Dagfinnk Startet 9.Mai.2018 Del på Facebook Startet 9.Mai.2018 hei. har en Naurstad 24 fot, med en british leyland 1,5 liter dieselmotor, har nå begynt på det elektriske, og der står jeg litt fast. noen som har koblingskjema for denne motoren evt? har en gammel dynamo, type lucas 16 acr ( med tre uttak, 1liten og 2 store) står ikke noe merking på den så aner ikke hva som skal hva? starter/solenoid er også koblet fra så trenger hjelp til den også, samt tenningslås, type lucas 128sa med 5 seperate punkter bak, noe som har lettvinne tegninger til hvordan koble dette sammen. har også turteller som egentig skal kobles til w på dynamo, men har ingen w på dynamo, men har visst egen føler i blokka, med to ledninger på. holder det da å koble til minus, og til turteller? eller er jeg helt på bærtur? jeg har lite greie på dette , så håper noe snille kan hjelpe meg, redd det ikke blir noe båtferie i år heller.. ;) har funnet noe på nettet, men ikke så veldig flink til å lese el skjemaer heller... mvh dagfinn tlf: 98075218 (horten) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Er de tre uttakene type flatstift? I så fall er de to store batteripluss og den lille til ladelys. Hvis turtelleren er en W type må du lage uttak til denne på dynamo. Hvis den er for giver skal begge ledningene fra giver koples til turteller. Disse er market med bokstaver, samme på turteller som på giver. Avhenger av hvilken turteller du har, altså. De kan ikke brukes om hverandre. Redigert 9.Mai.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagfinnk Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 takker for hurtig svar... de tre uttakene er flate ja, 2 store og en liten, den lille var koblet på, som du sier til ladelampe, og videre til tenning, stemmer det? de to resterende uttakene var tomme, det hang en tykk lilla ledning ved siden av, som antakeligvis skal på der, den tror jeg går til men hva med jord? skal den ikke ha jord? skal jeg koble begge de store direkte på batteriets plusspol? nei..? sorry ass, men har så lite peil på dette... har også et ampmeter som jeg skjønte skulle på dynamo? eller har jeg skjønt helt feil? når det gjelder turteller er det biltemas, den har fire utganger, hvit, sort, blå og rød. så ikke om det stod noe tall på den men det tror jeg ikke det gjorde. en skulle til 12v, en til belysning 12 v, en til minus og en til w på dynamo. da får jeg ikke brukt den da kanskje? starter er også et lite problem, der går det en rød tykk direkte på batteriet, thats it... burde vel være noe mer der også? om du har peiling på tenning også så hadde jeg blitt glad, se bilde. den typen har jeg, men finner ikke helt ut hvordan den skal kobles, da de tegningene jeg har sett så har de andre tall etc. ikke 1,2,3,4 og 5, fe fleste har også bare 4 utganger, ikke 5 som jeg har... mvh dagfinn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Kan bidra med det jeg kan I alle fall. Den andre enden av tenningslampen skal til tenningslåsen ja, til en kontakt som kun har strøm når tenningen er på. Jording får den via gods, så du kan bruke begge disse store til pluss. Enten via amperemeter til batteri, eller uten amp meter. Turtelleren din er beregnet til W uttak, så du kan ikke bruke giveren til dette. Du kan lage W uttak selv, men hvis du ikke føler deg kompetent til dette bør du nok få noen andre til å gjøre det. Du må kople deg inn på diodebroen inni dynamoen med en ledning. Startmotoren skal ha den tykke rett til batteriet som du sier, og en tynn til tenningslåsen for styrestrøm til releet. Denne skal koples slik at den kun har strøm når du vrir tenningslås helt til start. Om du har en prøvelampe eller et multimeter klarer du greit å måle deg fram til hva som er hva av kontakter her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Hei. Eg begynner med tenningslåsen som du spør om, og satser på at du har funne riktig bilde. Eg har googla litt og funne samme bildet, og må innrømma at eg jobba med å skjønna det andre bildet, det med streker og pilspisser, men: terminal 1 skal ha strøm frå batteri. terminal 2 skal til tenning. Strøm til ladelys og instrumenter tar du ogso her. terminal 3 skal til starterele. Meir kjem om starterele terminal 5 skal til glødeplugger terminal 4 heiter vel radio. Sitat starter er også et lite problem, der går det en rød tykk direkte på batteriet, thats it... burde vel være noe mer der også? Eindel engelske motorer har starter uten innslag. Dei har ein tjukk, som regel raud ledning til eit stort rele, og derifrå videre til batteri. Strømmen frå tenningslås betjener dette releet. Sitat har også et ampmeter som jeg skjønte skulle på dynamo? eller har jeg skjønt helt feil? Ikkje heilt rett, men heller ikkje heilt feil. Sjå etter at amperemeteret har so stor skala at det kan visa minst so mange ampere som dynamoen kan gi. Hvis det er altfor lite kan det bli ødelagt av stor ladestrøm med det samme motoren starter. Koble ledning frå dynamo og ledning til forbruk på eine sida av amperemeteret og ledning til batteriet på den andre. Eit slikt amperemeter er eit instrument der viseren kan gå til begge sider, og hvis du syns det går feil vei, so bytter ledningene plass. Hvis du skulle ønska å ikkje bruka dette amperemeteret, so er det heilt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Og so var det berre litt til. Dinamo skrev 1 minutt siden: terminal 4 heiter vel radio. der fins nokre tenningslås som har det som var kalla radiostilling, der det kunne bli gitt strøm til radio uten å ha motoren i gang. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 (redigert) Prøvde og skrive under bildet, men fikk det ikke til, og derfor et nytt innlegg. Vet ikke om det noe lurvete skjemaet hjelper deg noe. Som du ser har jeg tegnet inn to ladekabler fra dynamo. Det kan være vanskelig nok og klemme fast bare en tykk kabel på bare ei flatstift og derfor lurt og bruke begge og litt tynnere kabler. Bare pass på og stripse kablene godt sammen ved dynamo slik at ingen av flatstiftene kan løsne. De røde er + kabler, de sorte er minus, de grønne er instrumentgivere. Hele motorblokka blir her minus, og det må den være for at instrumenter og dynamo skal fungere. Som du ser går ledningene fra 2 og 3 i nøkkel, i en bue over de andre kablene og skal ikke kobles sammen der, men bare gå forbi. Ampermeter er greit og ha, men er redd det er det originale som fulgte med denne motoren. Det er ikke fullt så bra da ladestrømmen ble ledet fra dynamo, opp til ampermeter, og så ned igjen til batteri om jeg husker rett. Det er en unødvendig lang vei for ladestrømmen og gå, og derfor ville jeg kuttet det ut. Som du ser har jeg erstattet det med et enkelt voltmeter i stedet om du heller vil ha det. Nøkkelen din har jeg ikke studert, men på skjemaet her er 1 tenning på, 2 er gløding, og 3 er start av motor. Turteller satt jeg bare spørsmåltegn ved giverledninger siden det er usikkert hva du kommer til og bruke. Ikke sikkert du har to giverkabler på tankmåler heller, muligens bare en. Her er jo bare ett batteri og ingen forbrukere, og bare det som skal til for at motor og instrumenter fungerer. Men og tegne inn noe mer er vanskelig da vi ikke vet hva du har av utstyr og eventuelt flere batteri. Til gløding kan det med fordel brukes et litt kraftig rele, men originalt er det ikke. Det blir en del strømtap når glødestrømmen skal opp til nøkkel og så ned igjen. Dinamo skrev for 17 timer siden: Eindel engelske motorer har starter uten innslag. Dei har ein tjukk, som regel raud ledning til eit stort rele, og derifrå videre til batteri. Strømmen frå tenningslås betjener dette releet. Ja, vi burde fått klarlagt hvilken startertype dette er, i så fall er ikke min skisse helt riktig, men jeg tipper at den har vanlig innslagrele montert på selve startmotor. Det er det på de fleste bmc. Nå er vel denne litt ribbet for kabler og det er vel muligens derfor trådstarter mener det mangler noe. Redigert 10.Mai.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 La meg påpeika at trådstartar viser bilde av eit tenningslås med 5 terminaler, mens Hegra sitt skjema er for tenningslås med 4 terminaler. Det er ingenting prinsipielt forskjellig, men der kan vera forskjellig bruk av terminalane. Eit bilde av baksida av tenningslåsen kan avklara mykje, og om der ogso er skrive noko på terminalane, få det med. Når det gjeld startertype, vil ogso eit bilde gjera godt. Når det gjeld ledningen frå dynamo til starter på Hegra sitt skjema, so er der to paralelle ledninger. Eg anbefaler 6 kvadrat, som er største kabel som går i flatstiftkontakt. Men denne ledningen skal til amperemeter, hvis du skal bruka det, med forbruket på samme side av amperemeteret som denne, og ledning frå motsatt side av amperemeter til starter. Dette blir dog lange ledninger, noko som medfører spenningstap og dårligere lading. Eg har ei gammal bok om dynamoer, og der fann eg at hvis den dynamoen din har ein terminal som heiter AL, so er den det samme som W til turteller. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Her er ett enkelt skjema jeg tegnet når jeg holdt på. Ikke akkurat det du har bruk for, men mulig det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnk Svart 10.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 hei igjen. først av alt vil jeg takke alle for hyggelige svar, og god hjelp... helt supert. :) har et start batteri og et forbruk ja. ellers har jeg voltmeter, tempmåler, oljetrykk, ampmeter, turteller (den gamle var ødelagt, så kjøpte ny på biltema, men denne kunne jeg visst ikke bruke da det ikke er kobling på dynamo til den.) har vel egen føler til turteller om jeg ikke tar feil, der det er to ledninger, men de går ingensteder, på biltemas turteller står det: rød kabel: 12v+ som er strømførende når motor er i gang hvit kabel: kobles til båtens 12v instrumentbelysning blå kabel: kobles til minus sort kabel kobles til dynamo (bosch = klemme W , delco remy = klemme R og selvfølgelig har jeg en lucas dynamo :) der det ikke står noe hva de forskjellige er. tankmåler har jeg ikke. tenningslåsen er lik den som er tegnet lenger opp.. står tall 1-5 og lucas england, thats it... starter skal jeg gå ut å se på snart. (2 skrupunkter og en flatstift) går en tykk rød ledning fra batteri på den, det er jo greit nok, og på samme "skrue" er det koblet en lilla kabel som går til punkt 1 på tenningslåsen, og en grønn som går til pluss-rekka (sikringer) ga det mening? :) det siste skrupunktet er det en tykk kabel på 10-15 cm kabel, bare ned på den under. ( er det starter og solenoid eller er det det samme, coil er det vel ikke på diesel? ) på et annet punkt på starter (flatstift) går det en tynn kabel til punkt 3 på tenningslåsen. Dinamo skrev for 23 timer siden: terminal 2 skal til tenning. Strøm til ladelys og instrumenter tar du ogso her. skal til tenning? dvs? :) Dinamo skrev for 23 timer siden: Koble ledning frå dynamo og ledning til forbruk på eine sida av amperemeteret og ledning til batteriet på den andre. ledning til forbruk? Dinamo skrev for 23 timer siden: der fins nokre tenningslås som har det som var kalla radiostilling, der det kunne bli gitt strøm til radio uten å ha motoren i gang. så denne kobler jeg bare rett i stereo? når det gjelder tegningen til ronny, så ser jeg ikke hva det står, får zoomet inn, men da ser jeg ikke hva det står.. Dinamo skrev for 4 timer siden: Men denne ledningen skal til amperemeter, hvis du skal bruka det, med forbruket på samme side av amperemeteret som denne, og ledning frå motsatt side av amperemeter til starter. Dette blir dog lange ledninger, noko som medfører spenningstap og dårligere lading. denne ledningen? fra dynamo til amperemeter? forbruket? :) sorry igjen men er helt grønn på dette, men det har dere sikkert skjønt.. jeg bor i horten så om noen bor i nærheten er dere hjertelig velkommen på en kopp kaffe og litt dynamo-prat... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 prøver igjen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Du finner koblingskjema til motoren din i dokumentarkivet her på båtplassen hvis du søker på motorer,bmc osv. Ta bilde av startmotor og hovedbryter(e) til strømmen og gjerne baksiden av instrumenter og nøkkel om det er mulig. Forklar litt om hva du mangler av tilkoblinger, om det er alle ledninger eller bare noen få. Et litt frekt spørsmål : Forstår du skjemaene som jeg og Ronny. R har lagt ut? Ronny R sitt ble leselig nå. Det er ingen skam og svare nei om du ikke gjør det . Det blir bare enklere for de som ønsker og svare om de vil bruke ord eller bilder. Det kan bli en lang tråd om alt skal forklares med ord, men mulig det går. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Dagfinnk skrev for 2 timer siden: starter skal jeg gå ut å se på snart. (2 skrupunkter og en flatstift) går en tykk rød ledning fra batteri på den, det er jo greit nok, og på samme "skrue" er det koblet en lilla kabel som går til punkt 1 på tenningslåsen, og en grønn som går til pluss-rekka (sikringer) ga det mening? :) det siste skrupunktet er det en tykk kabel på 10-15 cm kabel, bare ned på den under. ( er det starter og solenoid eller er det det samme, coil er det vel ikke på diesel? ) på et annet punkt på starter (flatstift) går det en tynn kabel til punkt 3 på tenningslåsen. Stemmer trolig greit dette, men den på 10-15 cm er jeg litt spent på. Mulig det er starter med solenoid utenom og derfor er det bare bilde som kan forklare det. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Dagfinnk skrev for 11 timer siden: sorry igjen men er helt grønn på dette, men det har dere sikkert skjønt.. jeg bor i horten så om noen bor i nærheten er dere hjertelig velkommen på en kopp kaffe og litt dynamo-prat... ;) Og so veit eg sopass mykje meir at eg skal laga ein skreddarsydd tegning med alle desse opplysningane, til deg. Må berre ha oppi ei stor krus med kaffi (Friele) først Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnk Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 så snilt.. helt rått! skal gå ut å ta litt bilder snart, en kopp kaffe, og litt klær på de to små.. hegra skrev for 11 timer siden: Et litt frekt spørsmål : Forstår du skjemaene som jeg og Ronny. R har lagt ut? Ronny R sitt ble leselig nå. Det er ingen skam og svare nei om du ikke gjør det . ja, skjønner mer og mer altså, syns det var lettere å skjønne din tegning, den virket mest likt mitt system, ikke helt trygg på skjemaer enda, men det kommer seg, moro når man begynner å skjønne det.. leste på koblingskjema som lå på siden her : 16 acr alternator: positive plate "senbel" (ser ikke helt hva det står, mangler siste biten, senbel virket ikke helt riktig) european standard. identified by a yellow dot on end cover. jeg har en gul prikk der ja. vet ikke om det sier dere noe mer.. men jeg skal gå ut å ta litt bilder nå.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 De skjemaene som er i dokumentarkivet her på baatplassen er ikke helt up to date slik jeg ser det nå, og kanskje litt dumt av meg og henvise til disse. De er såpass gamle at de har både ekstern regulator og laderele, men jeg så kanskje ikke på alle skjemaene. På din tviler jeg på at du har noen av delene og da blir disse mer villende enn rettledende. Får heller se hva som dukker opp på bildene dine. Ser du noen bokser med ledninger til så ta bilder av de også. Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnk Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 her er noen bilder, kanskje ikke så gode bilder, men vanskelig å ta da det er sabla trangt overalt. ser dere hva det forskjellige er? oljetrykksføler, turtallsføler, batteri rom med to batterier og to brytere, dynamo, tempføler, flere bilder av starter, flere bilder av bak instrumenter, tenningslåsen ser man såvidt på et bilde der, foran instrumenter og selve båten ( ingenting med tråden og gjøre men sånn ser i hvertfall båten ut) :) på bilde 0526, av starter, i midten av bilde, såvidt man ser det, men der er det en skrue som det sitter to muttere på, den ene mutteren er strammet mens den andre nesten er skrudd ut, skal det sitte jording på der, jævlig knotete og komme til der men... må bare unnskylde et virrvarr av ledninger, men holder på der, bytting av ledninger og merking etc, så satser på det blir mer organisert når jeg er ferdig (om jeg blir ferdig) ;) takker igjen for veldig god hjelp... jeg kan mye rart altså men akkurat dette er ikke min sterke side.. :) mvh dagfinn Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Er på jobb og har bare en dårlig tlf til og se bildene på. Sikkert bra nok på pc i kveld og har heller ikke tid til og gi noe skikkelig svar nå. Men har du hatt av de tykke kablene på starter eller har de stått slik alltid? Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnk Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 de har alltid vært der, dvs tok de av en for å få bort litt smuss og møkk, men ble satt på likt igjen med en gang.. og det skal sies at den brune, lilla og grønn ledning ikke er så tykk som det kan se ut som, den er mye mindre en den røde fra batteriet, men det visste du kanskje, de ser så store og tykke ut på bilde... :) men ja, de har stått sånn fra jeg fikk båten.. den brune tynne fra en flatstiftpunkt går til punkt 3 på starter, en rød tykk til batteri, en lilla til enten amp eller punkt 3 på tenningslåsen (to like ledninger går opp, men vet ikke hvem som er hvem, det kan jeg måle med et multimeter) og den grønne går til pluss-rekka.... gud vet om det er riktig.... :) ikke noe hast hegra, bare glad for at noen gidder å ta seg tid til å hjelpe meg jeg.. ha en fortsatt fin dag.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Ser helt rett ut dette på starter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dagfinnk Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 hva med den lilla som jeg ikke vet hvem som er hvem? skal den på amperemetere eller på tenningslåsen? hvis jeg har skjønt det riktig skal den til et punkt på amperemeter f.eks.b+, ut igjen fra det andre punktet skal det være to ledninger, en til dynamo punkt + ( de snakker om to pluss punkter på dynamo, skal de gå til samme punkt?) og den andre ledningen skal til tenning punkt 3? stemmer det...? hehe, dette er jammen meg komplisert for en som ikke kan sånn.... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Eg har gått gjennom nokre av bildene dine, men ogso komme med eit bilde sjølv. Dette er oljetrykksensor. Dette er temperatursensor. På dette bildet ser vi ogso ein stabel av skiver i dynamofeste - korleis er det egentlig denne dynamoen er montert? Dette ser då temmelig lealaust ut. Her er det gul ledning til første glødeplugg og brun ledning mellom pluggane denne saken som har fått ledningen loddet på (fyyyy) ser ut som turtallsensor. I nederste billedkant litt til venstre, ser vi noko som eg trur er ein sikringsboks med bilsikringer av porselenstypen. Dette er ein upålitelig sikringstype, sikringane vil korrodera sopass at dei utgir seg for å vera gåen uten at det er tilfelle. Denne sikringsboksen har adskillig bedre sikringer, og den har minusskinne til å samla minusledningane. Om dei kronene som den koster, vil eg sei bedre det enn varmgang og mulig branntilløp i den gamle sikringsboksen. Denne har 12 sikringer, boksen fins ogso i mindre størrelser. ein kabelskjøt so eg trur ikkje mine eigne auger øverst i bildet. Om dette vil eg sei Horribelt! Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinnk Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 ja, absloutt enig i alt du sier der gitt.. derfor må jeg gå igjennom alt som dere skjønner... :) men jeg må begynne et sted og ta det derfra, så jeg har bittelitt kontroll hvertfall.. og ja, den med loddet ledning er turtall.. men ettersom jeg skjønte får jeg ikke brukt den med den turtelleren fra biltema... den kabelskjøten der er rimelig upålitelig ja.. ;) uff, flaut, men jeg fikk båten av en tidligere fisker, han har kun brukt båten til fisking, og har nok gitt litt faen i båten sånn ellers... rett og slett.. så jeg har nok en liten jobb foran meg ja.. men den sikringsboksen der så jo veldig grei ut, oversiktlig og grei.. hvor får jeg kjøpt noe sånt? finnes generelt i båtsjapper rundt omkring kanskje? når det gjelder feste til dynamoen , så er det nok ikke helt etter boka, men den sitter faktisk fast.. men jeg har en boks med skruer og shit som lå i båten, oppi der lå det noe jeg tror skal der, er bare en tykk "avstandskive", så planen er å gå over litt her og der.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Hei du spør kor eg fann den sikringsboksen, eg må berre be deg bruka google, søk sikringsboks, båt. Eg fann denne boksen hos fleire forhandlere og til forskjellige priser, so der må du velja sjølv. Men til eit slikt arbeid med kabel, syns eg at du skal ha eit utvalg av kabelsko, og ei god presstang. Og for ein gangs skuld nemner eg biltema som heilt greit. Eg meiner at eit utvalg av kabelsko som heiter 35798 og ei presstang som heiter 12675 må vera greit. Dessuten er der pakker med 25 like kabelsko av ymse slag, sånn til påfyll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.