Jump to content

Impeller på Perkins 4108 i Mørebas, inspeksjon


Smellingen

Recommended Posts

For å få ta opp status på motoren i min relativt nyanskaffede Mørebas 8400 skulle jeg inspisere impelleren på sjøvannspumpen. Motoren er varmevekslerkjølt. Det var knapt plass til hånden min foran dekslet på pumpa. Foran pumpa var fram-skottet i motorrommet, som igjen er kledd med lydisolerende stoff. Ovenfor framenden av motoren er det dekk (ca 20 cm). Jeg kan knapt se pumpa, må mest føle meg fram til den rundt motoren. Kjenner at dekslet er festet med sporskruer. Er vel smart å bytte dem ut med skruer med sekskanthoder.

 

Spørsmålet blir da: Hvordan i all verden inspiserer Mørebas 8400-eiere impelleren sin? :confused: Det virker jo litt drastisk å løfte ut motoren.... :wink: Antar at motorinstallasjonen er lik på alle 8400 som er levert med Perkins 4108.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

...... Er vel smart å bytte dem ut med skruer med sekskanthoder.

Ville kanskje vurdert vingemuttrer til dette formål - enklere å håndtere enn 6-kantmutter?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja jeg er da en lykkeilg eier av en 9400ac og har selv skiftet noen impellere framme der hvor en ikke ser noen ting! Du skal anskaffe deg et hendig speil(jeg fikke et rundt et av kona som hun hadde til overs!) Samt ha kubbejern(de små) Så skal du se at du får det til. Litt krøkkete er det dog. Jeg tar ofte og skruer av motor luka jeg... 4 skruer helt fremme(ved døra ned til fremre kabin) Da har du god plass!!

 

Du kan og med fordel ansakkfe deg en liten GOD lykt som du kan lyse litt med.

Bytt gjerne til andre skruer(vingemuttre).

Husk og og bytte sinkanoden som siter like i forkant av vannpumpen..

 

 

Lykke til!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...