Hank Startet 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2005 Bladde gjennom tilbehørskatalogen til Volvo penta og ble nysgjerrig på noe de kaller "Neutra-Salt avsaltningssystem". Med dette systemet kan man spyle motoren med ferskvann mens den ligger i sjøen. Det selges sammen med et eget skyllemiddel, og Volvo anbefaler selvsagt at det brukes etter hver tur... Jeg har enda ikke hørt om en båt med et slikt system. Dette er kanskje noe som dyre båter utstyres med? Noen på forumet som har installert et slikt system? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2005 Fremdeles ingen som har hørt om dette? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.August.2005 Link til dette innlegget Svart 6.August.2005 Hei, har sett brosjyre på systemet. Det er alt jeg vet. Muligens tiltenkt varmere strøk hvor vannet er saltere og temperaturen høyere? Geir Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.August.2005 Link til dette innlegget Svart 6.August.2005 Jeg har saltavleiringer i kjølerene på mine 41A maskiner. Aner ikke når kjølerene var oppe sist men saltet biter seg fast, antagelig når motoren stopper. Vurderte VP-løsningen litt når den dukket opp i katalogen men det blir for dyrt i bruk....... Ville heller laget en ferskvannstilsetning som kan kjøres litt før stopp men prolemet er ikke så stort at jeg legger mye penger eller arbeid i det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
torbit Svart 7.August.2005 Link til dette innlegget Svart 7.August.2005 Volvo's tanke er at salting og korrosjon vesentlig skjer ved landligge i havn og ikke under gange. Derfor anbefaler de avsaltingsanlegget på sjøvannskjølte motorer, slik at du når du kommer til havn kan skylle motoren gjennom med ferskvann tilsatt Volvo-miksen. Jeg synes det høres fomlete ut, men det er klart rimeligere enn å installere varmeveksler og ferskvannskjøling. Du kan selvfølgelig oppnå det samme med T-rør og kraner og en bøtte med ferskvann - selv om det blir ordentlig sølete. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.August.2005 Link til dette innlegget Svart 7.August.2005 Du kan selvfølgelig oppnå det samme med T-rør og kraner og en bøtte med ferskvann - selv om det blir ordentlig sølete. <{POST_SNAPBACK}> Eller koble til fersvannstanken, og bruke innholdet her til å "vaske" motoren littebitt. Ettersom vann oppbevart på varm plasttank i ukesvis, normalt smaker tilnærmet bæsj allikevel, er det kanskje greit å få det vekk ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Trude III Svart 7.August.2005 Link til dette innlegget Svart 7.August.2005 Hei, I løpet av 10 år har jeg hatt 3 båter. På alle sammen satt jeg inn T stykke med kran og kunne derfor skifte fra sjøvann til ferskvannstanken. Vender to kraner et par minutter før motoren stoppes. Selv anoden i moteren tæres nesten ikke lenger. Håper derfor at varmevekslere får et langt liv! Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.