Jump to content

Avsaltningssystem for motor (fra Volvo Penta)


Hank

Recommended Posts

Bladde gjennom tilbehørskatalogen til Volvo penta og ble nysgjerrig på noe de kaller "Neutra-Salt avsaltningssystem". Med dette systemet kan man spyle motoren med ferskvann mens den ligger i sjøen. Det selges sammen med et eget skyllemiddel, og Volvo anbefaler selvsagt at det brukes etter hver tur... Jeg har enda ikke hørt om en båt med et slikt system. Dette er kanskje noe som dyre båter utstyres med? Noen på forumet som har installert et slikt system?

Link to post
Share on other sites

Jeg har saltavleiringer i kjølerene på mine 41A maskiner. Aner ikke når kjølerene var oppe sist men saltet biter seg fast, antagelig når motoren stopper. Vurderte VP-løsningen litt når den dukket opp i katalogen men det blir for dyrt i bruk....... Ville heller laget en ferskvannstilsetning som kan kjøres litt før stopp men prolemet er ikke så stort at jeg legger mye penger eller arbeid i det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Volvo's tanke er at salting og korrosjon vesentlig skjer ved landligge i havn og ikke under gange. Derfor anbefaler de avsaltingsanlegget på sjøvannskjølte motorer, slik at du når du kommer til havn kan skylle motoren gjennom med ferskvann tilsatt Volvo-miksen. Jeg synes det høres fomlete ut, men det er klart rimeligere enn å installere varmeveksler og ferskvannskjøling. Du kan selvfølgelig oppnå det samme med T-rør og kraner og en bøtte med ferskvann - selv om det blir ordentlig sølete.

Link to post
Share on other sites

Du kan selvfølgelig oppnå det samme med T-rør og kraner og en bøtte med ferskvann - selv om det blir ordentlig sølete.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller koble til fersvannstanken, og bruke innholdet her til å "vaske" motoren littebitt. Ettersom vann oppbevart på varm plasttank i ukesvis, normalt smaker tilnærmet bæsj allikevel, er det kanskje greit å få det vekk ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

I løpet av 10 år har jeg hatt 3 båter. På alle sammen satt jeg inn T stykke med kran og kunne derfor skifte fra sjøvann til ferskvannstanken. Vender to kraner et par minutter før motoren stoppes. Selv anoden i moteren tæres nesten ikke lenger. Håper derfor at varmevekslere får et langt liv!

 

Hilsen Harald L.

Trude III

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...