Jump to content

Byttet til dynamo med regulator hjelp

KIJ

Recommended Posts

Har nå lest de glimrende forklaringene om kobling av dynamo her på forumet. Det synes klart at min gamle dynamo hadde en ekstern regulator. Det gikk tre ledninger direkte fra et lite kretskort tett ved børstene og ut til regulatoren. Disse ser ut til å gå gjennom regulatoren og ut via en sikringsboks til et relé på veggen i motorrommet. Jeg har tre batterier, ett startbatteri og to forbruksbatterier som er koblet i serie. 

På den nye dynamoen er det jo kun fire koblingspunkt. Jeg har erfaring fra bil, men dette finner jeg komplisert. Noen som har tips om nettsteder, bøker  eller andre råd. Som kan gi meg nødvendig kunnskap for å knekke denne nøtten?

på forhånd takk?

Hei

Eg har meir enn litt peiling på dynamo, og kan ofte hjelpa med å få ting til å virka. Men eg er ikkje synsk, ei heller trollmann, so eg treng meir info for å prøva å hjelpa. Der er tall og/eller bokstaver på desse tilkoblingsskruane på dynamoen, og dette sammen med eit godt bilde kan gjera forskjellen når det gjeld muligheten for å hjelpa deg.

Magne

Vedlagt bilde på hvordan dynamoen er koblet nå. Den lader med jevnt på 14,2. Målt på batteriene med motor i gang er det også jevnt på rundt 13,2. Kontakt merket W til turteller måler rundt 7, mens grå ledning til ladelampe måler 12,6 Alt ser ute til å fungere lademessig men lampen for batteri og temperatur slukker ikke ved start. Jeg regner med at grunnen er at kobling mot disse instrumentene tidligere gikk via en ekstern regulator (se forsøk på illustrasjon)

Ny dynamo.jpg

epost.telenor.no.jpeg

Forklaring 2.jpg

gamnmel dynamo fig.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...