VannTro Startet 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2018 Jeg ble klar over problematikk rundt fleksible solcellepaneler og brannfare når Careka sendte meg et bilde i dag. Det er derfor viktig å sjekke disse panelene med jevne mellomrom(for skader) og for de som har interesse av det, står det om det i denne tråden: (Ofte går man ikke inn i en tråd med tema man føler man har kontroll på, derfor laget jeg en link da jeg føler dette er viktig for alle med slikt utstyr) Brann i fleksibelt solcellepanel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Takk for informasjon! Dette var et cenario jeg ikke hadde forutsett. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
PiperBill Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Huff...Har 2 slike på min Baltic :-( Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Whiskey Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Jepp jeg og, dog de er såkalt tough, dekket i tykk myk plast, uansett, får holde et øye med de... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Og da endret solcelle planen min seg Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ofte ligger disse fleksible panelene på en kalesje og mange kalesjer er laget av akryl(Sunbrella f.eks. som er mye benyttet). Det er ikke noe artig når akrylfiber først tar fyr: Akryl er den mest brennbare av de syntetiske fibrene. Kan være vanskelig å så satt fyr på, men når akryl først tar fyr, brenner det kraftig. Akrylfibrene smelter og drypper. Akrylklær som tar fyr kan derfor gi dype brannskader. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Erik Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Skummelt. Mitt flexible er montert på rekkewire, altså loddrett, og ikke veldig nær noe brennbart, men brann er brann, ikke noe kjekt å få ombord uansett, og solcellene er jo på hele tiden, så det kan likegodt oppstå uten tilsyn på hjemmebrygga også skulle man formode. Har googlet litt og ikke fått noe særlig treff egentlig. Er det grunn til å tro at dette er ett hyppig/utbredt problem, eller er det kun særtilfeller/provoserte situasjoner ? Vet vi om noen i norge (eller andre steder) som har fått brann(tilløp) i sine solceller under normal bruk ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 @Erik Om du sjekker linken i første innlegg så ser du et tilfelle i Egersund(Careka som kjente til det). I tillegg kjente han til et tilfelle i Danmark. Du ser også en Youtube-video der som viser brann i et panel de skal teste. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JRK Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Jeg hadde flexible solcellepaneler på en tidligere båt. Her var det rustfrie stålplater under panelene. https://www.solbua.no/products/solcellepanel-sunwind-marina-40w?gclid=EAIaIQobChMIi8bfwN_12gIVGGUZCh0LCQQeEAYYBCABEgIAwvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) VannTro skrev 46 minutter siden: @Erik Om du sjekker linken i første innlegg så ser du et tilfelle i Egersund(Careka som kjente til det). I tillegg kjente han til et tilfelle i Danmark. Du ser også en Youtube-video der som viser brann i et panel de skal teste. Ja, ser det nå, så bare videoen til å begynne med, og det var jo under test. Hvis en mann alene har observert/kjenner 2 stk med branntilløp på bare en sesong , så må man tro dette her ett vist omfang da. Er det andre som kan rapportere tilsvarende ? (Det må det jo være). Redigert 8.Mai.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.