Jump to content

Vårpuss av Maxi Magic 26'


sandman1

Recommended Posts

Vil normalt ikke belemre godtfolk med iltert gnag, men denne gangen så må jeg bare... Beklager... i tilfelle. 
Vi kjøpte den i fjor vår, selve handelen gikk nok litt fort, men måtte slå til på ett eller annet kjapt, mens kona var positiv til det. Vi seilte den ned til Kristiansand ifra Oslo, 1 mai helga. mye vær, mye vind, sludd, snø, regn, og også noe helt vidunderlig vær.

Så blei bikkja skamfert av en mastiff, noe som førte til at bikkja måtte tas mye hensyn til, dvs lite båt. og dessverre lite uttesting av båten. og vel, sommeren var vel nokså kort, akkurat da var jeg vel i tillegg på dass...

Men enkelte saker er kommet opp:

  • Jeg mislikte mere og mere motoren (Wire/ Valmet), så den går/ gikk nå ut. Start, stopp og kjøling var stikkord som etterhvert irriterte.
    Reversering slo faktisk inn, men selve effekten var vel mere bedehusaktig; håp og tro. Har nok vært en liten innenbords diesel i denne båten før Wire'n.
  • Propellaksling, med foldepropell er nå trukket ut, ror vippet til sides. ror remontert.
  • Strut til propellaksling er nå skåret ut.
  • 10 hk Honda utenbordsmotor med lang stamme, lading, el. start, high thrust propeller og kontroller er innkjøpt, selvfølgelig så er ikke alle deler på plass eller ok ennå.
  • Vippebrakett for å heise/ vippe motor er innkjøpt, men ser ut til å være feilprodusert, ca 108 kg kroppsvekt burde ha flyttet på noe.. Den er altså produsert med låsepinnen i øvre hakk, og har ikke muligheten overhodet til å få dyttet den bort til det vertikale sporet. Jippi. Vurderer å bruke den gamle, som jeg nå fant beskrivelse på nettet på; max 15 hk/ 20 kg, mens 10 hk Honda veier ca 40 kg..?).
  • Brakett for vippebrakett, motor, må lage noe der, siden akterspeil tilter "feil" vei. Syrefast og sveiseapparat?
  • Logg var fjernet/ kastet av en tidligere eier, siden den ikke virket (noe de nok ikke gjør, når skovler til giver er overmalt..).
  • Har derfor hakket ut selve giveren til loggen, må plaste igjen det hullet også. I tillegg til strut, aksling og eksos(?).
  • Da jeg hakket ut giveren til logg, så gikk jeg like godt løs på et gulvbelegg jeg ikke likte, og oppdaget at kjølbolter var sparklet inn i sparkelmasse under belegget... Disse vil jeg ha fremme i dagen. (hvem i huleste all verden kan finne på å gjøre noe noe slikt?). Ville muligens ha revurdert handel, om jeg hadde tenkt tanken da kjøp ble vurdert/ gjort. Må dessverre settes på konto for lærepenger. Har ikke greid å finne noe krakkelering/ sprekker foran/ bak kjøl, så... krysser fingrene på dette punktet.
  • Ny logg (på GPS signal er innkjøpt).
  • Må ha ei annen trappeløsning opp ifra kabin, dagens løsning med å tråkke på kjøleboks/ innredning fungerer ikke. Skjønte plutselig hvorfor kjøkken tilter litt. (et annet års jobb).
  • Rive ut det som er av stereoanlegg antennekabel, antennerester.
  • Må få fjernet det meste av ledningsnettet, rester etter Wallas(?), en tidligere eier har hatt rød kabel som favoritt, rund baut.
  • Må få tettet fremre dekksluke.
  • Lage ny madrass forut.
  • Må få byttet akterstag, tror det er ei (veldig) gammel dyneema line der nå..
  • Har grusomt lyst på Ekkolodd/ Garmin Echomap elns og VHF.
  • Og forøvrig; artig båt;  seil er ok til vårt bruk. På kryss, lens så går det ganske bra, men dessverre på kryss, "hardt" opp mot vinden, der trenger jeg nok (mye) mere øvelse (noe jeg egentlig trenger uansett, men akkurat der er mangel på erfaring veldig tydelig..)

Og er pendler.. så jeg vet hva helgene må gå i nå...

 

mvh

Knut S

 

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...