Osby-skroten i Osby (himmelen !! for brukte US deler) Fikk lett tak i en pen en til 1500 SEK.. Nesten hele ferien spart in!! Vel hjemme, toppen skrudd på og motoren surrer så fint som bare det.. Grei skuring å skifte topp på en V6.. Takker all for hjelp.. MVH Dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.