Furu Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Høres nesten ut som om du kjører båt med hørselsvern når min tmd31a når 2500 omdreininger begynner det å bli bra bråkete ombord.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Bjarty Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Furu skrev 29 minutter siden: Høres nesten ut som om du kjører båt med hørselsvern når min tmd31a når 2500 omdreininger begynner det å bli bra bråkete ombord.. 2500 Bråker ikke så ille, går fint å snakke og høre musikk. Motorommet er ikke godt lydsikret heller..enda. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 HenrikN skrev for 22 timer siden: Denne motoren har et max turtall på 3800rpm, og max dreiemoment på rundt 3200rpm. Jeg har tilsvarene motor og synes den trives best på ca. 3200rpm. Knude skrev for 16 timer siden: Det ble også produsert mange Nor Star 950 med den aktuelle motoren. Hvor fort den gikk husker jeg ikke, men vil tippe ca 15 ( ny tom båt under prøvekjøring ) Derimot så var fart med D 3 130 17 knop. Det skroget har noen farts områder som det stenger . Det har en utfordring ved 13 knop. ( Skarpnes og de første Nor star båtene) Skroget ble så forandret noe i baug. Da forsvant det fenomenet. Det ble senere gjort en stor forandring på steg i baug og det negative akter partiet. Men det er en annen historie. Det som påvirker farten om motor er OK er båtens vekt.... og propell. Bunnstoff og groe maks 1 knop om den ble stoffet og sjøsatt nå i vår. Med den motoren er vekt vesentlig. Jeg har foresten kjørt Nor Star 950 da med det forbedrede skroget i 21 knop. Motorisert med en D3-190. Så fort skal ikke det skroget gå. Basta. Blir jo interesangt om du får Max turtall på motor...... lykke til ! I dag har jeg sjekket turtallet og akslingen. Akslingen kunne dreies og virker rett. Turtallet derimot klarte jeg ikke å makse, hverken i gir eller fri.. Har Owners manual her og der står det at den skal klare 4400 maks i fri. Jeg skrudde da på den ene skruen som blokkerer for full gass, jeg turte ikke å skru så veldig mye da det er en sann tråd rundt skruen. Jeg antar at den tråden er for å stoppe for mye justering, jeg måtte ta av tråden for å over justere litt. Jeg skudde den slik at jeg nå får litt under 4400(husker ikke helt hva jeg tok). Så satte jeg den i gir å ga full bøtte.. Nå går den opp i 12-13 knop! Hvor mye kan jeg skru på den skuen egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Knude skrev for 21 timer siden: Får du riktig omdreining på motor ved fullt gasspådrag ? Husker ikke på den motoren men det hevdes tidligere i tråd 3800. om ikke du oppnår riktig Max turtall så er det enten noe galt med motor eller propell stigning. Jeg makser nå 3700 i gir. I dag er det helt nydelig vær, så det var perfekt måle vær. 12,9 knop. Hadde jeg ikke hatt full dieseltank kan det nok tenkes at jeg hadde nådd mer. Når det er sagt tror jeg ikke at dette er et turtall jeg kommer til å bruke mye.. Føltes slitsomt ut for motor. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Kort fortalt er dette ikke en skrue du bør røre, den er ikke plombert uten grunn..Har du for lavt turtall under last så er det propellen som må justeres ( så sant filtre, dyser , brennstoffpumpe, tubo , intercooler er OK) Nå risikerer du varmgang og motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 hanto1 skrev 2 minutter siden: Kort fortalt er dette ikke en skrue du bør røre, den er ikke plombert uten grunn..Har du for lavt turtall under last så er det propellen som må justeres ( så sant filtre, dyser , brennstoffpumpe, tubo , intercooler er OK) Nå risikerer du varmgang og motorhavari. Jeg hadde også litt lavt maks turtall i fri.. Jeg fulgte godt med på temp, virka ok. Når du skriver det får jeg lyst å justere den tilbake merker jeg Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 hanto1 skrev 8 minutter siden: Kort fortalt er dette ikke en skrue du bør røre, den er ikke plombert uten grunn..Har du for lavt turtall under last så er det propellen som må justeres ( så sant filtre, dyser , brennstoffpumpe, tubo , intercooler er OK) Nå risikerer du varmgang og motorhavari. Om dette er skruen som blokkerer turtallsarmen, så er det helt trygt å justere på den. Så lenge den ikke ryker unormalt, så er det ingen fare. Her tyder det mest på at noen har justert ned med vilje, eller at den har løsnet og justert seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 bellen skrev Just now: Om dette er skruen som blokkerer turtallsarmen, så er det helt trygt å justere på den. Så lenge den ikke ryker unormalt, så er det ingen fare. Her tyder det mest på at noen har justert ned med vilje, eller at den har løsnet og justert seg selv. Ja, det er kun snakk om armen. Når jeg kjøpte den gjorde jeg det også på skruen som blokkerer andre veien (tomgang) da tomgang var for lav. Rista i hele båten. Det får meg til å tenke at det kanskje er noe rart, tomgang var for lav og maks er for lav.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Har du sjekket om selve armen er løs på akslingen den står på? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Når det gjelder filtre: husk også luftfilter. Mine motorer er veldig følsomme for luftfiltrene av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 På Volvo er det ikke noe " gratis " å hente på å ta plomba og justere opp dieselmengden. Kjølesystemet er knapt nok dimmensjonert for orignalt uttak. Det kan jo selvfølgelig gå bra, men at noen påstår at det er problemfritt å justere opp en gammel volvo marinediesel er ganske historieløst. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 hanto1 skrev for 3 timer siden: På Volvo er det ikke noe " gratis " å hente på å ta plomba og justere opp dieselmengden. Kjølesystemet er knapt nok dimmensjonert for orignalt uttak. Det kan jo selvfølgelig gå bra, men at noen påstår at det er problemfritt å justere opp en gammel volvo marinediesel er ganske historieløst. Det er ikke "plomba" han har justert på her. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 bellen skrev for 7 timer siden: Har du sjekket om selve armen er løs på akslingen den står på? Nei det har jeg ikke sjekket, for ta en tur i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Jeg fant et bilde på forument her og la til kunstnerisk håndskrift ! På bildet er det ikke en sann sperre som jeg har, sperren min (hvis den skal være der i det hele tatt) er en tråd som er tvunnet rundt "sperre" skruen og inn i hullet, dette bildet viser en motor som er skrudd enda høyere turtall enn min (om det er turtall jeg kan kalle denne skruen) bellen skrev for 1 time siden: Det er ikke "plomba" han har justert på her. Sitér dette innlegget Link to post
Oliverkim Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 bmwpat skrev On 7.5.2018 at 17.35: Jeg har en Joda 8100 Ht med Tamd30a. Jeg marsjer 12,5 knop, 16,5 knop på topp når båten er ny smurt uten ferieoppakking. Forrige eier renoverte dieselpumpen og mener da den ble justert litt opp på diesel mengden. Hvilket turtall ligger du på når du marsjer på 12.5? Og hvilket turtall ligger du på topp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.