Jump to content

Sprekker i treverk langs taket. Håpløst?

Gimlet

Recommended Posts

Taket på trebåten min har alltid hatt litt småsprekker, men etter en lang og kald vinter er disse blitt skikkelig ille. Jeg er derfor på utkikk etter alle tips og råd om hva jeg kan gjøre for å redde taket, eller om jeg faktisk må bytte ut hele sulamitten. 

Under takbordene ser det som det ligger en kryssfinerplate. Hva tror dere guruer? (Bilder vedlagt)

20180509_163805.jpg

20180509_163656.jpg

20180509_163818.jpg

• 5 uker senere...

Oppdatering.

Jeg har nå slipt ned treverket og vurderer følgende fremgangsmåte:
1. Mette treverket med Owatrol D1 for å se om sprekkene "trutner".
2. Spikre ned igjen de bordene som har bøyd seg oppover mot sprekkene.
3. Frese opp og sette inn en lus i de største sprekkene og ha i tec7/lignende i de smalere sprekkene.
4. Avslutte med Owatrol D2.

20180607_232738.jpg

Ikke den beste byggemetoden dette. Tynne teak bord limt med epoxy lim på kryssfiner. Problemet er at det er for mye krefter i teaken når den etter mange år tørker ut og limet slipper enkelte steder. Da kommer det ned fukt som også er med på prosessen. Å gjøre som du beskriver er en kvikk fiks for denne gang men vil ikke bli en varig løsning. Jeg ville vurdert å legge et lag epoxy og duk på hele flata helt ned på lista rundt. Vært litt raus med epoxyen så den renner ned i sprekker og kanskje binner en del av det som har løsnet fra underlaget. Fortsatt med klar epoxy så det får samme utseende som før. Da tror jeg det vil bli stabilt i mange år.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...