Jump to content

Løsne bolt/unbrako som sitter umulig til....

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal montere ut injektorpumpa i en Perkins 4.108. Har fått løsnet alt, lett som en plett, men den tredje bolten som holder pumpa sitter veldig vondt til. På videoen under er det en som har funnet løsningen, men hvor får jeg tak i det jeg trenger? Har liten skralle 1/4 og forlenger pluss bits, men selv forelengerstanga er noen få milimeter for tjukk til at jeg treffer innpå. Må ned i type "skrutrekkertykkelse" på forlenger for å komme til/treffe med bitsen. Og lengden på forlengeren må være ganske så "riktig', dvs jeg kan skru meg noe bakover for å få bedre plass...

Prøvde med en sånn fleksibel og tynn arm for bits men fikk ikke lagt nok kraft i uten at den krøllet seg for å løsne bolten. Ingenting sitter veldig godt her da Perkins har den fordelen at den smører alt, innvendig, og utvendig, med olje og diesel ;-)

Noen tips til hvor jeg får tak i tynne forelngere som holder bits, som kan skrus med ei skralle. Og gjerne også tips til skralle med den vrifunksjonen en ser på videoen:

Det er vel en Rotating Ratchet Handle der du vrir på selve håndtaket du gjerne skulle hatt. Hva det heter på norsk, vet jeg ikke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Det jeg trenger er tynne forlengere for bits som også tar skralle i ene enden. Jf videoen. Vanlige forlengere for skralle er for tjukke i godset. 

Men har ikke funnet noen som selger noe sånt. 

Kommer til med en sånn flexistang greie, men det var et leketøy som krølla seg ved belastning. 

... 

Trenger hverken luftverktøy eller noe brutale greier, dette sitter løst, bare inn i helvete trangt. 

Du trenger bare en lang 6-kant?

Evt kjøp en T-nøkkel og kapp håndtaket.

Siste løsning er å enten sveise en unbrako til en stang,  evt.  å slipe til en gjengestang eller lignende. Sitter den for hardt må du ha et sterkt materiale med mye kraft ift. tøyning

https://www.verktøy.no/unbrakopipe-1-2-8mm-115-m12250

https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/verktøy/umbrako/torx/skrutrekker/park-tool/park-tool-ph-8-unbrakonøkkel-m-t-håndtak-8-mm-pt100739-p0000124643?gclid=EAIaIQobChMI2tDHjp_52gIVU4uyCh3Pqwc4EAQYAiABEgK42_D_BwE

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Fortsettelsen ble at jeg fikk kjøpt et par lange unbrako størrelse 5 som jeg faktisk kom til bolten med. De t-nøkklene måtte modifiseres, dvs plasten måtte av (ja det er jævlig trangt). Gikk en tur på sementbrygga med sleggehammeren og etter noen gode kakk var jeg kvitt plasten og stod igjen med en helt ordinær unbrako. 

Selv om jeg nå fikk entret bolten med unbrakoen så var fingrene for korte og plassen for trang til at jeg kom noe videre. Håpte at jeg i det minste kunne få løsnet bolten og fikk tredd innpå fastnøkkel for å få mer kraft, men kom ikke til med fingrene og stabilisert nok til at jeg fikk lagt nok kraft på til å få det til. 

Syns også størrelse 5 satt litt løst, mens størrelse 6 definitivt var for stort.. fikk en mistanke om at det var tommer ute å gikk her. Greit, det er tross alt en engelsk motor og engelskmennene setter vel inn en tommebolt hist og pist, gjerne på den vanskeligst tilgjengelige skruen på hele motoren for å plage franske båtbyggere og mekanikere eller noe ?

Tilbake i tenkeboksen.. så for meg å kappe til unbrakoen så jeg evt kunne få tredd på en skralle, eller noe i den dur... 

---

Men fornuften tok, helt uventet og ganske uvanlig, tak i meg. Fikk tak i en mekaniker som stilte ved båten. Tror det tok 7 minutter fra han parkerte til han hadde løsnet bolten vha godt og riktig verktøy for oppgaven. Verktøy som ville kostet meg mer å kjøpe enn å leie inn mekanikeren for å gjøre jobben ? Noen minutter senere var diverse dieselrør osv løsnet og "barnet ble født", dvs jeg stod med en liten og blytung dieselpumpe i hånda. 

Ut av båten og låse av. Opp på parkeringa og en kort forhandling om pris og avtale om at mekanikeren også skal være med å montere pumpa, pluss noen potensielle jobber til høsten, vipps og vapps så sank saldoen på lønnskontoen litt og hive seg i bilen for å komme seg til traktorverkstedet Minges i Trøgstad med pumpa. 

Jeg trodde de stengte kl 1500, Google Maps mente jeg kunne rekke det med sånn ca 5 minutters margin og at raskeste veien var på skrå gjennom hele Østfold, sånn ca. Så da ble det å kjøre som et svin da.. men maken til mange fotobokser på Rakkestadveien osv.. og maken til mye trafikk akkurat i dag. Men på den positive siden så fikk jeg sett flere fine småplasser i indre Østfold som jeg aldri har sett før. Ble positivt overrasket over Skjeberg. Rett ved togstasjonen, kort vei til sjøen og så ut som en riktig så trivelig plass. 

Med 3 minutters margin kom jeg lavt over et par uventa fartsdumper og vrei inn til høyre foran Minges i Trøgstad. Puhhh, der stod portene åpne, og enda bedre, på utsiden stod det traktorer og diverse am- cars og veteranbiler. Det er sånne detaljer som gir meg troen på at en kommer til rett sted. Men det var full drift så stengetiden var åpenbart ikke 1500. 

Bar "babyen/pumpa" inn til skranken i et avlukke i verkstedet som henviste meg til en kar i et glassavlukke i ene hjørnet av verkstedshallen. Der stod ei hylle med dieselpumper stablet høyt og lavt og en hyggelig kar som straks skjønte at jeg var han som hadde sendt e-post. 

Hadde "køddebolten" i lomma og fikk bekreftet at den var i tommer. Så det skal kjøpes inn en riktig bits for montering. Det går forsåvidt med metrisk 5, men slarken er såpass at en risikerer å vri den i sund når en strammer til. 

Overhaling ble avtalt og med tanke på stabelen med pumper så sa jeg halveis på spøk at da snakker vi vel om etter fellesferien. Men han svarte kjapt "du skal vel ut med båten du, om alt går etter planen så er jeg ferdig med den før helga" ?

---

En veldig letta gubbe/meg som tråklet seg gjennom resten av Østfold i retning hjem den dagen. Kona mente jeg burde kjøpe en lottokupong eller noe siden jeg først hadde en dag alt gikk min vei. Litt i tvil om det var en aldri så liten undertone i den påstanden ?

Ble ikke noen lottokupong men jeg fant en samling av gamle soulklassikere fra 1970 til 75 på Spotify, hadde ned alle vinduene i bilen og "smugrøykte" en sigarett jeg hadde med fra båten mens jeg skar gjennom landbrukslandskapet. Solbriller på og Marvin Gaye sin "Whats going on" på stereoen, den varme sommerlufta i fjeset som virvler opp alt støvet inne i bilen, lukta av skog og landbruk blandet seg med sigarettrøyk og dieselen på fingrene. 

Drakk ikke ett, men to glass hvitvin på terrassen den kvelden. 

--

Jaggu på tide å få i gang motoren så en kan komme seg ut å få heist seila ?

Guest Avmønstret#

Minges på/i Trøgstad.

Tenk det. En leverer en dieselpumpe en time før stengetid. Neste dag går. Så ringer telefonen kl 1000 om formiddagen. "Da er pumpa di ferdig så du får kommet deg på sjøen til helga!"

Og prisen, jo, den laveste jeg har fått blant de jeg har spurt på Østlandet. 

Gratis sightseeing i indrefileten av indre Østfold får en med på kjøpet. 

En soleklar anbefaling fra meg. Vil vel også krysse i taket for at jeg har traktormotor i båten ;-) 

Guest Avmønstret#
Eureka skrev On 24.5.2018 at 19.41:

Herlig innlegg. Nesten så jeg kjente sigarettrøyken og den befriende vinden i håret. 

Måtte flire litt nå når jeg leste meg selv og det med vind i håret, for etter alle praktiske formål så kan det kun være basert på en følelse og opplevelse, ikke mye hår som blafrer i vinden her gitt. Men likefullt ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...