Jump to content

nrk.no: Høy fart nær land.

SøndreSvaberg

Recommended Posts

@TB22: Ok. Kanskje hele forvirringen skyldes statskanalens manglende geografikunnskaper. 

Etter seilingsplanen passerer jeg denne brua senere denne langhelga. Jeg skal sannelig ta turen bort og ta et bilde. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mulligan skrev for 12 timer siden:

Hele Vestfold, med unntak av et område i Sandefjord, har felles fartsgrenser for båt.

Ja, det er en liten avsporing, men for en del Vestfoldinger stopper vist fylket omtrent ved Holmestrand i nord :) I Svelvik er det ingen andre begrensninger enn 7 knop gjennom Svelvikstrømmen og lovens generelle krav om maks 5 knop 50 meter fra der bading pågår.

Er fridykking bading?

mvh Knut Erik

Brigg skrev for 14 timer siden:

Vidoen er et sammensorium av ulike hendelser. Jeg oppfatter det slik at hendelsen som refererer til Fosnesstraumen er en annen enn hendelsen som er filmet og som involverer RIB-en. 

Men om dette skjedde i Fosnesstraumen så ligger denne i Radøy kommune, ikke sant? Her er bestemmelsene for Radøy, noen som er lokalkjent nok til å si om a), b) eller c) gjelder for Fosnesstraumen?

§ 1.(fartsbegrensning)

5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann:

a) Ongelsundet øst for en linje trukket mellom posisjonene
1. 60° 42,91' N 004° 52,12' E
2. 60° 42,85' N 004° 52,24' E
b) Ved Bøknappen sør for en linje trukket mellom posisjonene
1. 60° 42,92' N 004° 53,33' E
2. 60° 42,92' N 004° 53,21' E
c) I Marøystraumen øst for en linje trukket mellom posisjonene
1. 60° 42,26' N 004° 54,07' E
2. 60° 42,27' N 004° 54,05' E

https://lovdata.no/dokument/SJ/forskrift/2013-08-27-1031

Ingen av disse begrensingene gjelder ved Fosenstraumen - (Disse pkt ligger mye lengre vest.  Her ligger Fosenstraumen (Et yndet sted for fridykkere - som i alt for liten grad markerer dykk med flagg og eller bøye !  )  Hele oppslaget fra NRK er et sammensurium av steder og hendelser ......

image.png.a2a4f6e449045d36dfd41a03f88ca76e.png

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

For moroskyld har jeg tatt noen skjermdumper fra videoen og satt sammen til et panoramabilde. Det er et klipp  midt i så det er en viss mulighet for at det ikke stemmer.

Ut fra dette bildet så ser det for meg ut som om dykkeren må ha befunnet seg temmelig midt i sundet. RIB'en ser også ut til å kjøre under brua omtrent midt i det midterste spennet. Når jeg ser det lommetørklet av et dykkerflagg som er på bøyen så gjør jeg meg mine tanker om denne dykkeren i det hele tatt er klar over at det finnes båter og at noen av de er hurtiggående. Denne bøyen med flagg minner sterkt om det som fiskere benytter for å markere enden av garnlenker.

Fosenstraumen_Dykker_Red.jpg.92c1c22725c123854b149f4baf29fd30.jpgFosenstraumen_2_Dykker_Red.jpg.eb465198bad74f1554873fb57a18673c.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hehe, der var videoen plukket ifra hverandre og kategorisert som spekulativ. Greit nok.

Håper likevel at budskapet i artikkelen har nådd frem! Man må ta hensyn når man fører båten. Det har skjedd mange ulykker pga uoppmerksomhet og høy fart.

Jeg synes fremdeles at artikkelen inkludert video totalt sett når frem med dette budskapet. Og videoen bidrar sterkt til å vise hvor skremmende det er å ligge i vannet når en båt passerer så nære i 30 knop (som tross alt ikke et så fort i forhold til hva en moderne DC, RIB e.l. kan oppnå).

I videoen og artikkelen blir båtfører beskyldt for ikke å ha overholdt en generell 5 knops fartsgrense nærme land. Innledningsvis i denne tråden var det også flere innlegg som hevdet det samme. Etter at vi har fått faktasjekket opplysningene (kanskje noe for faktasjekk.no?) har vi bragt på det rene at det ikke er noen slik fartsgrense som gjelder hverken der videoen er filmet på Hitra eller hendelsen som ble omtalt i Radøy. Altså fremsetter NRK falske anklager i innslaget. Og for oss som holder til litt unna Oslofjorden er det nok et eksempel på at særregler for et lite område av landet blir forsøkt gjort almenngyldige nasjonalt. 

Når det er sagt: Jeg er enig i at vi alle skal opptre ansvarlig, vise hensyn og slettes ikke utsette andre andre for fare. Dette gjelder både båtførere og dykkere. 

I den situasjonen som er filmet på Hitra har det fremkommer opplysninger som tilsier at båtfører passerer samme sted i høy fart etter at han like før har passert der og blitt oppmerksom på at det er dykkere i vannet. Det synes jeg ikke er greit. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Eg fridykkar sjølv og vurderer alltid om det er trygt i forhold til kor andre båtar ferdas. Men likevel har eg opplevd skumle situasjonar, dog ikkje like ille som den i filmen.
Blant anna har eg dykka på innsida av ei grunne med stake, der ein skjærgårdsjeep kom i 30+ knop på innsida av staken. Eg var ved grunna då båten kom, men kryssar av og til dette "sundet". (Då er me fleire som kryssar og me gjer det i lag, med bøyene rett ved sida av oss.) 

På grunn av slike situasjonar syns eg det er heilt ok at dette blir satt fokus på, så både dei som fridykkar tenker over kor dei dykkar, og at båtførarar som trur dei er aleine på sjøen veit at det kan vere dykkar/kajakk/sup eller anna der. 

Har og opplevd at det kom ein cabincruisar i sakte fart på samme plass, eg var i sjøen og vinka til han og heiste bøya, han la fint om kursen og gjekk på utsida av staken. :thumbsup:

Legg ved bilde av området eg snakkar om her, det er ca 35-40 meter mellom land og grunne. Det går veldig fint å gå der med relativt store båtar, men ikkje i 30 knop...

Skjermbilde 2018-05-10 kl. 17.35.14.png

Jeg syntes det er flott at fridykkerene  forteller om hva de holder på med og hvordan de tilkjennegir seg. Men jeg syntes ikke målet helliger middelet. Hvis en fridykker dykker i et område med fri fart må det også tas med i risikovurderingen. De kan vel ikke forvente at alle skal kjøre rundt i 5 knop hele tiden der det er fri fart. I 5 knops grenser skal selvfølgelig farten over holdes.

Når det gjelder artikkelen så lurer jeg på om ikke NRK har brutt diverse regler i Vær Varsom plakaten. Uten at jeg hverken er journalist eller jurist. Jeg ville også vært veldig forsiktig med å karakterisere båtførerer eller påstå både den ene og det andre ut fra "slarv på nettet" da det er mulig å identifisere firma. 

Ja, med rimelig sikkerhet. Se kartutsnitt fra Hitra lenger opp i tråden. Og Fosnesstraumen som det også ble referert til i innslaget ligger i Radøy i Hordaland. 

Ally skrev 1 time siden:

Men jeg syntes ikke målet helliger middelet.

Men det synes jeg! Noe må gjøres for å vekke folk som tror de er alene på sjøen. Dette må nok ses på som del av en holdningskampanje.

Ja - Artikkelen er spekulativ mtp eksemplene, men budskapet vises å være FULT nødvendig da det er mange slike unødvendige farlige situasjoner som den @Ally forteller om. 

Det viser seg at RIB-fører visste at det fridykket under broen og likevel velger samme fart forbi flere ganger. Det er jo sprøtt og understreker behovet for slike holdningskampanjer ytterligere!

Mouche skrev 13 minutter siden:

Underlig at denne tråden har blitt til en heftig diskusjon om hvor "åstedet" var/er

Om du har lest hele tråden så vil du se at det ble satt frem påstander om at 5 knops fartsgrense er brutt. Siden fartsgrenser til sjøs er regulert gjennom lokale forskrifter så er det i høyeste interessant å vite hvor dette er og om det er forskrifter som regulerer fart for dette stedet. Påstanden om brudd på 5 knops fartsgrense kan kun ses på som brudd på generell regel om maks 5 knop hvis man er nærmere badende enn 50 meter. Samme lov gir ingen definisjon av hva en badende person er eller om en dykker tilhører denne gruppen. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-02-24-624

Sitat

heller enn å fokusere på problematikken som er søkt belyst og oppfordring til aktsomet, men men.....

Det er vel i høyeste grad belyst! Også det at man som dykker bør tenke på (egen) sikkerhet før man hopper i vannet. Og at båtførere har ansvar, men ikke eneansvar.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har ikke noe problem med at det er behov for fokus på aktsomhet på sjøen, både når det gjelder dykkere og ellers. 

Men i vidoen/artikkelen blander man inn brudd på en generell 5 knops fartsgrense nærme land. Da blir "åsted" relevant, og det viser seg altså at det ikke er noen fartsbegrensning på de stedene som det er referert til i videoen (enten i bilder eller tale/tekst). For det aller meste av nordkekysten er det ikke fartsgrenser av denne type. 

Jens_P skrev 1 minutt siden:

Tråden handler ikke om situasjon med barn. Dessuten har barn foreldre!

Tråden handler om uaktsom kjøring slik eg ser det. Og barn kan da gå og bade uten at foreldrene sitter som hauker? Uten at det er direkte uansvarlig.... Er man 14 så spør man ikke mor om hun kan være med og passe på guttegjengen mens de bader. Da har man spesielle unger....

Brigg skrev 13 minutter siden:

Men i vidoen/artikkelen blander man inn brudd på en generell 5 knops fartsgrense nærme land. Da blir "åsted" relevant, og det viser seg altså at det ikke er noen fartsbegrensning på de stedene

Om du må fokusere på fart og ikke kun på aktsomhet, så finnes det vel mange steder langs vår kyst som har disse fartsbegrensningene!? Du sier du skjønner at det er behov for fokus på aktsomhet, men DET undergraves av deg og andre i tråden her via en overdreven fokus på detaljen: Hvor er dette? Det synes jeg er rart med mitt fokus om at dette er en generell artikkel om aktsomhet på sjøen.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Det aktuelle sundet har forholdsvis stor trafikk av båter som går under broa, rib-er, skjærgårdsjeeper o.l. Dette er en kortere og mindre værutsatt passasje mellom Knarrlagsundet og Fillfjorden enn den ruten litt større båter må ta.

Tror aldri det hender at barn bader der. Dette blir nesten som om barna skulle leke på riksveien. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...