Jump to content

british leyland 1,5 liter diesel, koblingsskjema? Hvordan koble dynamo?

Dagfinnk

Recommended Posts

Litt om dynamoen først. Trodde bildet av dynamo var av din egen. Ser nå at du har hentet bildet på nettet. Du må være 100% sikker på at det er den på bildet du har. Det finnes nemlig en som er farlig lik, men der er den ene store flatstiften til minus og den andre til +. Da blir det helt feil om du kobler begge til +. Den som er farlig lik har merking på dekselet med + og minus, mens den som har to + stifter er umerket. Du bør klare se det på kontakten også om stiftene henger sammen eller om de er adskilt. Er du usikker bruker du bare den ene som alltid har vært brukt. Minusstiften er ofte ikke brukt i det hele tatt da dynamo får minus via motorblokka.

Kobling på starter ser riktig ut ja. 

Dagfinnk skrev for 9 timer siden:

på bilde 0526, av starter, i midten av bilde, såvidt man ser det, men der er det en skrue som det sitter to muttere på, den ene mutteren er strammet mens den andre nesten er skrudd ut, skal det sitte jording på der, jævlig knotete og komme til der men...

Jeg ser ikke hva du mener, men det skal ihvertfall ikke jord på noen av de kablene som er avbildet på starter. Det er bare + kabler så hold minuskabel langt unna der. Jord eller minuskabel finner du ved og følge minuskabelen fra batteri og mot motor. Den er normalt festet på motorblokka med en bolt. Det kan være en av boltene som starter er festet med eller en av boltene på svinghjulskåpa, eller et annet sted. Den er koblet slik at hele motoren blir batteri minus. Derfor trengs det normalt ikke minuskabel på hverken starter eller dynamo. Men sørg for at minuskabel er solid festet i blokka når du finner den. Løsner den virker ikke noe.

Den brune ledningen på starter som er festet med flatstift skal alltid stå alene, både på starter og oppe på nøkkel. Det er denne som gir strøm til startsolenoiden og er kun strømførende i det du vrir nøkkel til start. Men....bortsett fra noen lurvete koblinger,  ser det jo greit ut, så jeg er litt usikker hvorfor du spør hvor de forskjellige skal kobles til?  De er vel på plass de fleste ser det ut til. Er det noe som ikke virker? Hvis det er alt nytt du tenker på så er det bare og røske alle kabler ut, uten og tenke på hvordan det er koblet i dag og lage nytt skjema, og så montere ut i fra det. De tykkeste kablene sparer du selvfølgelig. Ikke ment som en skjennepreken, men som du forstår blir det temmelig håpløst om vi skal fortelle hvor hver eneste ledning skal gå hvis du har tenkt og bytte alle. Det er adskillig lettere og lage nytt skjema enn og forklare med ord. :smiley:

Hei
Eg prøver å sjå sammenhengen i denne tråden din. Eg gjekk frå begynnelsen ut ifrå at det du treng er eit skjema til full ny elektrisk installasjon, og har tegna noko utifrå det. Men bildene dine viser at der er ein installasjon, ser rettnok ut som eit skjærereir, men eg vil tru at det virker. Du fortel om ein dynamo, Lucas 16ACR, denne typen fins i dynamoboka mi, som er frå 1982. Der er den tegna med sleperinger i form av to konsentriske ringer, med børstene inn frå enden. Den er oppgitt til 34 A hvilket gir snaut 500 watt. Eg har sett denne dynamotypen med so mykje slitasje på innerste slepering, at ringen var gjennomhullet so eg ikkje klarde å redda den. Eg vil derfor anbefala at hvis du no er i gang med oppgradering av det elektriske i alle fall, vurder denne dynamoen. Det er ikkje usannsynlig at den nærmer seg veis ende. Eg viser her fram fire tegninger, ein tegning til motor, ganske ribbet, tanken min var sopass installasjon at du kan bruka båten i sommer, og fortsetja til vinteren. Neste tegning har med to batteri og VSR batteriskiller, ein tegning av eit instrumentpanel, og ein tegning med bilder av VSR, hovedbrytere, sikringsboks og inntegna ledninger mellom. Eg ser i dette panelet ditt eit amperemeter med skala 60 - 0 - 60 A, og flatstiftkobling. Ei flatstiftkobling er for max 6 kvadrat, og 6 kvadrat med 60 A begynner fort å senda røyksignal om at den har det altfor varmt, so dette er ikkje bra i mitt hode. Forøvrig so ser eg på amperemeter som "helst ikkje", fordi ledningen frå dynamo skal til amperemeter og videre til batteri. Dermed so blir ledningslengden som ladestrømmen skal gjennom auka med ein "strafferunde" på avstanden frå motor til amperemeter og tilbake. Eg har dog tegna amperemeteret inn i ein av tegningane.

første bildet, elektrisk på motor, enkelt opplegg:

Image2.png.446a504e7756ebb7c6509d7f774a4221.png

Neste er instrumentpanel:

Image4.png.6d53c961c711b373b38d87d6e80b6b82.png

So kjem motormiljø med to batteri:

Image3.png.d7ea2020606d28a63607837c0ee0c972.png

siste bildet mitt :

Image1.png.aa85cafe0364fde2865da8315f5dd5c5.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...