Jump to content

Skarpnes 30 - Tamd30 - Fart

Bjarty

Recommended Posts

Hei !

I år har jeg blitt en ny eier av Skarpnes 30 (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102435387&fks=102435387).

Jeg har hatt et par turer og lest en del på forumet her.

En av flere "ting" jeg lurer på er dette med fart.

Jeg har da VP TAMD30, og jeg ser av andre forumtråder at de marsjer med denne motoren over 10 knop.. med maks fart på opp til 14 knop! 10/11 knop er min maksfart og noe jeg ikke ønsker å holde i lengre tid. I går kveld ville jeg hjem før sola gikk ned, da hadde 1-4 knop vært verdsatt. 2 Voksne 2 barn, jeg tømte vanntanken for å sjekke om det hjalp, det virker som at båten gikk litt lettere, men diesel tanken er fortsatt full 200 liter ++. (Tenkte jeg skulle være lur å fylle full tank,..)

Ved 2500rpm ligger jeg på 7+ knop, 2700rpm 8 knop. 3000rpm + merker jeg at turbo slår inn og den kommer opp i 10 knop. Tidligere eier sa at han aldri holdt mer en 2500 omdreininger da eldre motorer skulle kjøres pent. 

Oppsumert :

1. Er det noen tiltak jeg kan gjøre for å få samme marsfart som andre påstår de har

2. Greit at motor er gammel og skal puses med, men 2500 rpm er ikke det litt væl pusing?

Kan dette økes ved skrikende unger og kone?

Du har nok en TMD30 i motorrommet.  TAMD30 er med intercooler.

TMD30 mener jeg har 85Hk og TAMD30 ca 105hk

T=Turbo

A=Aftercooler

MD=Marine Diesel

Har hatt tilsvarende båt for noen år siden med en TMD30.

Eter fjerning av all bunnstoff slik at båten ble glatt under, så makset på ca 14 knop når båten ikke var ferielastet

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

LALUNA II skrev for 1 time siden:

Farten oppgitt i annonsen er helt opplagt skryteknop
Aldri  om du får en skarpnes 30 opp i 15 knop med 105 hester ...180 kanskje med perfekt plaps og lett båt ......

Jeg er klar over disse skryte-knopene, men jeg referere til poster i dette forumet:

Nederst i "denne posten"

denne posten skriver taunus 

taunus skrev On 13.6.2011 at 18.34:

eg har tamd 30 på 105hk i min skarpnes 30. Den gjør 13,5 knop max med hele familien ombord. Kan marsje på 12. Da blir hekksjøene også store.

Redigert av Bjarty (see edit history)

Ettersom annonsen sier TAMD og 105 hk, så virker jo det logisk. Begge motorer (TMD og TAMD 30) ble produsert samtidig i perioden 1983 til 1986. Du kan jo for ordens skyld sjekke på motoren at den er merket med TAMD og ikke TMD.

Generelt synes jeg du bør håndtere en motor fra 1986 med en viss forsiktighet, inntil du er sikker på at den er i god stand og tåler kontinuerlig den belastningen som 3200 omdreininger gir. Ville særlig vært påpasselig med temperatur/kjøling. MEn det er mye annet i motoren som også får gjennomgå kraftig når du kjører på det turtallet.

Uansett høres 15 knop på en 30-foter nær urealistisk med 105 hk, og i særdeleshet hvis du ligger på 10 knop ved 3000 rpm.

Boddvar skrev 11 minutter siden:

T=Turbo

A=Aftercooler

MD=Marine Diesel

Eter fjerning av all bunnstoff slik at båten ble glatt under, så makset på ca 14 knop når båten ikke var ferielastet

Selger har opplyst TAMD30, samt at det står rundt omkring i dok..

Det kan jo være feil, hvordan ser aftercooleren ut? Se du det på dette bildet ?

_1304269560.jpg

_1950149420.jpg

Jeg får ikke sjekket maks turtall før senere i dag, men det ser ut til at jeg kan konkludere med at det er TAMD motor.

Da sitter jeg fortsatt å undres over farten, kan bunnstoff ha så mye å si (4 knop)? Bunnstoffen så greit ut før sjøsetting. Dog jeg ikke vet hvordan man ser om bunnstoffet skulle vært fartssenkende.

Jeg har også lagt merke til gigant sprekker i diesel slangene, dog ingen lekkasje.

Er det andre 'enkle' grep som kan ha innvirkning?

Boddvar skrev 46 minutter siden:

T=Turbo

A=Aftercooler

MD=Marine Diesel

HansH skrev 49 minutter siden:

Lite trolig. Da er det mer sannsynlig at f eks et dieselfilter ikke slipper tilstrekkelige mengder igjennom til motoren. Ville sjekket det om du ikke allerede har prøvd.

Diesel filter,sjøvannsfilter og olje filter er blitt byttet av tidligere eier, men skal dobbelt sjekke.

Jeg har en Joda 8100 Ht med Tamd30a.   Jeg marsjer 12,5 knop,   16,5 knop på topp når båten er ny smurt uten ferieoppakking.  Forrige eier renoverte dieselpumpen og mener da den ble justert litt opp på diesel mengden. 

Din skarpnes er vel bredere/lengre og tyngre så spørs vel om den går 15 knop med denne motoren. 

Båtmagasinet testet Norstar 950 som er Skarpnes 30 med litt videreutviklet skrog.  Den gikk 18 knop med Tmd41 som har 139 propellakselhester. 

Hvilket topp turtall får du på motoren ?

Klarte du lett å snurre propellen for hånd når du var på land, eller klarer du å tørne akslingen med håndkraft nå på vann? Dersom motor og drivlinjen ikke er ordentlig opprettet forsvinner fort litt turtall. Er vel ikke så mange som sjekket opprettingen jevnlig, men propellen / akslingen blr kunne dreies rimelig enkelt.

Det ble også produsert mange Nor Star 950 med den  aktuelle motoren. Hvor fort den gikk husker jeg ikke, men vil tippe ca 15 ( ny tom båt under prøvekjøring )   Derimot så var fart med D 3 130  17 knop.  Det skroget har noen farts områder som det stenger . Det har en utfordring ved 13 knop. ( Skarpnes og de første Nor star båtene)  Skroget ble så forandret noe i baug. Da forsvant det fenomenet. Det ble senere gjort en stor forandring på steg i baug og det negative akter partiet. Men det er en annen historie.

Det som påvirker farten om motor er OK er båtens vekt.... og propell. Bunnstoff og groe maks 1 knop om den ble stoffet og sjøsatt nå i vår. Med den motoren er vekt  vesentlig. 

Jeg har foresten kjørt Nor Star 950 da med det forbedrede skroget i 21 knop.  Motorisert  med en D3-190. Så fort skal ikke det skroget gå. Basta.

Blir jo interesangt om du får Max turtall på motor...... 

lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Min erfaring etter 5 sesonger med samme båt og motor  (105hk) er at over 10 knop kommer man ikke.

7 knop ved 2400-2500 o/min er hva jeg får, ca 8 ved ca 3000, men da har baugen begynt å løfte seg ganske mye. Da graver man mye sjø, og brenner mye diesel. Støynivået blir også mer en hva jeg gidder.

Jeg har også reagert på disse "skryteknopene", og har lurt på dette.

I disse dager, hvor alle har en knopmåler i lomma, hva er da vitsen med å skryte på seg fart? 

Sjekket du ikke toppfarten/båten før kjøp?

Jeg har vurdert å støpe på noe i hekken for å se om det er noe fart å hente, men har igrunn slått det fra meg. Skal det bli mer fart, må turtall og dermed støyen også økes,  så det blir ikke noe.

Jeg gjorde noen forsøk med div. Propeller, tanken var å få masjfart på 7 knop ved ett lavere turtall, og heller drite i å få maksturtall, men jeg fant ingen propell som ga den effekten. 

Det eneste som monner er mer motor, så får man vurdere om man vil investere 100 000 kroner (eller mer) i en 35 år gammel båt for å skremme den opp i en fart den ikke er designet for, jeg vil ikke det.

Enten kjøper man seg en båt som har den farten man ønsker, eller så tøffer man rundt i 7 knop og gleder seg over båtlivet og et meget beskjedent dieselforbruk.

PS:Om kjærring og unger vil ha 3-4 knop mer for å komme fortere hjem,  kan du trøste deg (de) med at det hadde de ønsket om båten hadde gjort16 knop også?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 2 timer siden:

Min erfaring etter 5 sesonger med samme båt og motor  (105hk) er at over 10 knop kommer man ikke.

7 knop ved 2400-2500 o/min er hva jeg får, ca 8 ved ca 3000, men da har baugen begynt å løfte seg ganske mye. Da graver man mye sjø, og brenner mye diesel. Støynivået blir også mer en hva jeg gidder.

Jeg har også reagert på disse "skryteknopene", og har lurt på dette.

I disse dager, hvor alle har en knopmåler i lomma, hva er da vitsen med å skryte på seg fart? 

Sjekket du ikke toppfarten/båten før kjøp?

Jeg har vurdert å støpe på noe i hekken for å se om det er noe fart å hente, men har igrunn slått det fra meg. Skal det bli mer fart, må turtall og dermed støyen også økes,  så det blir ikke noe.

Jeg gjorde noen forsøk med div. Propeller, tanken var å få masjfart på 7 knop ved ett lavere turtall, og heller drite i å få maksturtall, men jeg fant ingen propell som ga den effekten. 

Det eneste som monner er mer motor, så får man vurdere om man vil investere 100 000 kroner (eller mer) i en 35 år gammel båt for å skremme den opp i en fart den ikke er designet for, jeg vil ikke det.

Enten kjøper man seg en båt som har den farten man ønsker, eller så tøffer man rundt i 7 knop og gleder seg over båtlivet og et meget beskjedent dieselforbruk.

PS:Om kjærring og unger vil ha 3-4 knop mer for å komme fortere hjem,  kan du trøste deg (de) med at det hadde de ønsket om båten hadde gjort16 knop også?

Jeg hadde innstilt meg på dette jeg også, det var denne info jeg også fikk av selger. Men hvorfor er det slik når flere av oss har samme oppsett, men kan gå mye fortere.... Som tollex skriver rett før deg 4 knop raskere..Hva er parameterne som gjør en slik forskjell?

Tollex skrev for 4 timer siden:

Jeg har lik båt med samme motor og fikk 14,3 knop som maks i fjor. Husker dessverre ikke eksakt turtall, men mener rundt 3700 - 3900 et sted. Jeg pleier å marsje på rundt 8 knop (rundt 2300 rpm) . Da er det et behagelig støynivå.

IMG_9219.JPG

8 knop ved 2300 omdr., det er veldig interessant, hvilken diameter og stigning har du på propellen din?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...