MajorAndy Startet 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2018 (redigert) Jeg har netop installeret en inverter i båden. Det er en billig kina-sag på 1000W (ikke ren sinus). Den er koblet med minus på samleskinnen (inden shunten) og plus direkte på batteriet. Derefter har jeg ført en 220 v ledning fra udtaget op til en stikdåse i salonen. Lidt en billig/midlertidig løsning, da jeg lige vil se hvor stort det konkrete behov er før jeg evt. sætter et fast stik op. (det bedste ville jo være en kombi af lader og inverter, men det må blive en anden gang). Herudover er der en vingemøtrik bag på inverteren. I manualen står, at denne skal tilsluttes jord. Jeg må indrømme, at det der med jording i båd hidtil er gået helt hen over hovedet på mig. Jeg må have være væk den dag i skolen, hvor det handlede om jording. Så mine spørgsmål er: Er minus og jord ikke det samme i min båd? Kan jeg ikke bare koble jordingen til minusledningen? Hvis ikke, hvor skal den så hen? Og hvad er faren ved IKKE at slutte den til jord? Hvad kan der ske ved at den ikke er jordet? (Jeg har ikke dynaplate eller anden jording i denne båd. Ej heller skilletrafo. Jeg ligger kun med landstrøm når jeg er på tur. I hjemmehavnen sørger solceller for at batterierne er opladte) Red: Kan se, at der har været andre før mig, der undres over dette. Beklager at starte en ny tråd, men svarene i de gamle tråde er ikke helt tydelige nok for mig, så jeg håber på at sagkundskaben kan bidrage her... Redigert 7.Mai.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Koble den til en zink tror jeg er den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 (redigert) Kan ikke si hvordan du skal koble den, men mange har en begrepsforvirring rundt ordet «jord». Jord har du i utgangspunktet ikke i en båt kun i land, men du kan dra med deg jord fra land og ombord i båten. Pluss er pluss, minus er minus og jord er noe helt annet. Så minus og jord er ikke det samme, men det er mange som bruker ordene om hverandre, men det er altså feil. Redigert 7.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Mange har jord og minus felles. Jeg har stålbåt, og 2 polet anlegg. Dvs, hos meg er jord jord, minus minus, og pluss pluss. Jord hos meg er også jord for 230v, men etter skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Hvis du har enpolt anlegg kobles chassis på inverter til motor gods, eventuelt legge opp euro stikk og kun bruke dobbeltisolerte apparater Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.