Jump to content

nrk.no: Høy fart nær land.

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Oppfordring: Husk 5-knopsregelen nær land. Det er flere mennesker som benytter sjøen enn dem vi ser på havoverflaten.

Her er en episode fra i fjor da en fridykker fikk en RIB (profisjonelt firma?) susende forbi i høy fart kun meter ifra.

Skjermbilde.PNG.a816e9e6f532d2657a5a0b3e63df0022.PNG

Se video i saken, merk dette er filmet med GoPro e.l. med sterk vidvinkel, så båten er nok adskillig nærmere i virkeligheten.
https://www.nrk.no/norge/1.14042293

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Definitivt båtfører sin skyld..

Dette var vel et firma... muligens fører med sertifikat ? Viser vel da muligens hvor lite skolering hjelper...

Holdning, konsekvens og effektivt politi er eneste som hjelper..

Har selv sett hurtiggående rutebåt, katamaran, i 28 knop 4 meter fra fjellvegg i trangt farvann... ble så perpleks at jeg ikke fikk tatt bilde...

Noen som vet nøyaktig hvor dette skjedde? Er det 5 knops fartsgrense på stedet?

Ut fra videoen kan det se ut som om han dykker midt under brua der leia går om det er er merket lei på stedet. Kunne kanskje vært bedre å dykke litt på siden av leia?

Opplevde for øvrig at det var dykker i vannet i en gjestehavn i fellesferien i fjor sommer. Ikke noe dykkerflagg, vaktbåt eller annen merking. Dette var arbeidsdykker som arbeidet på fortøyningene til bryggeanlegget, og da antagelig en profesjonell dykker. Så det er ikke bare båtførere som er uten vett. 

Ble i dette tilfellet oppmerksom på luftboblene som kom til overflaten og snudde og forlot området. Jeg gjør mitt ytterste for å unngå dykkere i propellen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 15 minutter siden:

Noen som vet nøyaktig hvor dette skjedde? Er det 5 knops fartsgrense på stedet?

Utfra det som står i artikkelen er det nærmere enn 50m fra land og da gjelder 5 knop om det er merket led eller ikke.

Enig i at det ikke var den lureste plassen å fridykke...

Den bøya kan ikke være mye større før fridykkinga blir til ikkesåfri dykking.

Drakta er nok sort pga kamuflasje (jakt med harpun).

SøndreSvaberg skrev 13 minutter siden:

Utfra det som står i artikkelen er det nærmere enn 50m fra land og da gjelder 5 knop om det er merket led eller ikke.

Dette er ingen generell regel som gjelder over hele landet, men nedfelt i lokale forskrifter som gjelder for den enkelte kommune eller havnedistrikt. I Asker f.eks er det 5 knop nærmere land enn 150m. Andre steder er det ikke fartsgrenser i hele tatt. I nordre Vestfold er grensen for 5 knop ved 100m fra land.

Liste over alle lokale forskrifter finner du her: http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har selv masse opplevelser der folk kjører fort forbi skikkelig oppspent dykkerflagg, men med et sammenkrøllet bittelite flagg kan man ikke forvente å bli sett.  Ved dykking midt i beferdet lei bør man i alle fall ta ekstra forholdsregler.

Da tenker jeg at følgebåt eller skikkelig dykkerflagg i begge ender av området er et minimum.

Sjøveisreglene sier hvordan flagget skal være hvis man dykker fra "liten" båt som ikke kan vise full signalpakke. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5?q=signalflagg 

(ii) en skjerm minst 1 meter høy, tilsvarende det internasjonale signalflagg «A». Det skal tas skritt for å sikre at den er synlig rundt hele horisonten.

5-knopsgrensen som det henvises til tror jeg ikke finnes som generell regel, og å markedsføre den vil være direkte feilinformasjon.

I strøk med badende ol er den kanskje ok, men for noen som skal ferdes langs Nordlandskysten med hundretusner av holmer og skjær en høstdag vil en slik regel være idiotisk.

http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Sporsmal-og-svar-om-fart-til-sjos/

Mons

Bra poeng Ally

6 og 8 sekunder ut i filmen ser man mot land på begge sider, og det ser ut for å være et godt stykke.

10 sekunder ut ser man logoen til firmaet på siden av gummibåten.

Må vel være noen her på forumet som kjenner igjen stedet? Hadde vært artig å vite om det er 5 knop der..

Synes det ser ut som om båtføreren oppdager fridykkeren og snur seg tilbake uten å stoppe.

Mons

@Ally og @mons. Hva er poenget deres? Det er åpenbart en stykk gal båtfører med i videoen og det er like åpenbart en stykk fridykker som ikke gjør mye feil: markerer med bøye, flagg og line hvor han dykker og hvor han tenker å komme opp å puste.

En annen ting, tror dere en bro finnes langt fra land? Den er ihvertfall forbundet med land på 2 steder.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Hei Søndre.

Poenget mitt er at en av de viktigste tingene jeg lærer fridykkere er risikovurdering (fridykkerinstruktør i 20 år).

Jeg synes det ser ut som om broen er over 100 m lang, men uansett er det stor mulighet for at dykket skjer et sted uten fartsbegrensninger.

Flagget som er bittelite og ikke utbrettet er en vits når det er hurtiggående båter i nærheten, og uansett bør en risikovurdering tilsi at det kommer idiotiske båtførere som ikke skjønner flagget når man dykker midt i den mest sannsynlige leia.

Hvis man defineres som gal for å kjøre i plan under en lang bro er vi mange gale her. På videoen ser man ikke bøya noen steder, så den ligger kanskje 30 meter lenger mot land bak dykkeren som filmer.

Hvor - i opplæring eller regelverk - framgår det at man kan forvente en dykker hvis man ser en orange bøye med noe lite, udefinerbart hvitt og blått oppå som flyter 30 meter unna midt i leia? Eller enda verre - mange bruker amerikansk dykkerflagg som er rødt og hvitt slik som denne norske leverandøren reklamerer for. https://nemo.no/produkt/beuchat-fridykkerboye/

Hvis vi begynner å kjefte på båtførere uten å ha feid for egen dør først gjør vi dykkersporten en bjørnetjeneste.

Mons

Vi arrangerte NM runde i undervannsjakt ved Oksøy for noen år siden. Da lå jeg følgebåt for en som fridykket og fisket på bunnen på 32 meter i 1,5 meter sjø, og det var hele tiden god slakk på lina. Dykketid 3,5 - 5 min. Selv bruker jeg ca 20 meter line. Tror liner akkurat som tau kan fås i flere lengder ;-)

Dykkeren synes sikkert at han var nært land, men båtføreren synes nok at han var langt ifra med to brukar innenfor seg på begge sider.

Dykkere bør forstå at slike båter kommer og ta nødvendige forholdsregler hvis de skal ha grunn til å klage etterpå.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...