Lazyjack Startet 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2018 Bruksanvisning sier 2% herder, f.eks. 2 ml herder til 1 dl sparkel. Sparkelen har pastakonsistens og herderen er flytende. Noen god ide til å måle opp dette så det blir noen lunde korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Det beste er nok en nøyaktig vekt, men er massetettheten lik for begge, kan man eventuelt bruke en doseringsprøyte, som f.eks. får tak i på apoteket. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Som @Xtiansier; Vekt/volum forholdet er omtrent likt så: mål opp med en digital kjøkkenvekt (kjøp på biltema) og mål opp herder med en liten plastsprøte (kjøp den minste de har på apoteket). Eksempel; skal du ha herder til 100 g gelcoat måler du opp f.eks. 2 ml. herder dersom du skal ha 2% - blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Skal innrømme jeg stort sett har blandet Biltemas gelcoatsparkel på øyemål Ved 20 grader herder den fryktelig fort, så har derfor brukt en rørepinne til å ta ut passe mengde sparkel av boksen oppi f.eks. et pappbeger (gjerne med nedklippet kant for å komme bedre til sparkelen i bunn) og så dryppet herder tilnærmet 2% (som sagt, på øyemål) før god sammenrøring. Blander du opp en hel boks skal du jobbe svært raskt for å bli ferdig før den begynner herde. Så til småskader og slikt har jeg erfart det har vært like greit å gjøre det enkelt. Sparkelen herder både med 1% og 4% herder i, så lenge man får blandet sparkel og herder skikkelig. Forskjellen blir hovedsaklig hvor fort den herder. Derfor har jeg enkelte ganger brukt mindre herder enn vanlig for å få bittelitt lengre arbeidstid. Uten at jeg skal gå god for at dette er korrekt å gjøre, men sparkelen er på polyesterbasis, altså er det herderen som setter i gang en herdeprosess. Mer herder = raskere herdeprosess, men også mer varmeutvikling. For epoksy er blandingsforholdet mer nøpent, der skjer herdingen ved at herder og base kobler seg på molekylbasis, da bør man være nøyere med korrekt blandingsforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Takk for svar, da går turen til apoteket Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Hakkannen skrev 40 minutter siden: Mer herder = raskere herdeprosess, men også mer varmeutvikling og sprøere gelcoat... Men som deg så har jeg også bare tatt det der på øyemål. Sprøyte fra apoteket er imidlertid et godt tips. Den minste jeg har er på 1ml, og det er igjen delt i 10 streker. Små mengder sparkelmasse kan også måles opp på volum. Ta en liten beholder av nærmest hva som helst, og hell opp vann fra et dl mål på kjøkkenet, da ser du ca hvor høyt nivået blir. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Bruk digital kjøkkenvekt. Jeg blandet også ut på en flat engangstallerken for å få blandet skikkelig (homogen farge). Den bråherder, så vær nøye med tidsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Komodo skrev 1 time siden: og sprøere gelcoat... Men som deg så har jeg også bare tatt det der på øyemål. Godt poeng, glemte det i farten En bakdel av hurtig herding og varmgang. Gjerne ikke like nøye ved utbedring av mindre hakk, men skal man sparkle større hakk og flater er det greiest å holde seg til anbefalt mengde herder! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.