Gimlet Startet 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2018 Taket på trebåten min har alltid hatt litt småsprekker, men etter en lang og kald vinter er disse blitt skikkelig ille. Jeg er derfor på utkikk etter alle tips og råd om hva jeg kan gjøre for å redde taket, eller om jeg faktisk må bytte ut hele sulamitten. Under takbordene ser det som det ligger en kryssfinerplate. Hva tror dere guruer? (Bilder vedlagt) Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Oppdatering. Jeg har nå slipt ned treverket og vurderer følgende fremgangsmåte: 1. Mette treverket med Owatrol D1 for å se om sprekkene "trutner". 2. Spikre ned igjen de bordene som har bøyd seg oppover mot sprekkene. 3. Frese opp og sette inn en lus i de største sprekkene og ha i tec7/lignende i de smalere sprekkene. 4. Avslutte med Owatrol D2. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Ikke den beste byggemetoden dette. Tynne teak bord limt med epoxy lim på kryssfiner. Problemet er at det er for mye krefter i teaken når den etter mange år tørker ut og limet slipper enkelte steder. Da kommer det ned fukt som også er med på prosessen. Å gjøre som du beskriver er en kvikk fiks for denne gang men vil ikke bli en varig løsning. Jeg ville vurdert å legge et lag epoxy og duk på hele flata helt ned på lista rundt. Vært litt raus med epoxyen så den renner ned i sprekker og kanskje binner en del av det som har løsnet fra underlaget. Fortsatt med klar epoxy så det får samme utseende som før. Da tror jeg det vil bli stabilt i mange år. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
index Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Enig med Knude her. Men epoxyen bør vel beskyttes av en lakk med UV filter på toppen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Du har fått gode forslag til løysing.på problemet her, Vil føya til at reparsjonsmetoden sjølvsagt bør stå I stil til resten av båten sin tilstand. Er båten I god forfatning bør du gå for ei løysing som denne, slik at du får ein varig reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Ville gjort som Knude sier. Men ville satt det godt inn med D1 som du sier flere ganger. Kanskje tynnet den litt ut 1 - 2 gangen først? så 2 - 3 ganger med rein D1? Ser veldig tørt/vridd ut. Teak er jo også ett tett treverk, så det vil ikke suge til seg fuktighet/olje like raskt som noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Trenger vel ikke olje det inn med masse d1 og d2 når en skal legge epoxy og duk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.