jma001 Startet 30.Juli.2005 Del på Facebook Startet 30.Juli.2005 (redigert) Da jeg i dag startet opp, var der ingen reaksjon på styringa med det resultat at båten kan ikke styres. Jeg takker min Gud for at styreproblemet ikke skjedde tidligere i sommer da vi i flere timer måtte gå med bakkefart i nord-øst sterk kuling. Det ville ha vært krise! Jeg har IKKE kunnet lokalisere evt. lekkasje på slanger, oljenivå i beholderen for styrepumpa er sjekket ok og drivreim til pumpa er ok. Imidlertid konstaterte jeg at slange fra styrepumpa var nesten gjennomgnagd på et sted, men dette kan vel ikke være årsaken da det ikke er hull. Tidligere i sommer har jeg ved noen anledninger merket noe uvanlig (en slags lugging) med styringa under f.eks. gange i bakkefart med laveste turtall. Jeg fant vel ut at å øke turtallet på styrbord motor rettet på problemet, MEN nå er altså styringa helt borte. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har en mistanke om at feilen kanskje har med styrepumpa å gjøre?? Eller hva tror ekspertene her på forumet??? Hvor kan der tenkes at feilen ligger? Jeg er takknemlig for begrunnet tenkning og gode råd omkring problemet. Redigert 30.Juli.2005 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Det første som slår meg: Har du nok hydraulikkolje på systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 30.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Det første som slår meg: Har du nok hydraulikkolje på systemet? <{POST_SNAPBACK}> Oljenivå i beholderen for styrepumpa er sjekket og er ok. På rattet er der også en skrue for påfylling av olje. Når jeg åpner kommer der olje ut. Når jeg dreier på rattet virker det som det også kommer luft ut. Kan det være her problemet ligger? Hva må i så tilfelle gjøres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Det er nok luft ja, det kan også forklare luggingen du har hatt. Lufteprosedyren er litt forskjellig, må nesten høre med forhandler. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 30.Juli.2005 Del på Facebook Svart 30.Juli.2005 Luft fra det høyeste punktet, løft gjerne opp dette punktet hvis mulig mens du lufter. Tenkte da på rattpumpe f.eks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 3.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2005 (redigert) Da jeg i dag startet opp, var der ingen reaksjon på styringa med det resultat at båten kan ikke styres. Jeg takker min Gud for at styreproblemet ikke skjedde tidligere i sommer da vi i flere timer måtte gå med bakkefart i nord-øst sterk kuling. Det ville ha vært krise! Jeg har IKKE kunnet lokalisere evt. lekkasje på slanger, oljenivå i beholderen for styrepumpa er sjekket ok og drivreim til pumpa er ok. Imidlertid konstaterte jeg at slange fra styrepumpa var nesten gjennomgnagd på et sted, men dette kan vel ikke være årsaken da det ikke er hull. Tidligere i sommer har jeg ved noen anledninger merket noe uvanlig (en slags lugging) med styringa under f.eks. gange i bakkefart med laveste turtall. Jeg fant vel ut at å øke turtallet på styrbord motor rettet på problemet, MEN nå er altså styringa helt borte. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har en mistanke om at feilen kanskje har med styrepumpa å gjøre?? Eller hva tror ekspertene her på forumet??? Hvor kan der tenkes at feilen ligger? Jeg er takknemlig for begrunnet tenkning og gode råd omkring problemet. <{POST_SNAPBACK}> Har endelig funnet ut at feilen har sin årsak i at "styresylinderen" er løs. I steden for at agregatet svinger så er det styresylinderen som beveger seg sidelengs. Hvordan installatøren skal få plass til å reparere dette - trangt som det er bak motoren - lurer jeg litt på..... Kanskje må motoren ut - for å gi plass til reparasjon av festeanordningen til styre-sylinderen. Men det håper jeg ikke skal være nødvendig Redigert 3.August.2005 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Låner denne... Eneste i basen med "brukbar" overskrift. Var på sjøen i går kveld; 400 meter fra båthavna begynte rattpumpen å gi fra seg rare "klikkelyder" og NULL styring! :eek: Litt bølger, men fikk av rattet med en skiftenøkkel, og reiv til meg ei kanne hydraulikkolje for å fylle på (var SIKKER på at det var for lite olje!!) Men DET hjalp ikke!! Fjernet dekslet over påhengeren og DER fikk jeg en overaskelse! Hydraulikkolje OVERALT!! DET HADDE GÅTT HULL PÅ EN SLANGE!! Jeg har solide slanger (!!) men slittasje mot mekaniske deler hadde gnagd HULL i en slange!! Gjennom stål-armering og TVERS i gjennom!! :confused: Godt råd: Sjekk slangene med jevne mellomrom! Medlem i havna var i nærheten og fikk dratt meg inn i "båsen". Han fikk fikk forresten kveldens eneste fisk jeg hadde fått: En torsk på 5 kg. (oppgjordt). Gjett om jeg skal sjekke samtlige slanger i dag og bytte de som har tegn til skade!! :smash: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Fikk tak i ny slange i dag, monterte og begynte det samme spetakkelet med lufting osv. Etter en times jobb med lufting og etterfylling, ser det ut som om alt er ok igjen. Men kommer til å legge på selvvulkaniserende tape der hvor slittasje KAN oppstå! Redigert 9.Juli.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.