Jump to content

Rodman 44 : Varierende temperatur på varmtvannet (ferskvann)

Zoojevligt

Recommended Posts

Hei.

Ny båt og nye utfordringer. 

Vi har problemer med at temperatur på varmtvann i kran/dusj varierer ettrsom om vannpumpen går eller ikke.

Båten er en Rodman 44, og av det jeg vet er det opprinnelig utstyr i båten.

I båten står det en Flojet pumpe med en liten trykktank tilkoblet. Har sjekket at trykket i tanken er riktig. Det er godt trykk på vannet.

Vamtvannsberederen er også orginal, uten blandeventil.

Det er størst problem når man skal dusje, at man ikke klarer å justere temperaturen til å bli jevn.

Noen som har vært borti tilsvarende problem, eller kan tenke seg en lsøning på dette?

Kan det være fordi det ikke er blandeventil på selve berederen?  

Takker for alle svar og tips.

20180119_224636_resized.jpg.aea8bb89aef6ed7e33c1d3ac8dab0f98.jpg

20180108_190240_resized_1.jpg

20180108_190248_resized_1.jpg

Redigert av Zoojevligt (see edit history)

Høres rart ut. Jeg hadde vel egentlig bare startet å se over hele systemet

rense alle siler i alle blandebatterier og dusjer

rense alle filtre

sjekket trykket i trykktanken (hos meg er det en sykkelventil på toppen av tanken)

sjekke lekkasjer i hele systemet

sjekket om blandebatteriet i dusjen er OK. er det feks forskjell på temperaturstabilitet i dusjen på badeplatformen og dusjen inne?

gir vv berederen så varmt vann som den skal?

Luft i vv tank?

Når pumpen stopper så vil evt. luft i vv tank virke som en akkumulator og dermed trykke varmt vannet tilbake via vv tankens kaldtvann tilførsel og ut i kaldtvanns rørene. Dermed ekstra varmt da du får varmt vann både kaldtvann og varmtvann.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

4 hours ago, Zoojevligt said:

Hvordan får jeg evt. ut luft i vv tanken da?

Ofte er det umulig å få ut all luft av berederen så den fungerer i praksis som en (ekstra) trykkakkumulator som vil sende varmt vann i retur ved trykkfall som beskrevet over.  

Problemet løses ofte med en enveisventil/ tilbakeslagsventil på tilførselssiden til bereder etter pumpe og evt akkumulator. 

Mvh. SAP

Det er montert tilbakeslagsventil på tilførsel inn på vv tank.

Jeg har sjekket alle siler på blandebatterier på begge badene.

Trykket på trykktank er også sjekket, det er ok. Er ihht det som står på tank og på pumpen.

Skulle sjekke om det er samme situasjon på dusjen bak på badeplattform, men den viste seg å være sprukket.  Skulle skru av slange til dusjhodet også sprakk hele greien, tror den har vært forstskadet. Får skaffe ny i morgen.  

På denne dusjen er det vesentlig kortere strekk med slanger. Håper å bli noe klokere når jeg får testet dette.

Zoojevligt skrev for 8 timer siden:

På denne dusjen er det vesentlig kortere strekk med slanger. Håper å bli noe klokere når jeg får testet dette.

Ja, bytter du alt der, inkl blandebatteri,  få du event eliminert en mulig årsak...eller ennå bedre.. bekreftet årsaken...

Så denne tråden nå...hadde nettopp samme erfaring inntil forrige uke på vår Princess P42. Er du sikker på at du ikke har to tanker? Vi har originalt en akkumulator-tank ved pumpa og en trykktank med enveis-ventil VV-bereder. Lærte virkelig noe nytt da jeg fant denne:  https://www.jabscoshop.com/files/Accumulator and Expansion Tank Instructions ZPWL4 doc595.pdf

Begge tankene våre ble kalibrert på nytt: akkumulatortank 3psi under innslaget til pumpa (ble 17psi i vårt tilfelle) og trykktank til cut-off 40psi. Kona superfornøyd igjen ??

Bare nevner dette da det visstnok er vanlig å ha begge tanker på en såpass installasjon, det de fortalte meg på tlf fra UK ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...